Kategorier
Modellflyg teknik

REYNOLDS TAL……..IGEN

Lite teori

 

 

 

Här är lite ytterligare förklaringar  på hur storleken
på Reynolds Tal påverkar egenskaperna på din modell.

Reynolds tal bestäms av förhållandet mellan vingens
spännvidd-vingens korda-hastigheten genom luftens viskositet.
Enkelt uttryckt kan man beräkna Reynolds tal  enligt nedanstående :

 

Alltså: Re-talet = 68 x hastigheten i m/sek x kordan i mm

Siffran 68 är en koefficient som är härledd ut luftens viskositet
vid en bestämd temperatur och densitet.

 Ju högre Re-Tal desto mindre turbulens på ovansidan (wake)
Låt oss för enkelhetens skull döpa “Wake” till  “Kölvatten” eller
de virvlar som uppstår på ovansidan av vingen med egentlig
början vid bakkanten. Kanske Kölvattenvirvlar ?

All turbulens skapar instabilitet och kostar energi.

Lösningen är att ha så högt Re-Tal som möjligt.

Ju lägre Re-Tal ju längre/högre motstånd!

Detta är en av de viktigaste faktorerna,  man måste
beakta vid konstruktionen av ett flygplan, om man vill nå vissa egenskaper.

Ok jag vet uttrycket: Allt med tillräckligt stor motor flyger.

Men hur flyger det????

Gör en kalkyl på de modeller ni oftast flyger med.
Blev ni överraskade ? Eller fick ni en bekräftelse på vad ni länge misstänkt ?

Här är några exempel på Re-Tal:    

  Stora rovfåglar –  40.000

  Modellsegelplan med stor spännvidd – 100.000

 En propeller – 250.000

 Fullskalasegelplan  – 1.000.000

 Boeing-747  – 5.000.000 +

Läs mera:

 http://sv.wikipedia.org/wiki/Reynolds_tal

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.