Kategorier
Skärmflygeri

PARAGLIDING HOVS HALLAR

 

är ju aldrig fel.

 

I dag måndag såg ju väderleksutsikterna bra ut med 5-7 m/sek NV, vilket är just vad det ska vara för flygning på det låga.

Piggis ringde och sa han skulle flyga så vi träffades på HH vid 12-tiden. Vinden var lite sned, men som syns av bilderna gick det att flyga. Nu väntar vi bara på de fina flygdagar som kan bli här under hösten. Förra året hade vi en kanonhöst vad gäller möjligheterna till flyg med  trasan.

Jag tog några bilder på Piggelin i luften och några bilder på naturen:

Piggis drar ett bloss innan han ska flyga. Kolla de dubbla actioncammen ! En på knät och en på hjälmen. Kamerorna filmar naturligtvis i HD.

En liten justering. Kameran sätts på skon så den filmar piloten i luften.

Piggis drar upp sin skärm.

…och här står han och balanserar skärmen inväntande rätt tillfälle för start.

Nu !

Att det står Gin i skärmen betyder inte att piloten är svag för drycken gin, utan det är fabrikatet på skärmen. En farbror som heter Gin från Korea sitter och tråcklar ihop dessa trasorna.

Jaha, då sitter man bekvämt i selen säger Piggis och glider vidare.

När man svänger med en skärm drar man bara inte i bromslinorna, man lutar sig åt det hållet man vill svänga och det kallas att viktstyra. Lutar man åt höger kommer linorna på höger sida att dra mer än de vänstra och därmed vill skärmen svänga till höger.

Piggelin flyger på marginalen….

Full kontroll…….

Piggis filmar sig själv med sin skokamera.

Dags för landning. Ser ut som en kråkunge som ska landa eller….?

Ruling the skies.

Piggis tar svängarna så det skriker i däcken.

Underifrån.

Piggis kommer kanande ganska lågt i den sneda vinden, så nu gäller det att komma ner……

Ner kommer man alltid. Även i med/sidvind.

 

 

Vi kan även landa på gräset framför hanget om lyftet ger sig.

En av de växter som blommar längst och attraherar insekterna, nyponbuskarna.

Detta finns i överflöd på Hovs Hallar, björnbär.

Berget i dagen på Hovs Hallar. Gnejs som är veckad och sprucken. Om inte Banverket visste det innan de började gräva tunneln, så vet man det nu,  15 skattemiljarder senare.

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.