är Pär Lundqvist.
Pär Lundqvist – En ungdom
För de som inte kan modellflyghistorien, så är Pär Lundqvist den, som initierade hangflygning med radiostyrda modeler i Sverige.
Detta gjorde han i slutet av 60-talet. Han konstruerade en mångfald modeller. Både termik- och hangkärror. Det som gjorde hans modeller snabba, var att han prövade och testade olika alternativ, i akt och mening att få fram det bästa.
Jovisst blev han svensk mästare just i den perioden, när vi var 50-60 tävlande på Hovs Hallartävlingen och på SM och NM nere på Hammars Backar.
Som gammal datorlärare kan han programmera sändaren eller……?
Han står bakom, som jag ser det, vad gäller teknik och aerodynamik två saker:
Att i stället för att använda lyftkraftsskapande monster som Clark-Y-profiler, letade han upp Professor Epplers profiler. Dessa var tunna, skulle flygas med högt Re-Tal och de gick fort. Man behövde inte välvda vingar som en Clark-Y på en snabb modell.
Då Pär introducerade Epplers profiler på första tävlingen ,sopade han och Kurt Lennå hem rubbet. 1972 började jag själv tävla i F3F med hyfsad framgång. Jag blev aldrig svensk mästare, men jag kom i alla fall tvåa…..Men ingen minns tvåan, man minns bara segraren, men det får jag leva med.
Dock tiden har gått och andra modellflygintressen tog över. Men efter lite tjat, fick jag honom att göra i ordning en Banana. 150 cm spv och en snabb modell. Inte lättflugen, men med lite träning får man fram kapaciteten. Denna modell har en modern MH profil och är jag säker på kan fortfarande vinna tävlingar i toppklass.
…om jag tar spaken till vänster så ska vänster skevroder gå…………..
Häromdagen åkte vi till Tönnersahanget för att testa. Pär med Bananan och jag med en av mina trogna Arrow-modeller.
Vi hade hopp om bra vind, men naturligtvis la den sig, så vi fick nöja oss med ca 3 m/sek V med dragning på S. Efter en god stunds programmering, var Pär beredd att flyga.
Jag kastade modellen och så bar det iväg.
Flygningen gick bra och ni kan se den lilla videon, jag tog. Har man flugit så mycket, som den gamle hanguven Pär, så tar det inte många vändor, innan man väcker det, som sen många år ligger i förlängda märgen.
Denna flygning gav mersmak och vi kommer att flyga på Tönnersa Strand mycket framöver.
Den gamble och planet…..
För det är ju det som är meningen med modellflyg: Mycket flygande och verkstad och lite prat.
Pär bygger nu en ny kärra med kropp av glasfiber, som han och jag göt för ett antal år sen. Vingarna blir sprygelvingar med D-box av kolfiberförstärkt 0.4 ply. Spännvidd ca 280 cm.
Ska bli spännande att se den flyga.
Här är en liten video. Den är värd att se på. Om inte annat så för att lyssna på musiken…….
Det blev en lite extra video oxå. Som visar det strapatsrika livet för en hangflygare. Musiken har väl inget direkt att göra med personen…….
mats