Detta är andra delen av min redovisning av träffen
på Fedinge fältet för friflygande skalamodeller.
Pers “Tempo” ruvande i sin björk…
Denna tävling gäller inte liv och död, utan är fastmer en trivselträff, då man ses
och utbyter tankar och synpunkter.
Det är ingen stress och hets, men tävlingsivern märks bland de stadgade
gentlemännen och den enda deltagande damen, som säkerligen var yngst i gänget.
Under eftermiddagen bröt man verksamheten för mat, som anordnats av
Åsa Stibner och en granne Gun Hansson. Jag åt inte själv, men jag vet,
alla var nöjda,mätta och glada efteråt.
Åsa bor just bredvid Fedingefältet, vilket jag kommer att visa med
flygbilder i en senare post.
Vädret blev under dagen ännu bättre, genom att instrålningen minskade
på grund av Altocumulus och höga Cirrus medförde det, att den termiska aktiviteten
minskade. Därigenom blev luften, om inte laminär, så i alla fall relativt fri
från turbulens.
Nu ska jag inte orda så mycket om tävlingen, det kommer på SMOS hemsida
senare, men jag kan visa en drös bilder i en blandad kompott!
Ta emot för nu kommer de!
Thomas på väg ut med sin Thulinjagare och sin Pietenpol.
Till höger det gula planet, en Fairchild UC-61K Argus Mk3.
Lars-Erik Fridströms Blackbourne Monoplane 1912 om jag ser rätt…
Kolla propellern…
Mycket pyssel att rigga alla wires via spänntornet.
Sten Perssons Sommer 1911
En Sommer…..som antagligen som modell flyger fortare än originalet.
En styggelse att se…..tycker jag 100%.
Sten har inte flugit den på mer än 10 år och det har
gjort, att modellen är väldigt spröd, så han höll sig
på marken för säkerhets skull.
Några bilder på 1911 Sommer Monoplane
Bakom radialmotorn…..en kolsyremotor.
Kolla hjulen, fälgarna och ekrarna…
Kolla ekrarnas skalalriktighet
Klart man är glad med en sådan fin modell!
Lars-Erik förbereder sin Blackburn Monoplane 1912
Koll av motorn
Låter bra…
…dags att starta…
…så vi sätter fart…
..modellens startsätt liknar Stens Desoutter…
…release !
Flyg nu säger Lars-Erik…eller i alla fall tänker han det…
Monoplanet stiger i alla fall…
..ser ok ut..ännu…
…men modellen gick in i en sjunkande vänstersväng och…
…gjorde en tidig landning.
Det är bara att tanka upp igen och på det än en gång…
Motorn…? Säkert 50 år gammal.
Koll av att allt sitter som det skall, när motorn går…
Igångspringning i ett par bilder…
Det Lars-Erik tänker och gör på följande bilder är utomordentligt typiskt
för den hängivne modellflygaren!
Vingen fick en skada vid infästningen enligt Lars-Erik.
En video av flygplanet på The Old Warden Aerodrome.
Anders Sellman mekar sin Thulin D med parasollvinge.
Ett plan som är tydligt inspirerat av Morane Saulnier L.
Att fästa vingen är ett knåpgöra, för det är smått…
…vilket betyder att gummibanden är extremt små!
Christer Jönsson ska provflyga sin nya modell nummer två för dagen.
Modellen är en Lancer 49.
Gunnar Stedt startar sin Supermarine Sparrow från 20-talet.
Trodde först det var något från De Havilland, när man ser på fenan men….
den är i alla fall engelsk.
Tyvärr hade Gunnars Sparrow en utsliten motor i sig,
som inte orkade producera tillräcklig kraft…
Modellen var inte riktigt på humör i maskinrummet i dag.
Christers modell av en 30-tals kärra…tror jag.
Eldriven och flög lätt och bra.
Den heter Lancer 49 och Christer har byggt den efter en Bob Holmanritning.
Andrea bärande sin utrustning. Starkt att resa runt i Sverige med buss och järnväg,
medförande stora kartonger med sina fina modeller.
Anders med sin kolsyredrivna Hawker Hurricane.
Ett mycket elegant plan…
Motorn är alltså en kolvmotor som drivs med komprimerad kolsyra.
Motorn funkar som en omvänd kolvkompressor.
Anders har alltid mycket välbyggda modeller….
…därför är de inte noggrant byggda, flyger inte tingestarna bra.
Nu var problemet att kolsyrepatronen just dragit sina sista andetag.
En Pietenpol, som har varit en populär modell att bygga i olika format.
Ibland är tingen emot piloten…men man ger aldrig upp.
Anders förbereder sin Lacey M-10 och väntar på ögonblicket…
…han står lika beredd och samlad som Clint Eastwood,
när han skulle göra upp med sin antagonist,
på gatan utanför westernstadens saloon.
Men istället för en Colt six shooter single action av kaliber .45,
så håller han en single shot laddad gummimotormodell i handen,
som inte skjuter utan som drar!
Nu !
En fokuserad pilot med blicken endast för sin modell.
Jag är mycket imponerad, av denna modells utomordentliga förmåga
att flyga väl och länge.
Andrea har en slik flygmaskin och även den flyger excellent !
Jag fick en förklaring av Andrea varför just detta plan
var så lämpligt för friflyg.
Just innan landning…
Ny start av Anders.
Lika intressant som planets uppförande är piloternas plastik
och kroppsspråk i förhållande till modellens rörelser. Speciellt
då den gör något, som inte då är önskvärt.
Det var nära skogen, men kärran klättrade bort.
…och landade säkert så småningom.
Jag har många bilder kvar, så det blir två delar till om RM.
Stay tuned !
Har jag skrivit grodor så var snälla att rätta mig.
Ett svar på ”RM I FRIFLYGSKALA DEL 2/4”
Att flyga en Sommer på det viset borde vara straffbart!
anders