Kategorier
Teknik, allmän

HUR EN VINGE FUNGERAR

 

 

 

Kolla denna videon därför…

 

…den visar på ett instruktivt sätt,  hur en vinge fungerar.

Om ni ser bakom planet,  så syns det,  att vingen producerar en kraftig
nedåtriktad
luftström. 

Vingen är en maskin, som med hjälp av Bernoullis Lag, ändrar
riktning och hastighet på
passerande luft.

I och med luftströmmen vinklas nedåt,  skapas enligt  Newton en
uppåtriktad motkraft.

Det är därför,  maskiner konstruerade och byggda av oss kan hålla
sig i luften och flyga.

Du kan se virvlar eller vortexbildningar,  där det finns ett mellanrum
mellan klaffar eller skevroder.

Finns det ett mellanrum,  strömmar luft från undersidan (högt tryck)
till översidan (lågt tryck) och skapar de
tätare virvlarna,  du kan iakttaga
på videon.

Du kan också lägga märke till,  att vingspetsvirvlarna på moderna plan
till stor del har eliminerats, 
tack vare modern utformning av vingens
spets och användande av WingLets.

Att dessa fenomen uppstår tydligt vid landning, det beror på,  att
vingen ska producera mer lyft, den måste
arbeta hårdare, eftersom
hastigheten är lägre och därmed krävs mer av vingen.

Videon tål att ses flera gånger.

Lärorikt.

 

2 svar på ”HUR EN VINGE FUNGERAR”

Jo Mats.
Vad är meningen m. vinglet´s, “maskinen” på filmen m. säkert en meter vinglet`s eller? (Någon skillnad mot dom andra på filmen?).
Jo en kille från Kalmarhållet för många år sedan flög en modern motor modellsegelkärra 6 m spännvidd i Helsingborg.
Han påstod att varje gång han behövde limma fast vinglet`s:en efter misslyckad landning så blev vinkeln
uppåt “högre” & ju stabilare blev kärran!
Kräver inget svar, m. vad säger expertisen.
Mvh.

Hej Hjärnarp,

en winglet har två uppgifter:

Dels ökar den vingens spännvidd, även om inte wingletsen pekar rakt,
dels minskar den virveln, som uppstår i spetsen, då luft strömmar från vingens
undersida till dess översida, där ju lägre tryck råder.

När luften strömmar över kanten uppstår en spetsvirvel och det blir motstånd,
eller Drag. Det betalas med hastighetsminskning i sista änden.

Winglets utvecklades alltså av två orsaker: Dels ville flygbolagen ha ökad spännvidd
vilket ställde till problem för terminalerna vid flygplatserna. De var helt enkelt för små, men genom
winglets kunde man dels lösa spännviddsproblemet inom befintligt utrymme.

Winglets som minskare av tippvortex har utvecklats underl lång tid.
Nu vet man vilken profil man ska ha på winglets, det är i princip en “uppochnervänd” sådan som används idag.

Japp ungefär så är det Rolf.

Vill du veta oändligt mycket mer så Googla “Winglets”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.