Kategorier
Modellflyg teknik

MOTORBYGGARNA ÅLLEBERG 2015

 

 

 

 

 

För oss som är intresserade av motorer

och tekniskt kunnande…

 

 

…så är träffen som hålls i samband IGG:s meeting på Ålleberg
ett måste.

Årets motorträff var mager med hänsyn till antalet deltagare.

Men trots det hade det kommit med nya utställare, vars alster jag inte sett
förut på Ålleberg.

När man inser vilken planering, energi och ihärdighet det krävs för att
åstadkomma dessa tekniska mästerverk förutom naturligtvis all den kunskap
som krävs för att behärska material och maskiner, då blir åskådaren djupt
imponerad !

Jag tröttnar aldrig att se på deras motorer, då man upptäcker mer och mer
och man börjar förstå allt som krävs för att åstadkomma det de gjort.

Jag ska redovisa lite bilder som säger mycket mer än mina ord !

DSC07890

Ett mästerverk av Ingvar Dahlberg Mariestad.

Kolla denna sidan: http://www.craftsmanshipmuseum.com/dahlberg.htm

DSC07895

Jo, motorn fungerar.

DSC07909

…in i minsta detalj…och allt fungerar som på originalet.

DSC07914

Som bilden säger V8 200 cc.

DSC07920

Kamremmar och fläktremmar.

DSC07924

En ångmaskin som väl skulle suttit på en hjulångare som Mississippi Queen …

DSC07928

                En imponerande 14-cylindrig dubbelstjärna

DSC07929

DSC07935

                                   När han kör motorn…man måste lyssna då den går så tyst och välbalanserat.

DSC07939

                                     Undrar vad den skulle kosta ?

DSC07941

                                      En modell av en Wright Wirlwind 9 cylindrig radialmotor.

DSC07945

                                        Till höger vevaxel till en 6-cylindrig motor och en kamaxel.

DSC07947

                                      Tänk efter hur mycket arbete som krävs för att göra vevaxeln…!

DSC07948

                                     En OS-förgasare har smugit sig med.

DSC08361

En modell av en Gipsy Major-motor som ska sitta inverterad i en Moth.

DSC08374

Start av en V-twin

DSC08382

DSC08387

                                  Dessa bilderna talar för sig själva…

DSC08390

DSC08393

 

DSC08401

DSC08403

                                  Kanske man kunde köpt en V-Twin….

DSC08406

DSC08410


DSC08413

Jag har aldrig flugit med en Merlinmotor,
men jag har haft en Meteor
under gaspedalen,
då jag gjorde värnplikten på strv 101,
som hade en RR Meteor på 650 hk.

DSC08416

En klassisk motor . Men DB 602 var bättre.

DSC08424

                                   Kolla start- och manöverpulten..inget slarv här inte.

DSC08429

                                    Örkenrud heter mannen som framställt motorerna.

DSC08433

Kan det bli bättre ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.