Kategorier
Hangflyg modell

LUNAK ….

 

 

För en gångs skull var vädergudarna med oss i lördags. Solsken tack vare en snabbt inväxande högtrycksrygg och en avtagande väst-nordvästlig vind gav oss goda förutsättningar för testflygning av en nybyggd Lunak.

Pär har lagt 3-4 månaders hårt arbete på denna scratchbyggda modell, varför han var aningen försiktig med provflygningen.

Inte riskerar man 3 månaders arbete med 5 sekunders flygning under dåliga förutsättningar ?

Själv ville jag till Hovs Hallar, men Pär sa att Tjärbyhanget kommer att fungera bra. Detta inlandshang har gett oss många fina flygningar genom åren, då man, om inte vinden är för stark, kan kana på hanget och sen plocka inrullande blåsor och kurva upp sin modell, så högt man önskar.

Tjärbyhanget har också en vidunderlig utsikt över den sydhalländska kustbygden.

En av de första frågorna jag ställde till Pär, var om tyngdpunkten var ok……..Han sa han beräknat tyngdpunkten. Då vet jag av erfarenhet att det skadar inte med 50 gram extra……

Vinden låg mellan 4-7 m/sek och den kom cirka 25 grader snett med dragning mot nord. Dessutom var vinden byigt på grund av termikbildning framför hanget. När termikblåsorna byggs upp och släpper påverkar det strömningen av luft kraftigt och det gör att vinden vid hanget inte blir laminär och därmed sjunker hangets verkningsgrad.

Nåväl, Pär kastade ut sin Lunak och starten såg bra ut. han hade ansatt ca 12 grader klaff på modellen. Ganska snart efter start blev det svårigheter. Dels genom att det var väldigt turbulent på låg höjd, dels genom att modellen var lätt i nosen. Pär beslöt att landa på åkern framför hanget för att inte riskera sin modell. Att landa långt ifrån sig och dessutom stående högt är inte lätt. men genom att iakttaga skuggan från modellen på marken får man en grund att bedömma höjden.

Pär fick efter en äventyrlig landning ner modellen hel. Eftersom inget bly var med i väskan fick modellen åka med hem för modifiering av tyngdpunkt.

Modellflygare ger sig inte, utan nu åkte en mycket lätt modell konstruerad 1951, tror jag, fram. Ursprungligen en friflygande modell, men nu rc-konverterad.

Modellen åkte iväg och jag blev överraskad att den klarade de turbulenta förhållande så bra som den gjorde. Modellen har ju en gamaldags profil, som var avsedd att kunna hålla modellen, när den friflög, i luften så lång tid som möjligt. Det medförde ju att den penetrerade motvinden dåligt. Det blir lite drake över flygningen.

Efter landningen monterade vi min OneCam på hans modell och Pär startade på nytt.

Allt gick bra och en snutt av filmen kommer jag att lägga upp här.

Bilder tog jag och jag filmade ganska mycket. Filmerna håller jag på att överföra och det tar en evinnerlig tid då de är av verkligt Hd-format, men jag lägger upp de här så snart jag redigerat materialet.

Filmerna ger en bra bild av hur det var att flyga på Tjärbyhanget den 20 april 2013.

Om vi var nöjda……Jovisst var vi. Provflygning och allmän flygning med Pärs modeller. Men jag då ?

Jo, det man inte har i huvudet,  måste man ha i benen…….jag hade glömt att låsa min sändare till mottagaren i min termikmodell, eftersom jag just uppdaterat mjukvaran i sändaren. Naturligtvis ingen bindningskabel med……

Nu har jag uppdaterat alla mina modeller till sändaren !

Som sagt, här kommer en drös bilder och om ni ger er till tåls kommer det en film om äventyret förhoppningsvis snart.

Håll ut !

        Pär monterar Lunaken. Nästan lika gul som hans japanska racerbil….

Vingfastsättningsluckan och skruven man låser vingarna med.

  Kolla roderna Pär ! Kommande bilder är klippta ur videon.

Snart…..

    There she goes…..

  Än så länge ok……

Svänger…jodå.

       Pär på låg höjd framför hanget. Lyftet försvann troligen

                                                                    beroende på en blockerande termikblåsa.

Där satt den…..ser värre ut än det var.  Men Pär höll säkert andan….

    Ska Pär plantera sin radio, som ett minne av sin Lunak….?

       Ser helt ut i alla fall.

      Sen är det bara att sträva uppför kanten. Men det är en baggis för

                                                                   oss pensionärer som inte är lata !

           Här är kroppen till den före detta friflygande segelmodellen.

                                                                     Den heter SM2:an och är konstruerad av Ragnar Odeman inför VM 1952 i England.

                                                                     Han placerade sig då som VM-2:a.

                                                                     Konstruerad 1952 på Ålleberg och numera rc-fierad med två servon av Pär.

   Sidenklädda sprygelvingar….nästan en sinnlig upplevelse för en

                                                                  gammal modellflygare och byggare ! Det är annat än plastfilm det !

 

Start ! Ni kan se min OneCam på vänster vingrot.

   En yngling som njuter frukterna av sin möda, kunskap och erfarenhet.

En modell i nästan himmelskt ljus…..

 

 

En konstruktion från  1950 – I andra hörnet 2000-talet

  Symboliken kan ni tolka som ni vill.

En modell flyter över det Sydhalländska landskapet.

                                                                I bakgrunden Hallandsåsen med sin näsa Hovs Hallar.

   Undrar om konstruktören av modellen kunde förutse,

                                                                   att modellen skulle flyga fortfarande efter 65 år ?

   Ska jag vara stygg kan jag säga: Här är två artefakter…….men det gör

                                                                 jag inte……det är bara en modellflygare som lutar sig mot en sten

                                                                 som restes för 1500 år sen.

  Ser ni björken i sluttningen ? Den skulle vi modellflygare

                                                                vilja slippa se. Den är magnetisk och attraherar modeller….

Ett knäckt vingöra efter en landning i turbulent luft.

Ca-lim. 30 minuters arbete, sen är vingen ok.

Som ni ser inga sura miner.

   Så här en vingspets ut som är nylagad. Balsan laskad

                                                              och nytt siden pålagt, spännt och lackat.

                                                              Såedemede !

 

Här är en liten videosnutt;

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.