Segelflyget står högt i kurs hos MFC Tarp.
Glädjande är ju att se, att föreningen lägger så stor vikt vid segelflyg med termikmodeller.
Inte bara flyger man med stora elseglare, flygbogsering är en ständig tillgänglig resurs på fältet. Som bogserplan har man minst två modeller. Den ena är en Wilga, som ju ursprungnligen byggdes, som ett plan att bespruta åkrar med, men som tack vare de strängare miljöreglerna fick sluta med den verksamheten och i stället fick ägna sig åt, att bogsera upp segelkärror, som den är ypperlig till.
Modellen av Wilga som bogserar är som ni kan se på bilderna en rejäl pjäs med en tvåcylindrig bensinmotor.
Termikmodellerna upp till 4 m ca är utrustade med elmotor, som ju är ett enkelt sätt att få anslutning. De större segelmodellerna är anpassade till bogsering. Om det är svårt att hänga efter en bogserkärra ?
Allt är enkelt om man kan det…..men det tar några bogseringar, innan man lärt tekniken.
Tarps MFC har ju ett sådant geografiskt läge, att man inte besväras i högre grad av sjöbris, som vi gör i Halmstad. Så skiner solen, finns det i regel termisk aktivitetet.
Jag flög med min 4-m Ava, så jag vet, hur stark termiken är där. Det är kraftigare blåsor än hos oss, men också naturligtvis kraftigare sjunk.
Här kommer en samling bilder, med förklaringar där det behövs:
Denna Zagimodellen kastade piloten upp i termiken…..
En modell som man kastar upp med ett diskuskast.
Hitechmodell, som kommer upp till 60-70 m höjd med handkraft.
En Wilga står beredd att bogsera upp en Reiher III. Reiher betyder häger.
Ett vackert segelplan från 30-talets slut i konstruktionen.
Modellen verkligen välbyggd och framför allt välflygande ! Inget färdigbygge här inte, utan den är byggt i trä från scratch.
Denna Reiher är ju bara så vacker………
Inget glasfiber, ingen liten kinesdam som limmat ihop för dig…….allt gjort av en tysk modellbyggare. Se på hans teknik hur kroppen är uppbyggd runt spanten !
Bogserlinan kopplad
Den estetiskt tilltalande fenan och stabben.
En man och hans modell. Han har all anledning att vara stolt.
Bogserkärran, Wilga.
Reiher III under starten.
Det är bara så vackert….
Knäckta vingar var ett sätt att öka markfrigången vid utelandningar.
Final med full broms.
ASK-18, tror jag den heter. Aerobatisk segelkärra.
Jo det heter den, ASK-18
Flygstart
Kolla vinkel på linan. Segelmodellen ligger avsevärt högre än det bogserande planet. Linan är fäst ovanpå kroppen på bogserflygplanet och inte i stjärten som man gör på fullskalaplan.
Här syns skillnaden i höjdpalnet mellan bogserplanet och segelmodellen.
En Pilatus aerobatisk segelkärra försedd med rökaggregat i vingspetsarna.
Pilatusen i släpet.
På väg in för landning med lite broms ansatt.
Jodå, han klarade det.
Till och med denna gamla konstruktion är vacker i luften.
En storseglare på väg upp.
Mycket majestätisk syn.
The sky is the limit…..
Segelmodell, bogserkärra och fina Cumulusmoln……..kan det bli bättre ?
En passering
En modell av en polsk kärra, en FOX, som är en av de främsta aerobatiska kärrorna.
Insvängning på final.
Här kör man så det ryker.
Effektivt för att höja det estetiska värdet.
Lite dramatisk himmel…
Utflytning
En mindre elseglare med mycket potent motor !
Jaha, vad är detta då ? En radiostyrd fågel eller ? Spelar ingen roll vad det var, för den flög termik alldeles utmärkt
Bogserlinan krokas i.
Det finns inget bättre inom modellflyget än segelflyg med bogsering !
mats