För oss som är intresserade av motorer
och tekniskt kunnande…
…så är träffen som hålls i samband IGG:s meeting på Ålleberg
ett måste.
Årets motorträff var mager med hänsyn till antalet deltagare.
Men trots det hade det kommit med nya utställare, vars alster jag inte sett
förut på Ålleberg.
När man inser vilken planering, energi och ihärdighet det krävs för att
åstadkomma dessa tekniska mästerverk förutom naturligtvis all den kunskap
som krävs för att behärska material och maskiner, då blir åskådaren djupt
imponerad !
Jag tröttnar aldrig att se på deras motorer, då man upptäcker mer och mer
och man börjar förstå allt som krävs för att åstadkomma det de gjort.
Jag ska redovisa lite bilder som säger mycket mer än mina ord !
Ett mästerverk av Ingvar Dahlberg Mariestad.
Kolla denna sidan: http://www.craftsmanshipmuseum.com/dahlberg.htm
Jo, motorn fungerar.
…in i minsta detalj…och allt fungerar som på originalet.
Som bilden säger V8 200 cc.
Kamremmar och fläktremmar.
En ångmaskin som väl skulle suttit på en hjulångare som Mississippi Queen …
En imponerande 14-cylindrig dubbelstjärna
När han kör motorn…man måste lyssna då den går så tyst och välbalanserat.
Undrar vad den skulle kosta ?
En modell av en Wright Wirlwind 9 cylindrig radialmotor.
Till höger vevaxel till en 6-cylindrig motor och en kamaxel.
Tänk efter hur mycket arbete som krävs för att göra vevaxeln…!
En OS-förgasare har smugit sig med.
En modell av en Gipsy Major-motor som ska sitta inverterad i en Moth.
Start av en V-twin
Dessa bilderna talar för sig själva…
Kanske man kunde köpt en V-Twin….
Jag har aldrig flugit med en Merlinmotor,
men jag har haft en Meteor under gaspedalen,
då jag gjorde värnplikten på strv 101,
som hade en RR Meteor på 650 hk.
En klassisk motor . Men DB 602 var bättre.
Kolla start- och manöverpulten..inget slarv här inte.
Örkenrud heter mannen som framställt motorerna.
Kan det bli bättre ?