Kategorier
Airshows

SKA DET VARA ETT ELLER TVÅ VINGPAR ?

 

 

det trätte man om redan under Första Världskriget.

 

I Tarp där träter man inte,  utan man flyger,  det man tycker är roligt.

På Tarps Modellflugtag har det alltid förekommit stora flygplan av olika sorter. Förbänningsmotorer har varit allenarådande, men de är obönhörligen på väg ut. Varför? Jo tekniken förbättras snabbt , både vad gäller strömlagring och förfining av reglage, till elmotorer.

Men de modeller jag visar här,  är modeller av fyra moderna flygplan och de är utrustade med flercylindriga motorer. Den modell som hade bäst aerobatiska egenskaper var Christen Eaglemodellen. EN ursprungligen aerobatisk fullsizekärra från USA, som har bra egenskaper. Modellen jag visar är scratchbyggd och piloten var en glad pensionär som visste hur man gjorde.

Han flög modellen lugnt och med vårdade rörelser. Alltså riktiga rollar stöttade av sidoroder och höjdroder. Inga tunnelrollar om det inte var meningen. Planet hade utmärkta lågfartsegenskaper och landningarna var en dröm att se. Precis som den riktiga kärran var det trepunktslandningar. Inget galopperande eller hyvlande.

Jag såg denna modellen redan förra året och var lika imponerad då. Piloten kom in inverterat över banan riktigt sakta och med full kontroll. Ingen konst säger depåexperterna, jo säger jag, flyger man sakta inverterat en halv m över marken, då måste man ha vissa kunskaper och färdigheter. En imponerande uppvisning.

Den andra modellerna olika Cessna varianter och en OMF100-160 var också imponerande med sin skalenliga flygning. De flög som den riktiga förlagan.

Alltså rörelsemönster och karaktär stämde överens. Man presterade inga rollar eller annat och när jag pratade med den ena piloten,  sa han att originalet var inte godkänt för avancerad flygning……Men starta och landa, så det gick sus genom publiken , det kunde han.

Här är bilder på kärrorna med och utan kommentarer:

                                                                          Christen Eagle lättning

                                                                            Uppåner

                                                                    En spikrak roll och jag garanterar han använde samtliga roder.

                                                                          Å igen uppåner

                                                                         Hoppas inte piloten får huvudvärk…

                                                                       Kontrollerad final och utflytning  och så småning sättning

 

 

                                                                    Planritning

                                                                   Under byggandet

                                                                        ”Flyger du inte ordentligt, så knäcker jag din rygg”………….

                                                                          Har han glömt piloten ?

                                                                                 Start

                                                                        En ung pensinär med sin fina modell

                                                                          Finalen för en Cessna

                                                                          25 grader klaff…..

                                                                             30 grader klaff

                                                                      Utflytning

                                                        En OMF 100-160 Symphony

                                                                           En Cessna årsmodell 1953. Modellen 170B med 145 hk motor.

                                                                               En Cessna 006 T182T med en 235 hk motor i fullsizekärran

                                                                          Brant takeoff, vilket är möjligt med så mycket power

                                                                            Trångt på fältet

                                                                       En 57 år gammalt flygplans avbild

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.