Jag hälsade på Lennart i Hökaklubben i ett ärende häromdan.
För några dar sen, hälsade jag på Lennart i vår förening Hökaklubben.
Lennart, som varit medlem hos oss i 3-4 år och därvid presenterat sig som mycket duktig på motorer och teknik. Det gäller både 2- och 4-taktsmotorer.
Lennart har varit verksam som mek och motorbyggare i racingbranschen i hela sitt liv. Jag har träffat två människor i mitt liv, som har breda och djupa kunskaper om motorer och mekanik, något som de visat genom egenbyggda motorer. En är Lennart, den andre är Anders Malmberg.
Lennat berättade att inte hade modellflugit på 50 år, när han nu återupptog modellflyghobbyn. Under de åren han hållit på, har han satsat på modeller av den större sorten. Hans hangar är full.
Inte bara har han fina modeller utan också fina motorer av större storlek för flyg. De flesta ha han byggt om och förbättrat vad gäller funktion och kvalitet. Är man perfektionist så är man.
Vi gick runt och Lennart visade modeller och motorer. Här fanns lite av varje. Både single och twinengine.
Jag tog lite bilder och här kommer ett axplock:
Främre sitsen i Lennarts Sk 12.
Instrumentbrädan i Mothen. Detaljrik. Instrument från vänster över: hastighetsmätare i knop, turn-and-bank-indicator, varvräknare, under från vänster följer höjdmätare och kompass. Reglagen som syns, förgasarförvärmning, mixture och throttle.
Spinnfenan på Sk 12, eller som den heter civilt, De Havilland Tiger Moth. Spinnfenan/luftledaren , installerades för att underlätta urgång ur spin. Om man inte företog rätt åtgärder i samband med en spin, kunde piloten råka i svårigheter. Eftersom Mothen var ett mycket vanlig plan för nybörjaren inträffade incidenter. Genom att montera spinfenan/luftledaren underlättades urgång ur spin betydligt.
En Monocoupe . Länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Monocoupe_90
Boeing PT-22, som var en avancerad trainer från 30-talet i USA.
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/PT-22_Recruit
Stället på PT-22
Hjulen försedda med bromsar
En PA-18 Super Cub modell större.
Ventilen för bränslet från tanken på en Moth, som ju är placerad mellan de övre vingarna. Till högers syn dräneringskranen på vattenavskiljaren, som man använder innan flygning, för att dränera bort eventuellt vatten i bränslet
En Dc-3 som ju flugits och flygs fortfarande. Produktionen startade mitten av 30-talet. Intressant med denna modellen är att motorerna, för de få plats under Naca-kåpan är byggda med cylindern parallellt med vevaxeln……En väldigt klurig mekanisk lösning.
Bellanca…? Citabria……eller..? Stor är den i alla fall.
Modifierad motor av Lennart.
Ett sätt att lösa fjädringen på huvudstället med O-ring och rör löpande i varandra.
Motor för PT-22.
Saito, snyggt bygge och bra presterande.
De Havilland Tiger Moth. Målad i F5:s, Krigsflygskolan i Ljungbyheds, färger. Modellen civilregistrerad med beteckningen SE-CWG
Denna katt vaktar hemma hos Lennart ! Namnet ? Tyson ! Kolla hans tandgarnityr !
Samtliga bilder (c) Copyright hangflygning.se
mats