Två modeller som definitivt drog till sig mest
uppmärksamhet i Tarp var….
…två ”Skyburner” och två Heinkel He-162 ”Salamander”.
Här flyger en ”Skyburner” så färgen lossnar..
Varför det frågar vän av ordning ? Jo för dessa fyra modeller var drivna av pulsjetmotorer. En pulsjet är spektakulär på grund av kraften i motorn och ljudet ,som uppstår. Man känner ljudet förutom i öronen även fysiskt i kroppen.
Vad en pulsjet är, kan ni googla, men man kan enkelt uttrycka det som så, att det är en motor bestående av ett rör, en flatterventil, ett tändstift och bränsletillförsel. Bränslet sprutas in i ena änden av röret och då man blåser tryckluft in i motorn byggs trycket upp, tills det blir så stort , att ventilen släpper igenom luftgasblandningen. Denna gas antänds av ett tändstift och eftersom ventilen släpper igenom från insugningsänden av röret, men däremot stänger från andra hållet så skjuts den antända gasen ut baktill. Detta sker kanske 30-60 gånger i sekunden.
Den absolut värsta pulsjet jag sett var i Neustadt-Glewe vid Ludvigslust på ett meeting. Man hade där en delta med två motorer. Toppfart ca 600 km/timen…….
Dessa modeller, vilka flög i Tarp, som heter Skyburner tillverkas i Tyskland och vill ni veta mer så klicka på länken. Modellerna var mycket professionellt byggda. Teamet som flög de två Skyburners var också väldigt duktiga och metodiska. Inget får ju gå fel.
Modellerna startas på en startramp och dras iväg av gummirep. Fungerade 100%. Motorerna startade nästan direkt och man flög ett mönster, som var säkert. Det betyder att man flög gungor fram och tillbaka. Gungor ? Man flyger rakkurs, stiger och tar höjd och gör en stigande och sedan sjunkande brant sväng och kommer tillbaka förbi publiken.
Vidare flög man högfartspasseringar, steg och gjorde en Immelmann, kom tillbaka med hög fart. Man flög aldrig på något sätt mot publiken utan hade goda marginaler.
Flygningarna varade ca 6-8 minuter tills motorn tystnade. Modellerna hade ett bra glidtal, men det gällde , att hålla farten uppe.
Hur fort man flög ? Jo det vet vi. Man hade pitotrör monterat och telemetri, som berättade, att det gick i 460 km/timman.
Det räcker för mig…..i alla fall.
Hela deras uppvisning präglades av säkerhet och planmässighet.
Här är länken där ni kan läsa om Skyburner:
http://www.pulsorohr.de/skyburner.html
De andra två pulsjetmodellerna som flög var gamla bekanta. Det var MFC Tarps He 162 Salamander.
Läs här vad Salamander är:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162
De två piloterna som flyger dessa är mycket erfarna. Piloterna sa, att modellerna är mycket lättflugna………
Hastigheten på He162 modellerna var lägre än på Skyburnern. Uppskattningsvis ca 300 km/timman.
Men dessa flögs i rote ! Mycket imponerande.
Jag frågade ordföranden för MFC Tarp, om det varit tal om förbud för pulsjet. Han sa, att det har aldrig varit ett problem i Tyskland. Frågan hade aldrig väckts.
I Sverige sägs det, att pulsjet inte får flygas………..visa mig lagtexten där det står, så tror jag på det. Men inte innan.
Problemet med pulsjet är inte hastigheten utan den höga ljudnivån.
Men roligt att se på, det är det.
En pulsjet som flyger med 460 km/timman är ju svår att fotografera, speciellt som man flög i skymningen. Jag gjorde så gott jag kunde med ett normalobjektiv. Ett zoomobjektiv var inte att tänka på, då man inte kunde följa objektet i sökaren.
Så här kommer bilder och nån video.
Skyburner-teamets utrustning.
Vad säger ni ? Uttrycker fart och kraft , om jag ska ha en åsikt.
Tryckluft, brandsläckare, bensin och en tändspole som alstrar kontinuerlig gnista
så motorn startar, det är vad som krävs.
En Skyburners fighting face. Ni ser bränsleinsprutningen i nosen på motorn och kabeln till
tändstiftet. Innanför skymtar flatterventilen eller Reed-ventilen.
Snygg modell som förmedlar en känsla av hastighet och kanske lite farlighet..
Här ser ni pitoröret som mäter det dynamiska trycket och därmed hastigheten.
Avfyringsanordningen, om man vill kalla det så sitter där bak och var genomtänkt byggd.
Elevonsen var rejäla don som var upphängda med rejäla gångjärn.
Ännu en bild på fenorna med pitotröret.
Modellen helt byggt i kevlar kolfiber och bakad i ugn.
Man drar inte pråmar, utan man spänner gummirepen som kastar iväg modellerna.
Modellen har just lämnat startrampen och den skjut iväg med stor kraft av gummirepen.
Kolla roderna !
Ja, här kommer flygbilderna
Detta är ingen landning utan en passering i 400 km/timman !
I majsfältet växte det en och annan SkyBurner…
Denna modellen landade på banan och bärs tilbaka.
Snygg layout.
Här står ordföranden i MFC Tarp Jörg Keil jämte sitt skötebarn, en He 162 Salamander.
Start i skymningen.
En modell som passar bra för pulsjet.
Här går det nästan majskornen poppar…
Vad tror ni bilisten tänkte ?
Nästa Salamander iväg. Om det dånar ?
Jag lovar det hörs. Uppe i luften i full speed är det ett fantastiskt ljud från motorn.
Som synes var det ganska mörkt.
Salamanderna flög rote !
Landning på g.
Ser fint ut.
Snart nog…
…men först låter vi rotetvåan passera i full fart.
……stiga, stänga motorn för att landa.
Här kommer tvåan.
Detta blev som vanligt en perfekt landning.
En liten video med pulsjetmodeller vid ett meeting i Tyskland:
mats