..om man söndagsflyger….
ska man då ha slips och vit skjorta…
Välkomna ner till Tjärbyhanget, där du får sitta och flyga !
…jag vet inte, men varken jag eller Pär hade det på oss.
Vad vi däremot har är ett brinnande intresse för att
flyga våra modeller.
Det går utmärkt att flyga våra modeller i rutiga skjortor.
Vi träffades nere på Tjärbyhanget för att förhoppningsvis
få oss en tur i termiken.
Pär hade tagit med sin radiofierade friflygande oldtimermodell.
Skam till sägandes har jag glömt, vad den heter….?
“Min oldtimer.
Den heter SM2:an och är konstruerad av Ragnar Odeman inför VM 1952″.
Jag fick ett mail av Pär vad den heter.
Väderläget var västligt vind 2-4 m/sek, vilket är perfekt för Tjärby.
Min modell var min Ava, vilket Pär alltid tycker är fusk,
bara för jag har elmotor om utifall att….
Hur det gick….jo vi fick flyga så mycket vi orkade.
Termiken pustade på som vanligt vid Tjärby,
vilket innebar, att det var turbulent på hanget.
När det bygger upp termik framför hanget, blir vinden
turbulent naturligtvis, eftersom termikblåsan
stör den laminära strömningen.
Men, det gör inget, för då får man anpassa sin flygning.
Pär var tvungen att avlägsna sig 1430, då han
hade avtalat om annat hemma.
Jag flög på tills klockan var 1615. Så jag fick tid i luften från 1215.
Det blev ca 3 timmar i termiken.
På Tjärby kan det ibland vara knepigt att sig upp i termiken från hanget.
Blåsorna är små, oregelbundna och ojämna i lyftet.
Man märker att blåsorna släpper med en viss rytm
och det gör det möjligt att lättare få termik med modellen.
Alltså de klassiska tecknen på termik, vinden ändra riktning,
kallare luft, svalorna sticker upp, vitfågel och glador
anländer.
Kommer man över 125 m, är det som att flyga i filmjölk.
Det är laminärt och utan turbulens.
Termiken på denna höjden är naturligtvis starkare
och mer förutsägbar.
Kommer du över 250 m, är du i det läget, att du kan glömma
bekymmer med att hålla dig uppe.
Problemet kan i stället bli att komma ner hel, när man vill landa.
Att flyga termik utan aerodynamiska bromsar är att utmana ödet.
Kommer du i en kraftig blåsa utan bromsar, då kan det var kört.
Det gäller i ett sådant läge att ha is i magen och alla
nerver under kontroll.
Antingen spirala ner med full höjd/full sida eller gå på rakkurs ,
så du kommer ut i sjunket.
Detta ska du testa innan du börjar flyga termik med modellen,
för då vet du, hur din modell beter sig.
Det det hela tiden handlar om, är att inte överskrida modellens
maxhastighet. Gör du det, får du strukturellt brott
på kropp eller vingar.
Speciellt, om man försöker dyka bort höjden och man
märker det går för fort, genom till exempel att du får
fladder i vingar eller stabbe. Ta då inte upp för hastigt
utan hellre en mjuk sväng för att minska hastigheten.
Men som sagt, aerodynamiska bromsar är säkrast.
Min Ava har bromsar på ovansidan av vingen. Jag har
ställt in två lägen på bromsarna. Hel och halv broms.
Sen har jag trimmat modellen, så att med full broms
går Avan in i en svag dykning utan att överskrida
maxfarten. Man behöver alltså inte bry sig om hastigheten.
Under broms kan jag i princip släppa spaken, för Avan
överskrider inte maxfart.
Allt detta har jag testat på lägre höjd, så jag vet,
det funkar 100 %.
Ok, här som vanligt ett sjok bilder tagna från marken
och från modellen.
Inget märkvärdigt, men en redogörelse för hur Pär
och jag tillbringar en flygdag på Tjärby.
Vad och hur mycket flög du själv i dag månntro?
Denna bilden tog min GoPro när jag var på väg ut till kanten.
Bilder som är oväntade blir oftast bra av nån anledning.
Pär nyss urstigen från sin japanska bil med 9 cylindrar…
Pär beredd att starta.
Man behöver inte anstränga sig direkt för att få ut denna modellen på hanget…
Japp Pär nu gäller det att få ordning på modellen…
Cruising
Modellflygning kallas detta
Kyrkspiran balanserar nästan Pärs kärra…
Pär tar termik och flyger med hög nos.
Två soldrivna maskiner….modellen och vindkraftverket.
Ruling the sky
En modell och en svala
Man måste vara koncentrerad..för det mesta.
Min Ava.
Den gamble hangflygaren startar
Min Ava med det jag använder.
Min Jr, mottagaren för telemetri och min GoPro.
Min sändare.
Ni ser, att min Ava har flugit 82 timmar och 49 minuter.
Detta räknat från den 1. April 2014 då jag nollade minnet.
Denna Avan har mer än 650 timmar i termiken !
En nöjd Pär har just landat.
Nu när ni läst och kollat bilderna….
…tycker ni bilderna och texten har förmedlat den känslan jag ville delge er ?
Det är ju ingen märkvärdig flygning vi gjorde, men allt tillsammans gjorde,
att det blev en fin dag.
Förstår du ….flygplan, natur och väder, hela konceptet skapar en känsla.
Det är den, jag försöker förmedla till mina besökare.
Ett svar på ”SÖNDAGSFLYGNING”
Min oldtimer.
Den heter SM2:an och är konstruerad av Ragnar Odeman inför VM 1952
På hemvägen kollade jag körsbärsträdet…
PärL