ibland blir kontakten mellan modellerna för intim…
När man är flera som flyger inom ett begränsat område, kan det uppstå tillbud och olyckor.
Det är ofrånkomligt och om vädret är turbulent och vinden är hård, ökar risken för närkontakter.
Ett par kollisioner inträffade med för modellerna icke dödlig utgång…
Åkes modell var väl den som mest stryk, men minns jag rätt så tog
Rolf-Erik med sig den hem för att laga den för honom.
Connys modell sa han att han skulle skrota, men det tro jag inte.
Jag tror Conny lagar den när nerverna lugnat sig.
Ok här kommer lite intryck från lördagen vid Hammar:
Kalle glider på…
David, Roffe, Kalle och Ari på kanten vid Hammars NO hang.
Roffe och Kalle piggybackar
Det är något visst med högvärdiga modeller…mycket kapacitet.
Jag vet inte…men borde modellen ha lite mer anfallsvinkel på vingen…?
Knut och Conny rattar sina semiskalakärror.
Som synes kör inte alla med 2.4 i alla lägen…men 2.4 har gjort allt mycket enklare.
Inga frekvensklämmor och inga problem med interferens från reglagen.
Davids state of the art modell och Aris frigolitvinge.
Connys kärra möter en Boing-757
Connys modell…ännu med två kompletta vingar…
Dagens teknik..modellen, gårdagens teknik 747 lite högre upp.
En trio i blåsan.
Knuts och Connys modeller
Bara man inte flyger för nära varandra….
Några av piloterna vid Hammar. Resten låg i gräset och dåsade…
Nu blir det lite nära eller …
Hoppas ingen kolliderar nu…
Tyvärr…vingkontakt av tredje graden för Connys modell…..
Nu gäller det att minimera skadan, genom att styra emot med skev
och sidoroder, så modellen ligger rätt på vingarna…
Det ser ju inte katastrofalt ut i detta läget…
Överlevarna cruising the skies..
Denna traktorn har att göra med harvningen på de stora arealerna.
En EDF-modell startar som hangmodell.
Iväg !
Visst flyger det.
Kroppen påminner om kroppen på en stör, som ju är en fisk…
Ett styck avflugen vinge.
Fena och sidoroder skadade.
Hela härligheten minus vingspetsen…
Gullvivor
Gullvivan är allmänt förekommande vid Hammar.
Det kommer mera
mats