Vindmätaren indikerade 3-5 m/sek nord på HH,
så det blev en resa dit i dag måndag.
Vi har ju varit svältfödda med nordlig vind i vinter,
så när mätaren visade 3-5 m/sek nord,
packade jag min Spirit och åkte ner.
Uppkommen på Platån visade det sig, att det var
snarare 1-3 m/sek Nord.
Men det är så, att har man kört en 45 km, då vill jag flyga.
Således gick jag upp så lång det var möjligt och sprang
upp bra fart.
Åskådarna, som jag förklarat hur ett hang fungerar för,
de gav mig moraliskt support vid starten.
Låt mig slå fast, att jag fick verkligen ta fram min erfarenhet
och skicklighet för att kunna hålla mig i luften.
Blåser det svag vind på HH, gäller det att gneta sig upp
minst 25 m över kanten, för man ska kunna flyga med en viss säkerhet.
Ibland bar det uselt, så jag fick dra 22 grader klaff. Då gick det,
men det får man betala med hastighet, eftersom motståndet ökar med
nedfällt klaff.
All lyftkraftsökning skapar Drag och det betalas med minskning av
hastigheten. Så förled er inte att flyga för sakta med klaff ansatt,
då kan det bli en snaproll.
Sammanlagt fick jag nästan 2 timmar i luften i härligt väder.
Vinden ökade något på slutet.
Det enda negativa med dagen var landningen…
jag lyckades sätta modellen rakt i en koskit med konsistens
som kokt spenat…
Fast det är smällar man tar som aktiv modellflygare !
Allt för man ska få positiva upplevelser utomhus.
Starten
Ser ni komockan rakt fram…jag såg ju inte den,
för jag stod 100 m från landningen
Där satt nosen…rätt i skiten
På väg ner via E6, stod två trutar på vägen och dividerade om de skulle flytta sig…
De lyfte, som vanligt i sista sekunden…
…och det bar sig inte bättre än att en av fåglarna…
…studsade på min vindruta…
…sket på den och återvände till sin ätande kompis på vägen…
Min dashcam filmade ju rakt emot solen, så det var lite svårt.