….är det för mig i detta fina flygväder !
När jag satt i min bil på väg in till stan och min lägenhet tidigt i morse, kunde jag ju inte låta bli att kolla vädret. Det såg ut att kunna bli en fin dag för termikflygning, då vi kunde förvänta en liten kallfront under tidig förmiddag. En kallfront i det väderläget vi har nu, innebär i regel mycket labil skiktning på luften, vilket ger de bästa förutsättningarna för termik.
Men, överla jag med mig själv, jag har ju flugit massivt mycket termik i sommar………men eftersom jag alltid är flygsugen och beredd att ta det arbete som krävs för att komma ut med modellen, så beslöt jag att åka ut med min gamla Ava.
Först emellertid, tog jag en tripp till Hökafältet, där jag i ensamt majestät flög upp de två batterierna jag hade till min Sparky 400.
Det kom några modellflygare från Växiö RC-Klubb och jag informerade om fältets historia och annat de ville veta.
Växiöklubben har starkt stöd av kommunen och man kommer troligtvis att förlägga, fullskalasegelflyg, ultralätt flyg och modellflyg på samma plats. Kommunen stöttar detta projekt. Det är en bra åtgärd för att öka föreningarnas chans att överleva och stärkas.
Nåväl, efter lunch bar det iväg med Avan till segelflygfältet. När jag närmade mig såg jag att det var ca 3/8 Cu och molnbasen var hyfsat hög.
SÅ efter montering bar det iväg. En stol placerades i skuggan och med varion som pep 4 m/sek i stig kunde inte modellflyglivet vara bättre !
Efter att ha klättrat till 100 m trimmade jag min Ava eftersom jag hade bytt servo till mitt höjdroder. Det nya servot var 10 gram tyngre. Det gjorde ett hack på trimmen i planflykt. Sen flög min modell lika vältrimmad som förut. Vill du kolla din Ava om den flyger som den ska så låt den glida med relativt hög fart. Trimma stabben så modellen bibehåller glidvinkeln. Då ska, om tyngdpunkten ligger rätt, det inte uppstå någon stall utan glidet ska vara jämnt.
Vill du kolla ytterligare på ett sätt om den är i rätt trimm, är att kurva brant i termiken. Ligger den kvar, förutsatt du använder dina roder på rätt sätt, då är det ok.
Du kan kurva mycket brant med din Ava. Den har utomordentligt goda egenskaper. Men det tar tid att ta fram dem och lära sig hantera dem.
Jag skriver detta efter sammanlagt mer än 400 timmar i luften med olika Avor.
En sak till ville jag testa och det var min failsafe. Nån gång måste man våga göra det på bra höjd för att utröna om modellen gör det jag ville den skulle göra.
Så på 120 m slog jag av sändaren, när modellen var över en stor lätt överblickbar havreåker. Modellen gick i failsafe och efte ett varvs rotation hade den stabiliserat sig i en ganska tight sväng med full broms aktiverad och full höjd. Sidoroder var ca 25 %.
Modellen roterade ner perfekt och för den goda sakens skull fick den rotera ända ner till havreåkern. Jag slog på sändaren och connectade till mottagaren direkt.
Sen ut i åkern, vilket inte var långt och hämta min oskadade modell.
Känns bra att failsafen funkade !
För att göra en lång historia kort, så flög jag 2 timmar och en kvart i termiken, som blev bättre och bättre.
Klockan 1500 landade jag och plockade i sär modellen och åkte hem via Pär Lundqvist i Veinge, då jag skulle ha info om SM i OT på Rinkabyfältet till helgen.
Här kommer bilder…….
Så här såg Cumulusmolnen ut med en hätta av iskristaller.
Ännu ett moln
Avan efter att jag hämtat den i åker
Det är svårt att både flyga och plåta samtidigt….
Den bästa termikmodell jag haft: Olika versioner av Avan från Wladimir Models i Ukraina.
På väg till nästa blåsan efter FailSafetesten
Kärran på marken efter sista flygningen.