Söndagen avgjorde följande klasser:
Klass D, G-int, S2 och S-int.
Söndagen hade dåliga väderutsikter enligt yr.no på lördagens prognos. Det var lovat mycket regn. Tursamt nog kom det en skvätt regn kl 0430 på morgonen, så under dagen i stort uppehåll undantaget några smådroppar.
Vinden var ca 4-7 m/sek och eftersom startplatsen låg i lä av en trädridå, skapades turbulens för de startande. Trots ganska kraftig vind var dock termiken bra, om man som vanligt startade i rätt fönster. Förbi gled Cumulus Congestus och orsakade störningar genom kallras och växlande vindar, men i stort var det inte dåliga förutsättningar.
För segelmodellerna var det 100 m lina och 1.5 minuters maxtid. När modellerna fick termik, drev de iväg 6-800 m, vilket ställde krav på hämtningsmanskapet. Jag tänkte, man skulle haft med en häst, så man kunde ridit och hämtat…….
Jag kunde stanna till kl 1300, sen var jag tvungen att åka hem på grund av andra uppgifter.
De flesta vill väl ha bilder och här kommer en bunta med mer ller mindre rätta kommentarer från mig. Rätta mig gärna, när jag pratar i nattmössan, för det gör jag säkert. Förstå att mina kommentarer är från den mindre vetande lekmannen.
Hoppas ni gillar mina bilder, som jag vill framhålla, alla är tagna med ett normalobjektiv, varför kvaliteten kan bli lidande, om bilden är uppdragen.
Enjoy !
Just ankomna till startplatsen och förberedelser för flygning.
Åke har just släppt någons modell, men……..
…nåt stämmer inte……….
…för den fusade på linan.
Pär släpper Sten Perssons modell.
Upp går den i turbulensen från skogskanten.
Avvaktan på……
Lasse släpper iväg.
Det är Ronald Borgs modell “Uppåt”, konstruerad av Löven Åberg 1945 MFK Vingarna.
Ska det bli skitväder eller….?
Vi provar !
En uttrycksfull start !
Om man aldrig sett friflygande modeller förut så är OT-modeller mycket imponerande !
Ser bra ut än…..
…men så drabbas modellen av den marknära turbulensen från skogen och…….
…..då tar modellen en annan kurs och väg…..
……nu blir det landning…..
….men inga skador.
Ronald Borg förbereder
Jaja, det är bra att veta vad som är upp, respektive ner……
Koncentration
Markkus stora model “Kuha”. Som betyder “Gösen” på svenska. Håller modellen
gör Markkus medhjälpare Matti Pyykkö.
Markku tänder fusen.
Jag kan aldrig se mig mätt på Markkus modeller !
Det mekaniska kollas och apteras.
Modellen konstruerad för nästan 70 år sen.
Markkus medhjälpare håller Kuha =Gösen, i famnen…
“Uida pieni ahven”!
Markkus Lokki = Måsen, på väg att erövra skyarna.
Förberedelser med “Cigarillos”. Pilot, byggare är Matti Pyykkö till vänster.
Kolla den lilla fenan……det vill till att vingspetsarna är bra utformade för att undvika
vortexinducerad yaw.
Nu är cigarren tänd !
Mattis modell stadig som finskt urberg.
“Cigarillos” flugen av Matti Pyykkö från Finland.
Lasse spanar efter bra luft…..
En Wakefield skruvar sig upp med till synes oändlig gummisnoddspower.
Mera rubberpower
En modell som för sin tid är optimalt anpassad för att passera regler och ha bra prestanda.
Det är inte alltid helt enkelt att dra upp i turbulent luft. Det gäller att kunna utnyttja
hela linans längd, för att modellen ska kunna prestera det bästa möjliga.
Men detta ser ju bra ut.
Tävlingsplatsen söndag vis SM i OT-Friflyg augusti 2013 i Rinkaby.
Karl-Erik Widell startar.
En ganska uttrycksfull bild på piloten.
En sådan här tävling gäller ju inte liv och död, men vem är inte
tävlingsmänniska när det gäller ?
Modellen flög bra.
Det blev en bild till mot den något hotande skyn…
Frede Juhl ska släppa.
Avvaktande bättre väder.
Markkus “Kuha” släpps upp i lufthavet. Kolla Markkus stil att dra upp. Inget plottrande, armen snett
nedåt/ framåt och blicken inte på modellen utan framåt i terrängen. Var modellen finns känner
Markku genom 65 års erfarenhet av uppdrag rent intuitivt. Det är en av faktorerna som
skapar en framstående modellflygare.
Här går “Gösen” på linan.
Modellen i sina grunddrag har stora likheter med moderna segelkärror.
Lite paradoxalt, men en Gös under molnen…..
Åke på G.
Jaha Åke, nu gäller det.
Åke satte kärran i blåsan där den snabbt klättrade………
………upp till en annan modell.
Det var lite småkallt på söndagen, då kallfronten just passerat.
En viktig kugge i tävlingsmaskineriet, hustrun som får gå och hämta.
Det var väldigt labilt skiktat, varför något hotfulla moln dök upp ibland.
Lasse släpper Ronald Borgs modell, tror jag…
En klassiskt vacker modell.
Curt släpper.
Anders Sjöberg på väg tillbaka med sin modell hållande planet lika högt, som om
han vore fackelbäraren vid en OS-invigning…….
Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Ajö, säger Pär Lundqvist till Sten Perssons kärra.
Modellen flyger säkert, som jag vet inte vad…
….men säkerhet kommer inte gratis. Det kräver trimning och träning.
Markkus “Lokki”, på svenska Måsen, där Matti Pyykkö hänger på linan för Markku.
Nosblocket är format från finsk masurbjörk !
Nu kör vi signalerar Markku till Matti.
“Flyg”, säger Matti.
Ännu en vacker modell från Markku.
Jag tog med denna bilden för att ge lite perspektiv på hur det ser ut.
Frede Juhl, professionell släppare av modeller…
Är det medvind, eller sitter linan fel på kroken eller…?
Det blir landning genast.
Sen laddar vi igen !
Nu går det piccobello !
För en lekmans öga, snygg modell.
….men det finns något som heter, lagen om alltings djevlighet…….
………nu gick linan av……
Sten förbereder
Fältutrustningen för en OT-flygare. Denna tillhör Martti Bogdanoff.
Old Timer Svenska Mästerkap för Friflygande Modeller 2013 i augusti på Rinkabyfältet.
9 svar på ”SVENSKA MÄSTERSKAPET I OLDTIMERFRIFLYG DEL IV”
Hej Mats
Du har överträffat dig själv med fina bilder. tack för detta.
En sak bara jag heter inte Donald utan bara Ronald.
MVH
Ronald Borg
Hej RONALD !
ledsen att jag döpte om dig i hastigheten. Jag har varit stressad, då det är mycket jobb att editera bilder, ladda upp och hantera bloggen. Alla fel jag gjort, rättar jag till efter hand. Men jag tycker, det viktigaste är att förmedla en känsla hos betraktaren med hjälp av bilderna.
Jag har rättat till på bloggen, så du har namnet som står i dopattesten….
Ha det och flyg lågt och sakta….
mats
Hej Mats
Jag förstår att det inte är så lätt att få allt rätt på en gång.
En än gång tack för att du dokumenterar allt på ett sånt fint sätt.
Hej Mats
Text under en bild:
Jag tror det är ????? modell….
Det är min modell Uppåt från 1945 “Uppåt” av Löven Åberg Vingarna.
Om det nu kan vara av intresse?
Hejsan Mats.
De var jag, som har Cigarren, och flug med det ochsa.
Mats ar Matti, pa finska.
Det stemmer, att huvudsaken var att hjalpa till Markku.
Markku ar den, som larde mig, att bygga och flyga.
Det hende i Abo, fran aret 1959, i modelflygklubb Karpanen.
Det var valdig roligt, att vara med dar i Rinkaby, och jag hoppas, att vara med nasta aret ochsa.
Fina bilder kann du ta.
Tack for det!
Cigarillos ar en av de fa modeller, som borjade att flyga garna, fran det forsta borjan, pa forra vintern.
Man kann aldrig veta om, varfor nagon exemblar flyger,och de mesta ar inte sa intresserade om.
Hei Matti,
roligt att du tittade in på min blogg.
Jag är en stor beundrare av finska modellflygare som var så starka trots kriget !
Att kunna konstruera så många fina modeller är inte dåligt.
Hoppas vi träffas igen Matti !
matti (mats)
Tack Mats för ännu en omgång sköna bilder. Men det var lite tragiskt att se Kurt Sandbergs fina KS-46 krascha i backen….
Per. Nilsson,
Det ar ju en stor del av hobby, att krasha litet, do, ich do?
Och, flyga undon, do, och do?
Jag sa Markku, innan vi gick pa vägene dit, att kanske alla modeller kommer int tillbaka.
Tillfalligt, vi hadde tur pa, och alla var kvar, när vi tog slut.
Jag måste säga till.
Pojkarna hadde med, Markkus Moazagotl, va var tappad -12, i Rinkaby. Pojkarna hamnade till, efter årets internatsionell friflyg,, pÅ samma fältet.
Ja tyckte,att rimakasa hadde varid där flere År.
Differens är, att i våran klimat, det tager tre vintern, att göra pinewod so gro.
Det är det sjöklimat, förutan ordentlikt kyla?