Kategorier
Old Timer flyg

OLDTIMER-SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I RINKABY 2010

 

 

 

 

En höjdare, både bildlikt och bokstavligt !

 

 

 

 

 

Åke släpper sin modell frigörande all fysisk och psykisk energi
han laddat ner till sin modell under förberedelserna.

Först måste sägas,  att jag beklagar,  att jag inte kunde vara där
på fredagen och lördagen, men jag försökte kompensera detta
genom ett idogt fotograferande på söndagens tävling. Som jag
kanske tidigare sagt,  har jag tagit alla bilderna med en liten
kompaktkamera. Då blir det lite blurrigt ibland, men det spelar
ingen roll,  för det är känslan som räknas eller…

Vädret i söndags var ju tveksamt, men efter briefingen steg
molnbasen och solen glimtade igenom. Det gjorde,  att det
fanns bra termik emellanåt. Vid  1030 tiden kom dimma,
som dock drog iväg efter en stund och inte störde de tävlande.
Vinden gick mellan sydost-sydväst.

Jag som ganska oinitierad, tyckte att skickligheten var väldigt
hög bland de deltagande. Vissa av modellerna gick som klockor
perfekt. En del flög aerobatik till ägarnas förskräckelse.
Men så är det. Man får vara beredd på det oväntade,
 om man är modellflygare.

Jag har inga resultat än,  men hoppas jag får de mailade till mig,
 så ska jag lägga upp de här.

Jag har fixat till lite bilder och de kommer här med eller utan
kommentarer. I morgon lägger jag upp 150 bilder till i ett galleri,
jag orkar inte nu.

Här är bilder från söndagen och de kommer utan inbördes
sammanhang,  men det får ni stå ut med:

Alla bilder (c) Copyright: hangflygning.se,  men om någon
vill ha bilder,  så använd som ni vill, men var snälla att ange källan .

En start lätt som en touch-and-go av en fjäril på en blomma.

Vem sa att friflyg är tråkigt och utan drama ?

F-n tar dig om du inte flyger som jag vill !!

Stadig på linan.

Ett perfekt släpp av modellen.

Vår finske vän opersångaren, trimstartar sin modell.

En norsk gutt startar sin Albatross

Motortider med gummiband…….mer än en minut !

100 % koncentration hos piloten.

” Fly baby, fly ”!

Vacker modell och kvinna.  Båda uttrycker med sina rörelser en strävan uppåt.

När jag ser denna bild tänker jag på Nike, segerns gudinna. Här är en upplaga av Nike:

 

Nike från Samothrake.

Trängsel i lufthavet ovanför Rinkaby.

Kolla pilotens blick. Vad ser man ? Förväntan och spänning…..

Bara nu modellen hittar bra luft….

Pilotens mångåriga erfarenhet säger honom genom iakttagelser
av naturen och vinden att nu är det bra luft på gång och släpper sin kärra.

Man startar från en kort bana för så säger reglerna.
Som utomstående undrar jag om man inte skulle tillåta handkast ?

En så vacker modell.

Att vara fokuserad och avspänd samtidigt, det är inte lätt,
när man lever sig med sin modell, som man lagt så många
timmar på att bygga och trimma
.

Det gäller att fusen funkar som den ska,
annars riskerar man att modellen flyger bort.

En av vår danska vänner som flög utomordentligt bra.

Här sitter mycket lång modellflygerfarenhet och kunskap !

Nämen, vad växer det på denna piloten ?

Söndagens tävlingar inleds som vanligt med briefing av Åke.

På spaning, inte efter tider som flytt, utan efter sin modell.

Ett styck modell.

Utläggning av linan, 100 meter.

Pär förbereder sin modell för en start

Sten släpper Pär L modell.

Pär hjälper till att släppa Stens modell.
Ganska expressivt ansiktsuttryck på medhjälparen….

Stabilt

Rubberpower

Curts modell på linan

Ginger med sin glöd sätter fart på makens fuse….

Off she goes !

Ännu en mycket erfaren modellflygare startar.

Just precis, det är en Blomgren 54

..och här kravlar sig Blomgren uppåt.

Den trio som behövs för att  teamet ska funka.

..och när det funkar stiger modellen i mjuka kurvor i helst bra luft så det blir en maxtid.

Denna norska modell var stabil som en parasollfot i betong. Flög mycket bra.

Glömt namnet på modellen, men det finns nog miljoner människor som kan tala om det för mig.

Snygg är den i alla fulla fall.

Ett problem när man startar. Vridmomentet från propellern.

Andrea startar sin kärra.

Ingvar Nilsson linflygaren släpper en av sina ögonstenar.

Reaching for the sky..

Loss !

En modelltyp som är optimerad efter reglerna.

Vad denna modellen heter ? Naturligtvis ”The Last Straw ”

Tillhör denna modell brandförsvaret med den målningen ?

Var skulle Old Timer SM gå om inte på Flygvägen ?

Det kommer upp fler bilder om någon dag.

 

 

4 svar på ”OLDTIMER-SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I RINKABY 2010”

Fina bilder Mats!

Roligt att du fick en bild på mig med den av Göran Herngren byggda Wakefieldmodellen ”TEMPO” som är konstruerad i början av 1950-talet då klassen hette G-int – eller Gint som vi säger… Jag kom faktiskt på bronsplats med TEMPO.

Det är groteskt mycket gummi i sådana häringa modeller, men i just denna är det rätt litet gummi eftersom Göran bygger starkt och extremt lätt! En gammal tumregel är att om man bygger väldigt lätt så behöver man inte lika mycket gummi i motorn. Om man minskar gummimängden så behöver inte kroppen vara så stark utan kan lättas något. Men mindre mängd gummi och lättare kropp så kan man bygga vingen litet lättare eftersom den skall bära mindre tyngd… Om man har byggt vingen och kroppen lättare och minskat gummimängden behöver inte landstället vara så kraftigt utan man kan bygga det litet lättare. Med lättare landställ kan man minska gummimängden litet grand, och med minskad gummimängd kan man bygga kroppen litet lättare… osv. osv.

Tack för dina bilder Mats!

Bästa hälsningar / Ingvar (Borås)

Hej Ingvar,

roligt resonemang om vikt på en modell. Din modell kommer efter hand att med logaritmisk kurva försvinna ner till en kvarks storlek…hahahah !

Bilderna är som de är, men ny ”riktig” kamera ska jag köpa så den tekniska kvaliteten blir bättre.

mvh

mats

flygare

Hej Mats ! Vilken njutning!!! Vi har haft en förmiddag med ”ROLIGA TIMMEN” och verkligen uppskattat dina bilder. Många kommer att hamna i vårt fotoalbum. Återigen TACK !!!!
Åke & Anita G.

Hej Åke,

roligt att du tyckte om bilderna. Vill du ha några bilder i fullt format för ditt album så maila en beställning med vilka du önskar så skickar jag.

mvh

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.