jag plockade ut några bilder…
När man åker till ett meeting och ska plåta, blir det ju en mängd bilder. Använder jag ett 32 Gb minneskort, så får man ju plats med en hel del.
Om vi tänker oss, att varje bild förbrukar 4 Mb utrymme, så ger det mig möjligheter att ta 8000 (Åttatusen) bilder…
När man har nästan obegränsat lagringsutrymme, kan man slösa med bildtagningen. Jag vet, Pär L inte gillar mitt sätt att fotografera, vad gäller mängden, men för mig är det så, att om jag inte tar bilderna med repetition, alltså bilderna tas med det antal i följd jag ställt in, så är risken, man missar något. Den risken tar jag inte.
Min kamera har jag ställt in, så den tar 10 bilder i sekunden. Om jag då tar 500 bilder och kan använda 4, det har ingen betydelse.
Då man strövar omkring iTarp med kameran beredd, tar man så klart mycket onödigt. Det är från dessa jag hämtat nedanstående bilder, för de betyder något visst eller har någon anknytning till mig eller min hobby.
Här lite från historiens hylla:
Denna man från Uetze MFC har alltid med ytterst välbyggda och för det mesta ovanliga plan.
Modellen flög så bra, som den såg ut.
Full kontroll.
Detta är en trainer som funnits i många år och den heter Calmato. Finns fortfarande
att köpa och har framstående flygegenskaper.
Dansklägret.
Befjädrade flygplan…
Ja, den heter väl Twister och den flög ok som de flesta frigolitplan.
Multiplex säljer den.
Denna kärra har varit med i minst 4 år i Tarp. I år hade han nya motorer som funkade bra.
Ena motorn.
Mannen med sin Aviatik får instruktioner av flygledaren Guenther.
Up, up and away !
Denna Tu-95 hade jag svårt att se mig mätt på.
De Havilland Tiger Moth
Just denna modellen flög bra, trots en i mitt tycke för stor motor.
Piloten gjorde ett vanligt fel vid landningen, han flög ner modellen i marken, vilket
resulterar i en studs…
…gå, så han fick landa en gång till under samma final…
Man ska inte hålla näsan vid utblåset från pulsjetmotorn…den blir garanterat svart…
det som blir kvar av den.
Just efter realease, fortfarande i gummirepet.
En välflygande GeeBee innan sättning.
Nästan 90 graders bankning.
Ganska osannolikt plan.
Svenskregistrerad Piper J-3 Cub
På final efter uppbogsering av segelmodell.
Finns många J-3 Cubbar som fortfarande flyger.
Så här ser originalet ut. J-3 Cub med troligtvis 65 hk motor.
En Waco under utflygning.
Man kan bogsera annat än plan. Till exempel banderoller.
I bakgrunden pulsjetgänget.
En modell av ett plan som ser ut som ett segelplan..L-Spatz
Planet var lätt och hade fina egenskaper.
2 danskägda P-47 Lightning. Amerikanska jakt- och attackplan från WWII.
En känd profil i Tarp, som alltid har med välbyggda plan till loppmarkanden.
En 7-cylindrig Seidelmotor. Som dock ansågs underlägsen Mokis stjärnmotorer.
Bogserkärran i luften
Start i skymningen.
Landning efter urkoppling.
Här kör man så det ryker…
En Cessna startade.
Cessna Turbo 182T Skylane
Spatzen hänger med.
Tror ni man skulle kunna se detta i landet lagom? En vagn med 14 cyklister, utrustad med bord och
ölsejdlar och en tunna fylld med riktigt tyskt öl…?
En sådan vagn kan man hyra på plats. Men vem styr egentligen ?
På väg hemåt strax passerande Stora Bälts Bron.
Som när man har Brobiz för Öresundsbron är relativt billig att köra över.
mats
Ett svar på ”TARP MED LITE ÖVERBLIVET”
De överblivna bilderna duger mycke bra, jajamen..
Tänker den gamle Buskflygaren…