Kategorier
Nostalgoteket

DET GÅR JU ATT FLYGA LÅGT…

 

 

 

 

…till exempel i en bil.

 

 

_DSC9812

 

I helgen avhölls  Falkenberg Classic, vilket är en tävling
och träff för intresserade och  racerbilar i princip byggda
1950 – 1985.

Tävlingen går av stapeln på Falkenbergs Motorbana,
där man bland annat
kör STCC-tävlingar.

Eftersom jag är intresserad av racingnostalgi,  åkte vi
upp där på lördagen.

Tävlingen går fredag-söndag.

Vädret soligt och 18 grader vilket gjorde vistelsen angenäm.

På biltävlingar av i dag får man spankulera omkring i depån,
vilket
var en omöjlighet förr, om man inte var speciellt inbjuden.

Men tiden kräver förändringar och depån och förarna är
tillgängliga
för alla motorintresserade i dag.

Man kör i ett antal olika klasser och jag ska kort redovisa
vårt besök
på ett förhoppningsvis lättfattat och kortfattat sätt.

Det första är klassen där man kör Saab 2-takt,
Amazon och liknande
bilar.

Jag tror alla i min ålder har en relation till Saab eller
Volvo Amazon.

Själv hade jag 4 Amazoner. 2 vanliga 121, en 122 S
och min  sista var en
trimmad 123 GT,

Att höra en trimmad B18-motor eller en högvarvande
Saab 2-taktare som lyfter innerbakhjulet i kurvorna, se bilden
ovan,
det är ljud,  som i alla fall för mig tillbaka
till mitten av 60-talet !

Ok, nog ordat för jag vill visa en del bilder,  jag tog.

Det var första gången jag plåtade bilar. Inte lätt, när man
inte får stå
där man vill, men det är lika för alla hobbyfotografer.

Jovisst jag skulle vilja fotografera där jag följer objektet,
för att
skapa en vision av hastighet.
Men det gick inte på grund av brist på utrymme.

Nästa år blir det bättre…

Här kommer de och ni ser vad det är…annars förklara jag,
där det kan behövas.

_DSC0200-001Den klassiska Hundkojan 1000 cc. Som blev känd inom racing av
Picko Troberg. Picko som besökte Falkenberg Classic och berättade minnen.
Kanske svårt att se, men hö bakhjul är lyft från marken i kurvan.

_DSC0206-001

En Amazon 123 GT. Originalt 115 bhp. Här måttligt…trimmad ca 170 bhp

_DSC0209-001

En lackering jag inte direkt jublade åt..
.tycker det klassiska försvinner med den gula stripen.

_DSC0211-001

En mullrande V-8 i en Ford Falcon

_DSC9856-001

En Saab 93B med liten bakruta. När Saab 96 kom fick den större ruta.
Ovanstående bil från ca 1957.

_DSC9880

DKV AUTO UNION 1000 S.

Jag trodde jag aldrig skulle få se en sådan igen på en bana..
Sist jag såg den var i Karlskoga på Kanonloppet i mitten eller slutet av 60-talet.

_DSC9884-001

                                                                En DKW Junior med 1000 cc motor.

SONY DSC

Saab twins

SONY DSC

 

Kan det bli mer svenskt 60-tal ?

SONY DSC

                              Två bilar från DKW kämpar om positionerna. Auto Unionen, en osannolik bil..

SONY DSC

En Ford Anglia med lutande bakruta. Kallades även Ford Vingliga.
1000 cc stötstångsmotor.

SONY DSC

Det låg en dimma av oljerök över start- och målrakan…

SONY DSC

2-taktarna sticker iväg som synes…

SONY DSC

Saab och BMC Cooper. Två gamla antagonister på tävlingsbanan.

SONY DSC

Alla bilintresserade grabbars favorit i mitten av 60-talet.

SONY DSC

Denna stor bil tog sig fram bra och ännu bättre körde
den andra Falconen för han vann.

SONY DSC

                                                     Volvo  Amazon med stripes vid tröskellådorna.

                                                                      Jag hade likadana på min 123 GT.

SONY DSC

BMC Cooper och Alfa Romeo Guilia Super.

SONY DSC

Kolla hjulinställningen på 142:an…

SONY DSC

Detta var i mitt tycke den finaste Amazonen.

SONY DSC

En Ford Mustang kanar förbi

SONY DSC

Amazonen leder före en NSU 1200 TT

SONY DSC

Volvo 142

SONY DSC

Renault R8 Gordini

SONY DSC

Ska du köra i fatt denna Volvon får du har power under huven på din bil !

SONY DSC

En av mina favoritbilar sen sent 60- och tidigt 70-tal.
En Fiat Abarth, som bland annat kördes av Olof Wijk från Halmstad.

SONY DSC

                En Cooper som helt fräckt lyfter på höger bakben…

SONY DSC

Saab 96.
Vet ni varför Saab hade frihjul på 2-taktarna ???

SONY DSC

…jo, det var,  för att motorn inte skulle skära vid motorbromsning.
Därför motorn smordes
via bränslet och vid motorbroms
nerför exempelvis en lång backe, då kunde
motorn skära,  på grund av
att bränsletillförseln stoppades och därmed smörjningen.

Med frihjul gick motorns varv ner till tomgångsplutter,
när man släppte gasen nerför backen.

SONY DSC

Kolla avgasröret. Går ut vid sidan.
Fast varför bara två pipor ?

Motorn har ju tre cylindrar…

SONY DSC

Denna  60 år gamla bil hängde med bra.

SONY DSC

En Renault R8, som i alla fall syntes bra.

SONY DSC

Undrar vad formgivaren hade i lön hos Auto Union, som ritat denna kaross…

SONY DSC

Denna DKW, som står för Deutsche KraftWagen, hade lite svårt att
hänga med fältet. Det kommer bilder på den imponerande motorn sen…

SONY DSC

En Saab 96 Sport, som skördade stora framgångar i skogen och tävlingsbanorna.
Vid samtal med ägaren/föraren sa han att den varvade mer än 7000 varv…
Att det är en Sport ser du på de två kromlisterna på sidan.

SONY DSC

Här kan ni se den lutande bakrutan.

Jag tycker fronten ser ut lite grand som huvudet på en mops..med sitt underbett.

SONY DSCHär slås sammanlagt 6 cylindrar…

SONY DSC

Saab 93 B
En aerodynamiskt väl utformad bil. Man märker
flygplanskonstruktörernas påverkan på karossens utseende.

SONY DSC

En Alfa Romeo  Julia som körde fint

SONY DSC

                                                    En Amazon i detta skick kostar mycket pengar.

SONY DSC

Dessa bilarna gick i en kontrollerad drifting genom hela kurvan.

SONY DSC

En Amazon tar i så han kör ut i sandfållan
i sin jakt på Falconen.

SONY DSC

                                        Bilen modifierad i fjädrar och stötdämpare för bra väghållning.

SONY DSC

BMC Cooper i kurvan. Ett hjul i varje hörn.

SONY DSC

Piloten i en Falcon

SONY DSC

Här kommer vägenskaperna till test, när föraren tar i,  så mycket han kan.

SONY DSC

Ford Cortina Lotus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.