Kategorier
Segelflyg

PÄR LUNDQVISTS PROJEKT LUNAK

 

går framåt med raska steg.

Pär hade länge pratat om att bygga en konventionell segelmodell i balsakonstruktion. Någonstans mellan 250-280 cm spännvidd och en så lätt modell som möjligt.

Han valde att bygga en Lunak, som är en tjeckisk aerobatisk kärra konstruerad ungefär 1950.

Bygget är ett konventionellt balsabygge. Därmed inte sagt,  att det är enkelt,  då det kräver mycket hantverksarbete och erfarenhet, för att det ska bli bra. Man vill ju bygga,  så det blir både starkt och lätt.

Pär vill att modellen ska flyga lätt i termiken, men den ska också kunna pinna på lite om det behövs. Därför har han valt en laminär profil, nära originalets.

Pär kommer att klä modellen med papper utom visa roderytor som kläs med siden. I och med att han ska klä med papper kommer planets konstruktion att stå fram för betraktaren.

Men lite bilder säger mer än tusen ord så här kommer lite:

   Pär i sin verkstad med sin Lunak på bänken.

Det ligger mycket hantverk bakom en sådan kropp….

Att såga ut alla spanten är inte gjort i en handvändning.

Kroppen uppbyggd på klassiskt sätt med spant och longeronger.

Ni ser att balsan är limmad mellan spanten, inte över !

   Bakdelen av kroppen där stabben ska anslutas.

Pär beskriver vingfastsättningen.

Man får inte vara främmande för nyare material. Pär använder kolfiber för att styva

                                                                    upp och stärka konstruktionen.

Vingarna är konventionella sprygelvingar, förstärkta med kolfiberroving.

                                                                   I bakkanten ska skevroder och klaffar sitta.

   Vingroten med fastsättningsarnordningen.

  Jag tycker det ser ut som en laminär profil som ger bra egenskaper i både

                                                                   hög fart och vid termikflygning.

  Fena och stabbe utgör en enhet, som är lätt losstagbar.

      Stabilisatorn är av typen All Flying Stab.

  Färdig modell med allting i ska väga ca 1 kg, säger Pär.

Montering av stabbe bild 1.

     Stabben låses i framkant av en plugg in i ett rör i kroppen. Bild 2.

Här låses stabben med en M4 nylonskruv.

     Det här blir grejor säger byggaren.

        Pär har just limmat 1 mm balsa vikt blött över en form som ska bli framkanten på

                                                               skevroder och klaff mot vingen.

 

      Så ser skev/klafframkanten ut efter den är tagen ur formen.

Bygger man i lösvirke är det bra med ett lager till hands.

   

          Pärs modellplansfabrik.

Två modeller på hyllan. Till vänster en Boxer och till höger en Fly Baby.

Pärs fru Inga-Lisa med deras jättekatt.

 

 

Läs här om Lunak:

Letov LF-107 Lunak Glider

Tillverkare: Letov
Model: LF-107 Lunak
Spännvidd: 14m / 46ft
År: 1949
Längd: 6.64m / 22ft
Höjd: 1.47m / 5ft
Vingyta: 13.01m² / 140ft²
Namn: Letov LF-107 Lunak Glider
Tomvikt: 199.58kg / 440lbs
Maxvikt: 299.38kg / 660lbs
Högsta tillåtna hastighet: 349.15km/h

Letov LF-107 Lunak Aerobatic Glider

Det tjeckiska aerobatiska segelflygplanet LF-Lunak 107 designades av Rudy Letow och utvecklades med hjälp av piloter och konstruktörer. Planets goda egenskaper både vad gäller dess konstflygförmåga och dess övriga flygegenskaper tilldrog sig stor uppmärksamhet vid nationella och internationella tävlingar. 75 exemplar av Lunak byggdes, sen togs produktionsresurserna i anspråk av Sovjetväldet för att bygga Mig-15. I dag finns bara 9 luftvärdiga Lunak kvar.

mats

2 svar på ”PÄR LUNDQVISTS PROJEKT LUNAK”

Hej Mats!
Tack för fina bilder & artiklar!
När jag såg Pär Lundqvist & nytt modellbygge så tänkte jag m. en gång, kan Pär ha blivit frälst på El- flyg på gamla dar för karln ser yngre ut nu än någon sin, kan det ändå vara så att Pär “smusslar” m.
el-flyget & har fått en “kick”?
Mvh.

Du känner väl till uttrycket:”De gamla bockarna har de styvaste hornen”…….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.