Lite bilder på de maskiner
som drev tävlingsbilarna
på Falkenberg Classic 2015
För er som är intresserade av motorer och teknik, kommer lite bilder
på motorerna som användes på tävlingen.
Jo ofta konstruerade på 60- och 70-talet men ändå högpresterande.
Vem minns inte Ford BDA motorn i Escorterna 1974…
Ford BDA är en ursprungligen 1600 cc motor med en topp konstruerad av
Cosworth. De fanns olika versioner upp till 2000 cc.
BDA betyder Belt Driven type A.
Motorn utvecklade från 200 upp till kanske 300 hk vilket inte är dåligt för en sugmotor.
Man kunde varva den till ca 10 k.
Jag minns också, att motorhaverier inträffade och det var dyra reparationer.
Eller Brian Hartmotorerna i formelbilar…Hans motorer vann EM i F II
1970-1971 plus att han var framgångsrik byggare av motorer för Escort Rallybilar.
En sak jag saknade i Falkenberg var den doft av racingolja,
som låg över banorna på 60- och 70-talet.
Castrol M och Castrol MSSR…det var dofter det !
Det är inte så mycket att orda om, utan här är bilderna:
Mittmonterade bromsar för tyngdpunktens skull och växellådan längst bak.
Framvagnsupphängningen, inte så enkelt.
Man få förståelse för att det kostar, då man ser på det mekaniska arbetet.
En väldigt fin dansk Escort.
En Lotusmotor. Man sätter ett stag över motorrummet för att få karossen vridstyv.
Klassisk motor, en Austin Healey 6 cylindrig.
Volvo…allt som behöver sägas.
men var är den mekaniska bensinpumpen med sitt siktglas…?
Ska sitta där det nu finns en täckbricka. Man använder
nog en elektrisk bränslepump nu.
Saab tvåtakt. Mycket original. Se på generatorn…likström.
En modern motor i en liten Fiat….250 hk…
Essex V-6 motor.
Vad denna motorn kostar ? Vet ej, men ca 75-100000 kr.
DOHC
Bränslesystemet och batteri i en klassisk racerbil.
Ibland råder halka i svängarna…
“Titta”, säger föraren i första bilen,”Där flyger det en kråka” !
Denna bilen tävlade inte men snygg var den i alla fall.
Amazon med B20 motorn.
I denna klassen, om jag förstod det rätt, kör man med i stort samma motorer.
Gallret undertill bak är en diffusor, som ser till att luften passerar under
bilen snabbt, vilket gör att den sugs mot marken genom Bernoullis Lag,
som ju säger att om hastigheten på en gas eller vätska ökar, så sjunker
trycket, dessutom, om den är utformad rätt, kommer den att minska
turbulensen runt bakvingen, som gör att du kan få mer downforce
utan att ändra anfallsvinkeln på vingen som ju orsakar mera Drag.
Fiat…nästan en Ferrari
Erik Bergers Escort.
Erik är 90 år ung och tävlar än med framgång.
Ännu en Essex-motor.
50 år gammal Alfa Romeo.
Jag trodde aldrig, jag skulle få se en DKW Junior på tävlingsbanan igen…
Jo den kostar några spänn.
Cockpit från ovanstående bil.
En fin original Ascona .
Ford Escort RS 1600
Ford Capri leder en Escort genom kurvan in på start och målrakan Falkenberg
som tre ligger Erik Berger nummer 43.
Erik Berger himself.
Han fyller 100 om 9 år…
Detta blir det sista om Classical Racing Falkenberg 2015.
2 svar på ”CLASSIC RACING ENGINES”
Hej på er!
Jag såg att ni har fått med en bild på min bil på sidan om Falkenberg Classic 2015, en orange Opel Ascona, som ni beskriver som “en renoverad Opel”. Där blev det lite fel… Bilen är en orenoverad Ascona med orginallack och allt från 1974 (ja, bortsett från fälgarna).
Kul att ni tog med bilden på bilen i alla fall!
Med vänliga hälsningar
Horst Grieger
Halmstad
Hej Horst,
ja du förstår, ingen är fullkomlig…
Jag har ändrat på texten nu.
Missade 2017 Classic, men jag kommer 2018
och ska dokumentera träffen med bra bilder,
som beskriver andan och känslan bland bilentusiaster !
Vi ses
mats