…som var värd ett bättre öde.
För ett par år sen köpte jag en Gillette hangkärra från en tysk firma.
Jag föll för dess utseende det måste jag medge. Profilen var en
Mh32 och jag litar på att Martin Hepperle vet vad han gör då
han konstruerar en profil. Kärran kom och kroppen var av
kolfiberförstärkt glasfiber och vingarna var Rohacellkärna
plankad med balsa. Stabben var en V-konfiguration.
Efter att ha byggt ihop den och monterat i radion var det dags
för provflygning på Hovs Hallar. Rolf Holmer agerade utkastare
och som också filmade då jag provflög.
Jag provflög modellen obelastad och den var mycket lätt.
Hur den flög ?
Den flög helt perfekt. Inga förändringar på trimmningen behövdes
utan med rätt tyngdpunkt flög den rakt med alla roder neutrala.
Gilletten hade jag med till Hovs Hallar ett par gånger ihop med
mina andra F3F-modeller och jag måste medge att jag flög den
inte så mycket. Modellen fick inte den uppmärksamhet som den förtjänade.
Det berodde som sagt på att jag hade andra mer angelägna projekt på gång.
Så småningom var det en hangflygkompis som ville köpa min Gillette
och jag lät han få den.
Sedermera fick jag reda på att han smällt den.
Nu är jag sugen att skaffa en likadan igen. För att kunna lägga ner
lite energi på den. Det vore mycket intressant att belasta den med
250gr upp till 750 gr och se hur det påverkade hastigheten.
Problemet kommer att bli att få tag i en ny byggsats, vi får se hur det går.
Den ska finnas här:
http://www.fvk.de/Englisch/Gillette%20II.html
I alla fall har jag lite bilder på denna vackra modell här:
Modellen är vacker !
Det är av de bäst utformade plan jag sett, vad gäller kroppen.
Rejäla skevroder. Fint utformade vingspetsar för att reducera det inducerade motståndet.
Färdig att provflyga.
V-stabben stor och rejäl för att få lateralcentrum rätt.
Innan första starten på Hovs Hallar.
I luften för första gången.
Nere på Segeltorpshanget. Fotograf är herr Holmer.