För många av dagens modellflygare är ju hangflyg något ganska okänt. Det är ju inte “häftigt” att hangflyga tror man.
Nä, nu ska det vara färdigbyggt aerobatic för minst 10000spänn för det ska nå en grad av häftighet.
Då ska man ha i minnet att hangflyg, det var ett av de första sätten människan kunde flyga på tidigt. Hela segelflygutvecklingen hade som bas hangflyget.
Vad gäller den så kallade häftigheten så kan jag tala om att världsrekordet på ett hang i hastighet närmar sig 600 km/timmen. Rätt häftigt eller…….Det sättet man flyger då på är DS eller Dynamic Soaring.
Vad det är? Googla Dynamic Soaring så får ni se.
I halmstadtrakten har vi ganska gott om hang. Se i min hanglista. Det som står främst är ju Hovs Hallar. Det i mitt tycke bästa hanget i Sverige, när det gäller genererat lyft, som ger de högsta hastigheterna.
Allt hangflyg är inte bara hög fart. Jag flyger lika gärna på ett hang i dålig vind, då man måste plocka fram erfarenheter och flygskicklighet, för att planet ska hålla sig uppe.
Inte heller behövs det en helkompositmodell för 6000 spänn, utan det går lika bra med en modell av typen Blue Phoenix.
Ållebergs Modellflygklubb, där jag är medlem ordnar varje år två hangläger nere i Ystad vid Hammars Backar eller Ravlunda. Boendet sker i stugbyn vid Sandskogen i Ystad, där man hyr en stuga till hyfsat pris.
Vi brukar vara 30-40 personer som flyger. Antalet ökar för varje år. Jag har lagt upp lite bilder, som jag hoppas ger en bild av vad vi gör där nere.
Går man alltid hemma på fältet tenderar man att bli lite enögd. Det är alltid inspirerande att åka ut och få nya erfarenheter och infallsvinklar.
Ållebergsklubbens medlemmar är verkligen entusiaster under sin dynamiske ledare Roffe Maier.
Om någon är intresserad av att pröva på lite hangflyg så kontakta mig och häng med till Hovs Hallar, så kan jag ta med en enkel modell ni kan provflyga. Jag lovar det blir en magnifik upplevelse!
Roffe Maiers kärra den gröna. Båda modellerna av frigolitliknande material.
Hitechmodeller i komposit. Speciellt konstruerade för hangflyg, vilket innebär snabba och agila.
Får man inte lite tankar på kriget i Pacific, när man ser bilden? Kärran kan vara en hangarbaserad japansk störtbombare och fartyget i horisonten kunde vara ett amerikanskt hangarfartyg.
Last men standing……
Platsen där vi flyger. Dels vid Hammar, Kåseberga, Ales Stenar och vid Löderup söder om Kåseberga.
Robban kastar iväg en modell av större kaliber…..
Starten vid Löderup, som är vårt stamflygställe i Kåseberga.
Tja, vad säger man….
Roffe flyger ensam.
Kolla gärn ai galleriet nedanför. Klicka er framåt. Vill ni återgå till annan del av galleriet klicka på bilden, så kommer ni tillbak till nytt valläge.
Galleri
[nggallery id=28]
Mats