Här är ett urval av bilder av modellplanen.
Jag har varit på museet en gång förut. Men det fanns mycket, som jag inte sett
noggrant på.
Inträdet kostar ca 50 kronor.
Dessutom hade det kommit till många nya modeller sen sist. Det sker ett
kontinuerligt utbyte av modeller.
Modellerna visas i kategorier, men huvudvikten är lagd på segelplanen.
Det behövs inte så mycket kommentarer till bilderna, eftersom man ser vad det är.
Jag har kommenterat för att få lite liv i sidan.
Som tidigare sagt så är det inte helt lätt att fotografera, då det är dåligt ljus
och modellerna ligger tätt beroende på brist på utrymme.
Men här kommer en laddning bilder:
Pär och Rolf vid entrén till museet.
Mekaniken för rotorerna, vilka drivs av fartvinden och skapar lyft.
På 30-talet byggdes dessa modeller av aluminium.
De var lätta.
Utvecklingssteg av friflygande segelmodeller 30-40-talen
Flygande vinge. Ett prydligt bygge.
Ni ser svårigheterna att fotografera.
Friflygande modell sent 50-tal.
Det finns ambitiösa modellflygare som bygger sådant.
Det första modellplanet som byggdes i Tyskland efter kriget.
Det byggdes i hemlighet, då modellflygbygge var förbjudet
av de segrande makterna i kriget.
En Canard med mycket goda flygegenskaper enligt beskrivningen.
Fast den är tung.
En friflygmodell modifierad för radio.
Märklig rc-modell från tidigt 60-tal.
Kolla välvningen på vingen. Mycket lyftkraft…och motstånd.
Friflygande segelmodel med märkligt liten V-form på stabben.
Kan tänka mig att avsikten var att förskjuta lateralcentrum för att
göra modellen känsligare för termik. Alltså att den skulle
”ramla” in i blåsan lättare om den blev rörligare.
En modell från 1942, som ser ganska modern ut i formen.
Canarder var populära på 40- och 50-talet
Ni ser modellerna är välbyggda och klädda med siden.
En stuntkärra för linkontroll.
En av de vackraste modellerna av alla.
Enligt min uppfattning.
Man experimenterade friskt med formerna, för att få någon sorts fördel under tävlingarna.
Det finns säkert flera hundra modeller utställda och i förråd finns säker tusentals lagrade.
A-1 och A-2 modeller från 50- 0ch 60- och 70-talet.
En flygande vinge som var vacker och som enligt beskrivning flög mycket bra.
När jag ser detta Futaba-servo blir jag nostalgisk.
Min första RC-anläggning var en Single Stick Futaba med just dessa servona 1972.
Jovisst, servona fungerade…om man lade in en tunn fjädrande plåtbit mellan armarna
och höljet. Annars kuggade det över.
Servona var de sista Futaba tillverkade, innan de kom med sin revolutionerande
servoförstärkare sent 1973, som slog undan fötterna på alla konkurrenter.
Modellen från 1937, men man har fuskat dit en modern motor.
En något äldre modell i originalutförande med motor.
Mekaniken till en helikopter byggd som Focke -Wulf Aegelis.
En Junkers för Lufthansa sent 20-tal…
..ja, jag tror det är en Junkers, men jag är inte helt säker.
Borde det inte vara byggt av korrugerad plåt…?
Kan det vara en Focker kanske…
En modell med märklig vingfastsättning.
De modeller som speciellt intresserade mig.
Bröderna Horten byggde en flygande vinge som 1942
hade glidtalet 1:40…
En märklig konstruktion. I alla fall vad gäller namnet.
Ni förstår säkert vad det betyder, men vad står på nosen ?
Står ”Djädrar anamma”?En segelmodell
En segelmodell med mycket stort sidoförhållande på vingen.
Skulle vara roligt att se modellen flygas under lite belastning…
Glidtal ca 1-37/40.
Balken av aluminium. Vingarna kunde flappas upp eller ner i spetsarna
beroende på om man ville flyga termik eller trycka på.
Planet i absolut spetsteknologi av sin tid.
En Wakefieldmodell från 30-talet.
Det första radiostyrda segelmodellplanet som fungerade från 1937.
3-cylindrig motor som drevs av komprimerad luft.
kroppen utgjorde behållaren för komprimerad luft.
Mycket fönster… inte lätt att bygga dubbelkrökta ytor med plywood.
En modell av Opels raketplan ?
…vad som är intressant är konstruktionen av höjdroderstyrningen…
…fundera lite så förstår ni, hur det fungerar.
Flygfoto 1972…det är enklare i dag.
Det kanske vackraste konventionella segelplanet, ”Minimoa”.
Det gällde att få till enkla konstruktioner med enkelt material som var tillgängligt.
Roffe kunde inte låta bli att provlyfta en modell.
Jovisst, man kan bygga modeller av wellpapp.
Den absolut första starten 1936 var det visst.
Mottagaren till det första radiostyrda segelplanet.
Så gick det till
Ännu en bild på den märkliga segelkärran.
Att man vågade släppa iväg sin friflygande modeller…
Ser ut som ett bombplan nästan. Man ser vad moderna material har möjliggjort
för konstruktörerna av moderna segelplan.
De följande bilderna visar flygplan, som flyger, tillverkade av duvfjädrar och andra fågelfjädrar.
Bilderna kan inte göra dessa konstverk rättvisa,
men googla på det så kan ni läsa om konstruktören.
Fantastiskt.
Hatt slips och kostym….
Vill bara visa ett vackert bygge.
En Gotha lastseglare byggd i metallrör.
Så här bygger och förvarar man en propeller till en inomhusmodell.
Vill ni veta mer om någon särskild modell så googla.
5 svar på ”MODELLFLYGMUSEET WASSERKUPPE”
snygga bilder som vanligt….Mats, jag är nyfiken på flygbilderna ifrån luften på min seglare…blev det något??
Hej Roffe,
jo det blev bilder och de kommer så fort jag hinner !
Det blev fina bilder på dig och din modell också !
ha det
mats
Fantastiska bilder på motorer och modellplan. Tack för det.
Hej Mats!
Fantastiska bilder du levererat igen!! skit häftigt med flygbilderna….jag vill åka imorgon igen…! det var så djädrans kul med så trevligt resesällskap…..
Än en gång TACK för 3 oförglömliga dagar…..hälsa Pär o. tacka så mycket…
Jag lägger en beställning på en GRAFAS Maxi/ Toppmodel CZ i helgen…..
/Roffe
Hej ROffe
tack för du flög med min kamera !
Fast jag gjorde ett fel. Jag skulle haft den på andra sidan i stället, men bilderna blev ok.
Ha det gott och lycka till med din Grafas !
mats