…Stunt ??? Semistunt ??? va e de för nåt ….
Jo, det är när man flyger med en modell runt sig styrd av linor.
Kungsbacka Modellflygklubb anordnade en tävling den 13. September
i klasserna Stunt och Semistunt.
Eller på FAI-språk F 2B
Vill ni läsa om, vad det innebär, kan ni klicka på länken nedan:
De flesta modellflygare i mogen ålder har med stor sannolikhet flugit
linkontroll i den långt bak liggande ungdomen.
Det var ju ett sätt, att via höjdroder i alla fall något så när kontrollera
sin modell.
Men det var svårt att flyga akrobatik. Loopingförsöken slutade ofta med
modellen planterad på nosen i matjorden.
Naturligtvis med brutet rör till bränslenålen, då vi inte tänkt på att skydda
denna attiralj, som sitter helt oskyddad bakom proppen.
Många bränslenålar och rör köptes till Webra 1.5cc dieseln.
Vid denna tävlingen, Västkustträffen, fanns deltagare från Sverige, Norge,
Danmark och Finland.
De flesta erfarna herrar med oräkneliga varv i cirkeln under sina fötter.
Jag talade med flera och de sa, att det glädjande nog har skett en bra nyrekrytering
till linflygskrået de sista åren.
En sak som jag la märke till, var att man börjat använda elmotorer, vilka enligt
min uppfattning fungerade bra.
Inte för det var problem med förbränningsmotorerna, för de flesta piloternas
motorer startade på första flippen.
Men, man slipper klabbet med bränsle och olja. Vidare går det tyst.
Jag tog en stor mängd bilder, så jag måste dela upp posten i 3 delar.
Den första lite allmänt om tävlingen och de följande två med tävlingsbilder.
Kungsbacka Modellflygklubbs hemsida hittar ni här:
http://kungsbackamodellflygklubb.se/
Att hitta till deras fält är enkelt. Kommer ni söderifrån på E20 så sväng höger
vid skylten “Onsala”. Följ sen vägen in mot Kungsbacka och spana efter en
bergknalle. Innan berget och järnvägen sväng höger och ni kommer till fältet.
Här är lite bilder och jag har snabbat upp laddningen av min blogg genom att
installera ett bra cacheprogram. Men det kan trots det, ta lite tid…
kanske 15 sekunder, det hänger på din dator och lina.
Depån
Kungsbacka Modellflygklubbs fält.
Skyddsnät. Borde finnas vid alla modellfält.
Bergknallen som är ett bra riktmärke om man ska besöka fältet.
Stuntkärra.
Drivlinan
En modell som utmärker sig med Funktionalitet.
Linkage för höjd och klaff som är kopplade.
Harry Kolbergs eldrivna modell, vars motor snurrade åt vänster
vilket vill dra modellen ut från cirkeln.
Ännu en norsk modell.
Heter modellen Banana Republic…
Kanske den snyggaste modellen.
Läs här om modellen:
http://discovery-aeromodels.com/en/andrey-yatsenko-mace-r2-shark-f2b-model.html
Naturligtvis blått och vitt på en finsk modell.
Ove Anderssons fina modell med noshjul.
Ove, vår meste mästare !
En Skua, som väl är en sjöfågel eller…jag är lite försiktig när det gäller artbestämning nu.
Oves kärra
En taxi från NY
Kanske skulle passat att bygga som rc-modell…
Trebladig snurra.
De flesta stuntmodeller är likartade i utförande.
Nosen är vacker på stuntkärror. En lång spinner höjer intrycket.
Denna modell är väl märkt för att göra intryck…
Varför tänker jag på glass ?
De två domarna Alf…och Kaukko. Hoppas jag stavade rätt.
Rudolf Ross en pilot som gått många varv i lincirkeln.
Här syns skyddet av bränslenålen.
En mycket välbyggd norsk modell som går med el.
Det gäller att hålla balansen.
Dags för start.
Medhjälparen håller modellen med sin rikt inställda motor.
Inlevelsen saknas inte.
Visst, det gick bra !
Huvudlös flygning eller…?
Nä det fanns med.
Flygning framför domarna
Ove på väg ut med sin modell. Allt under total kontroll.
Ingvar Nilsson residerar vid sekreterarbordet.
Start
Förberedelser
Är detta Michaels kärra över klubbhuset?
Jo det är det nog.
En stuntkärra och upp till vänster en Combatmodell.
Här krävs långa linor, om du ska styra ända till Landvetter.
Det kommer två inlägg till om tävlingen, så håll ut !