FOCKE WULF FW 44 J

 

…som går med elektricitet..

 

 

 

 

 

 

Focke Wulf Stieglitz Fw 44 J

 

 

 

När jag gick in till fältet i Tarp, stod under deras plasttak
vid klubbhuset ett imponerande plan.
En Fw 44, även kallad Stieglitz. Det betyder, som alla förstår, steglits.
http://wildlifegarden.se/fagelsidor/steglits.html

Modellen är ett scratchbygge av Gerd Lund, som är bror
till den kände Hans-Herman med Fieseler Storchen.
Gerds modell är i skala, om jag minns rätt 1:2.7
vilket ger en spännvidd på 333 cm. Vikten är ca 31 kg.
Hela modellen är klädd med siden och det finns inte
en rynka !

Vad som gjorde denna modell intressant,  var drivlinan
. Gerd, som är elektroingenjör till yrket, har utgått från
en växelströmsgenerator till en bil och byggt om den,
så den kan köras som motor. Effekten på motorn är
10 kW eller ca 12 hk !

Reglaget han använder är ett kommersiellt sådant
, som han modifierat. Han kör motorn på 10 celler
och har ca 30-40 Ah kapacitet. När man ser ner i kroppen ,
finns det  ett synnerligen imponerande ackpaket.

Undrar hur det ser ut vid en kortslutning ?
Det blir säkert en fin bengalisk eld…….

Jag frågade Gerd,  om han tyckte modellen var undermotoriserad
. Nej, sa han,  det finns mer kraft , än vad jag behöver i motorn.

Då han flög med modellen,  blev jag imponerad av dess
lugna rörelser och hur rent modellen flög. Inte bara flög
modellen bra, utan piloten visste hur man hanterar
sidoroder och skevroder på en dubbeldäckare,
när man svänger.

Jag kom att tänka på,  vad en expert skrev på
Svensk Modellflyg häromveckan: När man modellflyger
använder man inte sidoroder……..Hade han varit här,
hade han fått en smärtsam lektion,  av han som
flög Stieglitzen.

Man fick inte uppfattningen,  att modellen var tung.
Landningshastigheten var låg och planet var helt
aerobatiskt med lugna uttagna rörelser.

Alltså ingen fladdermus i luften.

Det var en imponerande modell !

Just sådan här modeller är typiska representanter för Meetinget i Tarp.

Här är lite bilder:

Gerd Lund med sin Stieglitz

Stolt byggare och flygare.

Här skymtar motorn.

Vacker kaligrafik.

Här finns det power och kopplingar……

Just så heter hans firma

Man ser generatorhuset. Grenrören ser ut som vattenslang från BilTema.?
…ventilkåporna formade i mjukt trä. Grenrören går till avgasuppsamlaren,
som samtidigt tjänstgör som Naca-kåpa. Om ni inte vet vad en Nacakåpa är
så googla.

Hela ekipaget.

Klubbens logo på sidorodret

Skalajobbet

Hans Steglietz, en crowdpleaser

Koll innan start

Uttaxning till start.

Rotate !

Snyggt, men jag saknar en pilot……….

Majsåkern verkade på en plan som en magnet. Varför får läsaren själv räkna ut

Fw 44 J

Målningen från en Fullskalastieglitz

Snyggt plan

Landning i kraftig sidovind.

Finalen

Stabilt och under kontroll

Snart….

Landat

Fullsize Fw 44 J

Originalmotorn. En Siemens Halske stjärna.

 

Läs här om Siemens flygmotorer:

http://www.bungartz.nl/siemtuig_d.html

Här kan ni läsa om flygplanet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_44

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.