Kategorier
Airshows

TARP FLUGTAG, TUPOLEV TU-95 BEAR

 

 

 

 

En synnerligen attraktiv modell i Tarp var en Tupolev Bear.

 

 

 

 

                                                         Tupolev-95

Ett plan som omedelbart väckte min uppmärksamhet, var en Tupolev TU-95, med Natonamnet ”Bear”.

Flygplanet konstruerades i början av 50-talet av Konstruktionsbyrån Tupolev, som hade namnet efter
sin duktige grundare Andrej Tupolev.

Här kan ni läsa om företaget:  http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev

Planet är ett bombplan från början, men finns nu i ett otal versioner. Ska man jämföra det med något,
är det den amerikanska B-52,  var det gäller servicetid, utveckloingsmöjligheter och mångsidighet.

Planet har en markerad pilform på vingarna, precis som B-52, för att förbättra girstabilititet och
anpassning av tyngdpunkt. Det som skiljer Tupolev-95 från B-52 är,  att det drivs av 4 turbopropmotorer,
producerande 50000 hk,   som driver motroterande propellrar.

Det är världens snabbaste propellerdrivna plan med en toppfart på 910 km/timmen.

Lite fakta:

Längd 49,50 meter
Spännvidd 51,10 meter
Höjd 12,12 meter
Vingyta 310 m²
Tomvikt 90 000 kg
Max. startvikt 188 000 kg
Max. bränslevikt 90 100 kg (Tu-95A)
Motor(er) 4 × Kuznetsov NK-12MV turboprop
Motoreffekt 4 × 11 000 kW
Propeller Kontraroterande propellrar (750 varv/minut)

Läs här om planet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95

Planet är känt för att vara oerhört bullrigt,  beroende på de kontraroterande propellrarna, 
vars spetsar går med i stort sett Mach 1.

Modellen var byggt med mycket omsorg och hade ca 160 cm spännvidd. Således inte stor.
Byggaren hade byggt det från originalritningar ? och inget var ändrat på ytor eller profiler.

Han berättade , att han försett planet med motroterande propellrar, men kommit på att det
blev för dålig verkningsgrad, så han flög modellen med enkla propellrar.

Planet flög utomordentligt med sina elmotorerer. Precis lagom motoriserat för det skulle bli en realistisk flygning.

Piloten är samma pilot,  som flugit sin Mig-25 under flera år, som utrustad den med en Colibri mikroturbin.
Jag fick ingen film av Tupoleven utan bara stillbilder, men jag hoppas bilderna förmedlar en känsla av,
 hur planet flög. Det blir ganska många pics.

Han flög modellen utomordentligt säkert utan att förhäva sig. En pilot som visste vad han gjorde och inte
hade behov att hävda sig.

                                                                  Modellen i Tarp

                                                            32 propellerblad.

                                                              Piloten sa till mig att jag var den förste som kunde läsa vad det stod på sidan av kroppen.

                                                               Det är ju kyrilliska bokstäver och det står ”Arkangelsk” med svensk stavnng.

                                                               10 hjul och häftiga bränsletankar under vingarna.

                                                              Piloten klargör sitt plan. Han hade mycket lite prylar med sig när han flög.

                                                              I princip en skruvmejsel och en tub gasol för starten av sin turbin.

                                                                   För att skapa en kalla krigetkänsla gjorde jag bilden svartvit.

                                                                  Ut till start med många förväntansfulla ögon på sig.

                                                                 Dåligt ljus att plåt i, så skärpan sket sig lite.

                                                                  ”Rotate” !

                                                                   Som sagt, han flög med stort självförtroende.

                                                                 Man kan nästan tänka sig planet över Östersjön plåtat av den svenska beredskapsroten.

                                                                   Långt och smalt eller…

                                                               I nosen röret för lufttankning.

                                                                 Vackert plan. Om det ser bra ut, brukar det flyga bra också.

                                                                    På finalen med tänt landningsljus.

                                                                 Perfekt kontroll.

                                                            Sista delen av planén, upp med nosen och få bort farten.

                                                                   Ni ser piloten har fortfarande motorpådrag, för att försäkra sig om full kontroll.

                                                                 Snyggt

                                                                   Done deal !

                                                            Tu-95 och Mig-25.

Här en video på fullskalakärran:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.