Här kommer sista delen av min rundtur på “Svedinos”.
Efter att ha besökt Svedinos museum ska jag försöka sammanfatta mina
intryck, kanske till nytta för presumtiva besökare.
Låt mig slå fast, det finns oerhört mycket material på museet.
För mig, var det för mycket. Jag kunde inte riktigt få grepp om det,
eftersom det var blandat i utställningarna.
Bilarna är rikligt förekommande och är i bra och dåligt skick.
Det är ju en skatt, att ha alla dessa bilar, men jag skulle satsat på att
hellre ha 25 välrenoverade, eller bilar av mycket stort intresse kvar,
än att ha 100 som är halvintressanta utom för fantasten.
Arrangemangen, det vill säga det sätt som objekten är uppställda,
saknar det mesta.
Det finns inte en genomtänkt belysning, inga ramper så man kan se
nedåt och information på skyltarna är inte proffsig.
Flygplanen är det samma läge med. En del i gott skick och andra
är förfallna.
Samma sak med planen, jag skulle tagit bort ett antal och investerat
i de kvarvarande, för att ge publiken en positiv upplevelse.
Som utomstående är det lätt att gå med pekpinnar, men jag inser,
hur svårt det är att driva ett privat museum i Sverige.
Ett privat museum får inte miljoner av staten som exempelvis
Flygvapenmuseum i Malmslätt.
Därför är det ekonomin, som styr verksamheten.
Hade jag ägt anläggningen, så tror jag, jag hade tagit in proffs, som hade
gjort upp en strategisk plan för anläggningen, som jag kunde följt.
Alltså jag hade tänkt, var vill jag att museet ska vara om 10 år ?
Det tycks, som jag är negativ, men det är jag inte. Ägarna arbetar
så gott de kan, med de resurser som finns.
Enligt en av ägarna håller man på att sälja av objekt, för att få
resurser till förbättringar.
Hoppas det löser sig.
Mitt slutintryck av besöket är, att jag får lite känsla av en kaotisk
loppmarknad….
Men för oss genuint flygintresserade är ett besök på “Svedinos”
alltid värt pengarna.
Det kvittar, hur många museum man varit på, man upptäcker
alltid något nytt !
Här kommer slutbilderna.
En GötaVerken 38.
Den flögs av Lennart Svedfelt och vid en landning jämte
museet kapotterade han kärran.
Länk: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=9&t=3870
Flygplanet försett med flottörer, vilka är rejäla doningar.
Egentligen är det ju inte mycket fästpunkter för flottörerna.
Är det EDO-flottörer…
En replika av Louis Bleriots flygplan, som han flög över
Engelska Kanalen med 25 juli 1909
Planet i fint skick. Motorn en Anzani radialmotor på cirka 20-25 hk.
När F14 i Halmstad var en flygflottilj,
flög man med bland annat B18 som ovan.
Jag vet inte, vem som byggt modellen, men jag minns,
från då jag var riktigt liten, hur det lät, när divisionerna varmkörde
sina DB-motorer innan varje pass. Jag bodde bara 1000 m från flottiljen.
Under B18 en mockupcockpit av Spitfire.
En konstruktion av geniet Reginald Mitchell.
Det silverfärgade planet en De Havilland DH 60 Moth.
En mockupmodell av en berömd Spitfire.
The Borough of Lambeth
Länk: http://www.spitfires.talktalk.net/A7_Specials/Spitfire_MK_IIa.html
Focke-Wulf Stieglitz, Sk-12
Pratt & Whitney “Twin Wasp”
En klassisk motor som fortfarande används. Kopierad av många.
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-1830_Twin_Wasp
Miles Messenger.
Länk: http://www.iaopa.eu/static/CKFinderJava/userfiles/files/gamag/dec12/p48-50.pdf
Nosen på en Spitfire är STOR !
En snyggt byggd mockup av en Spitfire
Jag kan inte säga var dessa vingarna hör. Det finns ju skevroder och klaff.
Troligtvis ett monoplan.
Detta tycker jag, är ett exempel på, vad man inte skulle ställa ut…
En radialmotor där man ser konstruktionen av huvudvevstake och hjälpvevstakarna.
Motorn en LeBlond.
Länk http://en.wikipedia.org/wiki/LeBlond_Aircraft_Engine_Corporation
Närmast en Tipsy B, SE-AGP.
Denna gamla ambulans minns jag från min barndom.
Det som står väldigt klart i minnet är, att den hade en enorm siren,
som växlade ton väldigt sakta. På den tiden, 1950-talet, hördes det
nästan över hela stan, då den ryckte ut. …men den lät mer,
än den rörde på sig…
Fälgar av betong…däck av smidesjärn.
På sommarloven jobbade jag ibland på detta numera nedlagda tegelbruk.
Dock såg jag aldrig motorn…
Svedinos Bil- och flygmuseum Ugglarp.
Länk: http://www.svedinos.se/