…strålade samman idag på Tjärbyhanget.
Tre herrar med relativt hög medelålder träffades i dag på Tjärbyhanget för att i första hand flyga och umgås lite.
Väderläget var sol, svag vind från växlande riktningar och väntad sjöbris vid 1200-tiden. Därför var vi igång innan 1000.
Termik….jovisst det fanns gott om det. Så personligen fick jag 2 timmar i luften. Sittande i skuggan i min nyinköpta stol.
Det kan man inte klaga på. Dessutom så är det inte bara en flygupplevelse utan fastmer en naturupplevelse att siita på
höjden och kunna se ut över slätten, över Laholmsbukten till Hovs Hallar och Hallands Väderö.
Pär hade med sin ombyggda friflygande modell som är som gjord för detta hanget när vinden är svag. Oturligt för Pär så
vände vinden från väst till öst just när han kom…………
Björn från Hylte segelflög med sin vinge, som är ett enkelt och lätt flygetyg som lätt kan tas med.
När jag var på väg ner för att landa, märkte jag problem med sidoroderfunktionen. Man får i sådana lägen snabbt hemska
tankar om radioproblem…..Jag drog full broms då modellen svängde i en stor cirkel för att i alla fall få ner farten.
Med broms fick jag ner speeden, men svängningen fortsatte. Tursamt nog landade Avan i höga baljväxter utan skador.
Fast det var jobbigt att gå de 50 meterna ut i grödan och hämta tillbaka planet.
Det som hänt, var att sidoroderservot, som ju är ett 8-grams digitalservo, hade ”delat” på sig i höljet, så att kuggarna
i växellådan kuggade över.
Nu har jag bytt servot och satt dit ett nytt med metallväxellåda.
Vaför servot delat på sig ? Jag hade i går, när jag bar in min modell, kört sidoroderet i ytterdörren……
Allt som allt en härlig dag med mycket flygning.
Aldrig har jag under de sista 14 dagarna träffat så mycket vänliga och intresserade människor, som kommit fram och pratat.
Det är stort intresse för modellflyg och jag försöker göra så mycket positiv propaganda, som jag kan för vår hobby.
Björn sitter och njuter i stolen på Litorinavallen vid Tjärby.
Kan det vara bättre ?
En modellflygare i vår Herres hage.
”Det är klart man är glad” säger en modellflygarnestor från de djupa skogarna…
Björn startar sin vinge. Det viktiga är inte, att man har en modell för 50000 spänn,
utan det viktiga är, att man får en positiv flygupplevelse, med sin modell.
”Nu ska du få höra hur jag löst vingfastsättningen med krokar på min ASW”,
säger Pär Lundqvist.
Kärran konstruerad 1951, när piloten konstruerades var väl nåt år tidigare eller…?
Här kommer Björns vinge över slätten.
Denna enkla modell använder Björn när han flygfotograferar med sin kamera.
Heter modellen ”Mini PopWing” ?
Kan ni tolka bildmetaforen ??????
Kärran på väg att landa i blomstern.
Modellen bärgad !
Jag kom lyckosamt ner i den höga grödan, när mitt sidoroderservo lade av.
Min HyperAva står som en inkräktare bland lucernen, som ju alla vet är en ärtväxt.
Det var mycket jobbigt att ta sig ca 40 m ut till modellen i lucernens mycket svårgenom-
trängliga växtlighet.
Men det grejade sig med lite svett och vilja . Nu är servot bytt och kärran fit for fight igen,
när jag är hemma från Värmland igen.
Ett svar på ”SEGELFLYGPENSIONÄRER……..”
Ja, Mini Pop Wing. Bilder och hyllningen till oss lite äldre modellflygare kan inte göras bättre, en sån magisk dag..