Här kommer fler bilder och resultatet av tävlingen.
Storstunt F2B
1 Staffan Ekström Trelleborg MFK 4064 poäng
2 Ove Andersson Västerås MFK 3983
3 Dan Hune Herning (Danmark) 3784
4 Kai Karma SIL (Finland) 3744
5 Niklas Löfroth Karlskoga MFK 3664
6 Harry Kolberg Skedsmo MFK(Norge) 3605
7 Norvald Olsvold Skedsmo MFK(Norge) 3435
8 Mikael Palm Kungsbacka MFK 3423
9 Thomas Johnsson Kungsbacka MFK 3367
10 Alf Lindholm ? (Finland) 3260
Semistunt:
1 Björn Ohlzon Karlskoga MFK 2026 poäng
2 Marie Ohlzon Karlskoga MFK 1859
3 Johan Larsson Vänersborgs MFK 1755
4 Rudolf Ross Karlskoga MFK 1716
5 Ingemar Larsson Vänersborgs MFK 1026
Denna tredje del av linkontrolltävlingen refererar själva flygandet.
De flesta ser ju hur det går till, så jag kommer att inskränka mina kommentarer
till det minsta.
De kommentarer jag skriver ska ni veta är från en som är okunnig om detaljerna
inom Stunt och Semistunt.
Men som sagt bilderna får tala sin historia.
Jag har fotograferat med ett litet zoomobjektiv. Det är enklast, men det kräver ju ibland
att man måste dra upp bilden och då kan det bli lite grynigt, men som sagt det är
priset att betala.
Jag hade med ett 400 mm Zoomobjektiv, men det är för bökigt att att använda.
Dock har jag lärt mig en del hur man ska plåta linkontroll. Så nästa gång !
Ove Andersson på väg ut för en av sina flygningarna.
Nu !
En perfekt och snygg start.
En vacker modell.
Reachin´ for the sky
Programmet har börjat.
Snygg lackering
Nedåt mot en upptagning i sista sekunddelen.
Varför flög inte våra linkärror 1960 lika bra som Oves…?
Uppåt…
Piloten har allt under solid kontroll.
Ska det bli en wingover ?
Planet flög som på ett snöre…
Undrar hur många mil Ove har flugit sina linkärror under sitt liv som modellflygare ?
…Men det är säkert många.
Ibland önskar jag, jag hade en sådan modell som rc-modell…
Smäller den nu…?
Nä
Några flatvarv innan nästa delmoment.
Lite avslutande flyg och sedan…
,,,landning !
Jag fotograferade lite handtag…
man ser att det är hemmagjort nästan allt.
Start av en modell…
…som var verkligen fin…
…undrar om den var inhandlad färdigbyggd…
…var den hemmabyggd ska byggaren ha credit !
Den flög bra…vad jag kunde bedöma.
Jag vet inte hur mycket piloten flugit sin modell…
Snygg var den i alla fall !
Tror jag ska googla beteckningen N7IIHM…
N7IIHM = Ingen träff i amerikanska luftfartsregistret.
Då var det gjort !
Det kommer mera !
6 svar på ”VÄSTKUSTTRÄFFEN I STORSTUNT F 2 B OCH SEMISTUNT DEL III”
Tack för fina foton!
Som tävlingssekreterare så ser man inte så mycket av tävlingen… med totalt 15 startande, alla gör 3 flygningar, det är 45 flygningar som domarna poängsätter. 2 domare och det blir 90 protokoll. Ibland kommer någon filur och stör och då kan det bli fel i summeringen därför måste det räknas om. Detta gör vi för hand i Kungsbacka MFK. I Karlskoga använder man dator. Till detta års upplaga av Västkustträffen hade även jag tänkt mig att prova på att köra dator, men det behövdes dels tid att bli helt familjär med Excel-scriptet (alla vet ju att när det blir något fel i Excel så brukar det vara helt kört), dels en bra printer. Jag testade några printrar på jobbet som stått och skräpat men ingen av dem gav utskrifter av acceptabel kvalité.
Betr. flygning av de olika figurerna, märkligt nog är det himmelsvid skillnad mellan snarlika modellers flygbeteende. Men generellt gäller att en kärra som kan flygas långsamt ger domarna bättre möjlighet att se hur man verkligen formar sina figurer och givetvis även att man själv hinner med att verkligen styra.
En intressant detalj som gästande åskådaren och välkände F3A-flygaren Stefan Olsson upptäckte var att den norska mycket vackra el-motoriserade modellen som byggts och flögs av Harry Kolberg hade en vänstergående propeller. Detta skall ge en viss fördel i luftmotstånd eftersom denna rotationsriktning av sig själv vill dra nosen åt höger, medan en “normal” rotationsriktning strävar att dra modellen in mot cirkelns mitt.
Tack o hej! / Ingvar, SWE-60764
Kolla här om N711HM http://sv.flightaware.com/resources/registration/N711HM
Hej Michael,
tack för info om kärran. Jag googlade men hittade inget själv,
men nu vet jag den finns i full size.
Företaget som äger förlagan hade ingen bild tyvärr,
men jag lade in en länk om MODELLEN i alla fulla
fall.
Problemet för mig då det handlar om CL är att jag vet för lite…
Därför är det bra, det finns hjälp att få, då jag saknar info.
Tack för tipset !
mats
Glömde ju skriva att det är fantastiska bilder! Mycket givande att titta på dessa, inte bara från tävlingen, utan dina andra bilder också.
Hälsn Micke
Tack för alla bilder o Grattis till Staffan som vann (igen).
Mer info om N711HM finns på nätet, hittade följande länk
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=5575754
som leder til en .pdf-fil som man kan ladda hem o spara för att läsa i lugn o ro.
Förebilden är en Mace R-2 Shark F-1 byggd 1970 och kvar i registren fram till 1994.
Vidare öde okänt.
Hälsningar …… Leif / TMFK
Tack för alla fina bilder och grattis till Staffan som vann (igen).
Mer info om N711MH finns att hitta på följande länk
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=5575754
Ladda hem .pdf-filen o läs i lugn o ro.
Panet byggdes 1970 o fanns mer i rullorna fram tills 1994 – vidare öde okänt.
MVH …… leif / Tmfk