efter
sådant som är intressant för de som var med redan på 70-talet! Ni yngre kan ju se hur det var då.
Bilderna är mycket snabbt avfotograferade från dåliga, skitiga dia, varför resultatet är som det är.
De är ett dokument över den tiden för 30 år sen.
Detta är parkeringen omkring 1982. Inte lika välordnat som idag kanske. Vems bilarna var? Från vänster en grön Saab? okänd ägare. Brun Taunus med vinyltak Bend Andersen som gick bort för ett par år sen, vit liten japansk bil ägd av Bengt Rosberg nu säkert 95 år gammal, röd gammal Volvo Mats Strömbergs, blå EPA-traktor Mikael Kristensson, nästa bil tror jag är Tommy Ämtenmyrs och den sista är Helge Nilssons VW.
Ovanstående bild är ett historiskt fotografi. Det innefattar de aktiva medlemmarna i Södra Hallands Modellflygsällskap vid en friflyg och Rc-träff nere vid Glänninge Sjö i Laholm. I denna gruppen finns det ofantligt mycket kunskap och erfarenhet om flyg. Det är sant.
Från vänster: Pär Lundqvist, svensk mästar i hang, Mats Strömberg icke svensk mästare men i all fall 2:a i SM,sittande Hasse Bengtsson friflygare, hangflygare och seminör, stående Sten Persson, världsberömd motorsamlare av modellmotorer och flygtidskrifter, framstående Oldtimerflygare av friflygande modeller, Håkan Eyroff en duktig friflygare som reser sig över mängden både bildlikt och bokstavligt, Bertil Dahlqvist, svensk mästare och modellflygare rrån 30-talet tills han dog tidigt 2000-tal, Sven Rågwall, svensk mästare i friflyg far till klubbmedlemmen Raul Rågwall duktig flygare och byggare. Saknas gjorde bland annat Sigurd Isacsson, mångdubbel svensk mästare och Kurt Sandberg också mångdubbelt svensk mästare.
Ovanstående grabbar kan modellflyg!
En Instamatic-flygbild från 1976 som visar hur E-6 såg ut då bland annat. Då var det en vanlig motortrafikled. Tiden går fort. Vidare var inte våtmarken vid Trönninge Ängar reglerad vad gäller vattnet.
Ser ni så tomt området till vänster om och bakom Pilkington är? Inte en byggnad. Stor skillnad mot idag.
Boris Persson, körande sina Rossi 61:or. Vi köpte 4 stycken han och jag. Går grymt.
Här kan ni se hur depån såg ut på1978 med det berömda staketet och det låga räcket. ni ser också den ökända pilen, som stod vid sidan av depån. I den landade en modellflygare med sin modell och klöv hela vingen. Jag säger inte vem det var, men det var jag som vredgad såg till att pilen kom bort..
Här är en raritet!
Pär har stoppat sina frusna fingrar i propellern på en 40-motor när vi flög på isen. Stort blodvite och icke sköna ord hördes över nejden. Jag tänkte frågat honom, varför han stoppade fingrarna i propellern, men man slår ju inte på en som redan ligger….
Pär på finalen med sin Dart Kitten, den modell han byggt som enligt min mening har haft de bästa flygegenskaperna. Jag hörde ,när Pär och jag var i Stockholm för skalatävlingen ,vad chefredaktören för Model Airplane News Art Schroeder sa om Pärs plan: This is the best damn plane I ever seen! Bra betyg tycker jag, fast jag vet inte om Pär hörde det.
Hang Sm vid Kåseberga 1981. Göran Karlsson i cowboyhatten flyger sin fina modell. Göran Karlsson världsmästare i pylon FAI. En superduktig byggare och flygare. Bildade ett oslagbart team med Christer Gillgren, som ansågs för Sveriges bästa radioflygare.
Janne Carlsson hivar sin ”Gilette” ut över kanten vid Kåseberga 1981 under vakande öga från Kjell-Åke ”Tjolle” Elofsson Tibro. Janne konstruerade senare sin egen modell ”Shark” som hävdade sig väl i tävlingarna.
Några kända och okända hangflygare på den tiden. Längst till höger Anders Wahlström medlem i Team 60, divisionschef på F10 sedermera chef för transportdivisionen Hercules på Såtenäs. (tror jag)
Om någon vill veta något om personerna på bilderna, går det bra att maila, så ska jag försöka svara.
Håll till godo!
mats