Kategorier
Okategoriserade

NÄR TINGEN ÄR EMOT OSS

 

då kan osannolikheter inträffa…….

vilket kranmännen som skulle bärga en liten engelsk småbil ur
en hamnbassäng fick erfara the hard way.

Eftersom jag arbetat med tunga maskiner i 39 år,
kan jag med den erfarenheten säga, att sämre kranmän näppeligen
finns att driva upp.

Antingen var de okunniga eller påverkade av alkohol eller droger,
för så gör man inte.

För det första,  ställer man kranbilen så nära kanten det går,
med hänsyn till kajens bärighet, för att minska kranarmens hävarm.

För det andra fäller man ner stödbenen,  så kranbilen står stadigt.
Kolla på bilderna hur töntarna gör !

Vidare, när man fått lasten kopplad , så vippar man in eller kör in
kranarmen så mycket det går,  återigen för att minska det dragande
momentet på lastbäraren.

Ja,  se på bilderna och resultatet av ignoranta kranmäns agerande…

                    Så nu har vi ringt en firma med en kranbil och lyfter lätt som en plätt….

Fast varför har han inte fällt ut stödbenen ? Och varför står han så långt från kanten ?

  Det går fint säger kranmannen, kopplade ur gränslägesbrytaren och lyfte….

Det är inte mitt fel sa kranmannen…..

     Nu tänker vi efter före, sa någon….

    Vi tar hit en riktig bil. En svensk bjässe, en Volvo. Den fixar det….

     Och vi fäller ut stödbenen, fast varför står han inte närmare
kajkanten för att minska belastningen ?

                                                                       Varför kör han inte in kranarmen och svänger in lasten mot kajen,


allt för att minska hävarmen ?

Lika bra vi lägger denna kranbil oxå i vattnet.

När jag ser sista bilden, tror jag inte kranbilen trillade ner.
Jag tror att den står på kranarmen och hänger på det högra stödbenet.

Fast man kan ju inte veta, om bilderna är fuskade………..i
Photoshop är det omöjliga möjligt.

Härliga bilder på människors dumhet !

Men roliga…..

 

6 svar på ”NÄR TINGEN ÄR EMOT OSS”

Hej Mats.

Jag ser på bild 5 och bild 9 att det är en skara med människor som står likadant på dom båda bilderna.
Den första kran bilen som föll i vattnet verkar ligga identiskt efter det första fallet som efter det
andra då kran bil två faller, också bild 5,9.

Även om bilderna är äkta eller inte så beter dom sig klantigt som du säger.

Tack för en bra blogg, är inne dagligen.
Magnus.

Hej Magnus,

tack för du gillar min blogg. Den är inte så bra, som jag vill, men jag försöker skriva om intressanta saker på bra svenska.

Jag har arbetat med mycket tung hantering hela mitt liv, så jag vet, vad jag talar om. Dessa bilderna är paradexempel, hur man inte ska göra. Om de är fuskade….ingen aning, men jag tror……inte det.
Verkligheten överträffar dikten hur mycket som helst !

mats

Hej Mats!

Håller med Magnus om att det ser ut som om bilderna är manipulerade. Vet du vem som har tagit dem? Det är ju copyright hangflygning.se och det betyder väl att någon har gett hangflygning.se rättigheterna att publicera korten och den personen borde väl kunna svara på om de är manipulerade.De 2 sista bilderna är ju också betydligt sämre kvalitet än de andra (för att dölja manipulering?)

Anledningen till att jag undrar är att de nu cirkulerar samma bilder fast med ytterligare en bärgare i vattnet.

//Leif

Hej Leif och Magnus,

Bilderna fick jag mailade till mig utan Copyrightmärkning.

Från vem ? Tja, jag får drösar av mail var dag och jag spar inte allt. Jag slarvade, när jag inte tickade av min märkning av bilderna, vilket jag ångrar.

Ok ?

Sen ska man vara medveten om, att denna typ av vandringssägner/bilder i stora mängder cirkulerar ute i träsket.

Varför jag la in det, var för att det dels var lite ”roliga” bilder med en nästan förutsägbar utveckling av händelser.

Om bilderna är manipulerade ? Ingen aning. Jag lägger inte ner energi på det, utan de är som de är.

Den andra anledningen att jag la in det, är att jag kan tyngdlyftsbranschen och således reagerade på sättet man lyfte och ställde upp kranarna.

Jag har under 40 år sysslat med truckar (Kalmar-LMV), lastmaskiner(Volvo BM, Ljungbymaskin, Cat) och bandgrävare upp till 80 ton, portalkranar upp till 30 tons lyftkapacitet (Aarhus Maskinfabrikk)och mobila hamnkranar(Liebherr) med totalvikt mer än 500 ton.

Genom min erfarenhet så vet jag, att det som kan tyckas vara en omöjlig verklighet är möjlig.

När det gäller tung logistik, kan allt hända, om någon del i kedjan fallerar. Det må vara operatörsbrister, mekaniska fel eller annan yttre påverkan. Resultaten kan bli katastrofala på grund av den kinetiska energin i fallande gods.

Sen man på hur lyftfordonen är placerade och hur lyften utfördes, förstår man, att det omöjliga är möjligt. Den felaktiga hanteringen beroende på okunskap, eller att man som du säger, att bilderna är manipulerade och ryckta ur olika sammanhang.

Tack för er information att bilderna är manipulerade. Jag har inte den kunskap som krävs för att kunna med säkerhet fastslå, om tveksamma bilder är manipulerade och jag har bara inte energin !

Det kunde vara intressant för mig och andra, som är okunniga, om du kan presentera den fakta, du grundar ditt påstående på, att bilderna är manipulerade. Alltså orsakssammanhangen och de objektiva realiteterna.

Alltid intressant att lära sig något nytt.

För som alla vet, är ju inte kunskap, något som är tungt att bära ………….

Lyft försiktigt och skratta åt människans dårskap !

mats

Jag vill minnas att jag har sett denna serie bilder tidigare än 2004, jag har tänkt leta upp dem igen för att de är ”roliga” i sin klantighet. Och som ni säger, de är tillräckligt dråpliga för att kunna vara sanna.. hehee.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.