Kategorier
Airshows Flyghistoria

FÖRSVARSMAKTENS FLYGDAG 2019

 

 

 

 

 

Försvarsmaktens uppvisning 2019
Del 1 (5)

 

 

 

 

 

 

Söndagen 25 augusti genomförde försvaret sin huvuduppvisning
med deltagande av försvarsgrenarna vid Blekinge Flygflottilj F17.

Arrangörerna hade förväntningar om många åskådare, vilket det
brukar vara vid flyguppvisningar, men man fick nöja sig med 35000.

Fast å andra sidan sett…när drog en allsvensk fotbollsmatch så
många intresserade ?

Väderläget var utmärkt, trots att augusti är en osäker vädermånad.
Augusti brukar kännetecknas av vandrade Lågtryck med tillhörande
nederbördsområden, men arrangörerna hade tur, som lyckades
klämma in Flygdagen mellan två lågtryck.

Det innebar att morgonen grydde med låga moln, men vid 11-tiden
hade vi över fältet så gott som molnfri himmel.
Det är nödvändigt för att flygplanen ska kunna genomföra sitt
höghöjdsprogram.

En nackdel, om man nu ser et som en sådan, är att bilparkeringen
ligger 3 km från åskådarplatserna. Fast det skadar inte att röra på sig.

Jag var där tidigt, varför vi inte fastnade i några köer. Flygdagen var
föredömligt skyltat varför det var enkelt att nå sitt mål.

Flygdagen skapade hos mig ett otal bilder. Därför har jag valt ett antal
som jag publicerar här, vilka jag tror är av allmänt intresse.

Det blir ca 5 poster från F17. Bilderna tog jag ca 300 m från banan
vilket naturligtvis på verkar kvaliteten. Men jag tror bilderna kommer
att förmedla sitt budskap ändå.

SJälva uppvisningen…vad säger jag om den ?
Jo, försvaret har alltid varit duktiga på att visa upp sig. Man ligger
alltid långt framme i användandet av audiovisuella hjälpmedel.
Enkla saker som ett väl fungerande högtalarsystem, stora bildskärmar
där man kan följa skeendet och massor med information.

Hela logistiken kring flygdagen var perfekt. Allt fungerade.

Men med tanke på den besvikelse man kunde ana i arrangörernas
uttalande om besökssiffrorna, kanske det är dags för ett omtänkande
om, hur man kan bedriva flyguppvisningar i framtiden ?

Enligt uppgift kom 35000 åskådare cirka, vilket är 15000 mindre
än vad man hoppats på. Betänk att förra årets uppvisning vid F16
Uppsala drog 145000 personer. Förrförra årets uppvisning på Malmen
i Linköping drog 150000 åskådare.

Hur man ska förändra ? Bra fråga. Man kanske inte ska visa för mycket…
Det kan bli för mycket information och duktighet.

Kanske lite mindre “exercismässiga” förevisningar ?

Jag skulle vilja ha mer uppvisning och mindre fakta, om du förstår mig.
Det borde hända lite mera oväntat i luften. Lite mera överraskningar.

Som det är nu,  kommer inget överraskande, eftersom det två speakers,
vilka jobbade,
var duktiga på att informera i förtid. Kvinnan och mannen
har jag hört
flera gånger förr och de är trevliga, kunniga och engagerade.

Men som sagt lite mer oväntade saker borde hända…

Vid insläppet till uppvisningen fick vi passera ett filter, där personal
kontrollerade medhavda väskor. Naturligtvis fanns det gnällspikar,
som tyckte det var fel att få väskorna kontrollerade. Men det är
sådana människor, som aldrig blir nöjda med något.

Kanske samma människor,   då 99.99 % av publiken reste sig
då vår nationalhymn spelades och som satt kvar på marken.

Min åsikt är,  att dessa visade en total brist på respekt och att de
skämde ut sig totalt,  inför oss som försöker att respektera Sverige
och som står upp för våra värderingar.

Vilka det var som satt ? Det finns ett uttryck på nätet, som jag
anser passar,
de som inte reste sig; White Trash

Jag har tänkt mig följande: Markbilder, markbilder, flygbilder, flygbilder
bilder av särskilt intresse. Sammanlagt 4-5 poster kommer med mina
intryck av flygdagen.

Luta dig bakåt så börjar vi !

 

 

Entréfilter där alla väskor kontrollerades.

Pansartrupperna presenterades med sin “Leopard”.

Kustartilleriet hade släpat med sig en gammal haubits, som inte är i tjänst längre.
Hon heter tydligen “Marilyn”, vilket förpliktigar då man bröstar av haubitsen…

Den obligatoriska aerobatkärran. Den dånade ordentligt i alla fall…
men ska jag vara petig…jag har sätt bättre flygningar.

“Lansen Sport”. J 32 Lansen som är en verklig raritet i luften.
Man hörde och såg,  att det var mer power i denna än i A32.

Motmedel mot lv-robotar med Ir-målsökare eller laser-lock-on.

Flickan blev förskräckt,  då hon såg, att vi flyger med flygplan av plywood.
Detta är en mock-up av 39 E.

Inte en kö till en toalett, utan här står man och väntar för att få se ner i en Gripen…

Som du ser, kan man hänga på mycket vapenlast på de nuvarande versionerna av Gripen.

En Gripen från Blekinge Flygflottilj speciellt målad för jubileet.

Ska jag lägga näsan i blöt…tycker jag att texten på fenan
skulle varit klart gul, så hade den synts bättre.

 

Bilder nedan  på Gripen version E.

Vi har två flygande prototyper nu.

Nosstället…lite  annat än modellflygarens 3 mm pianotråd…

Har du sett vår mesiga kronmärken…Jo, jag förstår varför
man övergav våra traditionella blågula märkningar.

Ser du vad som skiljer denna version,  från de nu i tjänst varande ?

Man kan hänga på mer vapen på E-versionen.

SAAB 39 Gripen-E

Den ena av två prototyper.

En “Viggen” med civil registrering.

Jag reagerade, på att så mycket beväpnad bevakningspersonal fanns på plats.
Men världen är inte som förr, så det är bara att anpassa sig.

Kanske det viktigaste flygplanet i vår vårt svenska försvar.

Jag tycker att “Typhoon” jämfört med Gripen är ett plan utan vackra linjer.

J 34 Hawker Hunter. Av många piloter ansett vara det bäst flygande planet.
Dessutom är det vackrare än vårt A32 Lansen.
J34 har både form och funktion väl kombinerat.

Så här målas en F-18 Hornet i Österrike.
Lite för klottrig bild. Kunde gjorts enklare i layouten.

F-18 Hornet. Ett plan jag tycker stödjer devisen; “Om det ser bra ut, så flyger det bra också”
Uttrycket myntades av Kelly Jonson,vilken var en av de främsta flygplanskonstruktörerna
hos Lockheeds SkunkWorks.

Sensor för initiering av motmedel .

Här ser du vad som gör Hornet till ett plan med utomordentligt bra
aerodynamiska egenskaper; Vingens utdragna framkant mot kroppen,
framkantsklaffen, bakkantklaffen och två kraftiga motorer.

En av Andra Världskrigets vackraste plan en Supermarin Spitfire.
Jag säger inte bästa, för det var Me- 262 utan konkurrens.

En trotjänare sen mer än 50 år. SAAB 105 eller SK60

Inte är Eurofightern vacker eller…?
Jag tycker det liknar något ritat i Walt Disneys ateljéer…

I en sådan här maskin kuskade vi till Mallorca under 50-talet.

I skick som ny…

J-32 Lansen med utfällda dykbromsar framför kronmärket på kroppen.

En  Sk 50 grupp i flankformering.

“Vänta på mig…jag hinner inte med”!

SAAB Safir kör så det ryker om det…tänk att se en Safir med turboprop…

Man kan flyga upp och ner oxå…tack vare Bernoulli

B17 står och varmkör på F17

B-17

En B17…lika mycket  intryck hos mig som 4 Jas 39 Gripen.

Med en B17 kan man flyga med armbågen utanför, som på en gammal lastbil…tror jag.

I princip samma motor som i Dc-3.

Det första planet som SAAB byggde till Flygvapnet.

Planet med många innovativa tekniska lösningar.

Exempel på nyheter var att antennfästet till radioantennen tillverkades
av Ättiksfabriken
i Perstorp av ebonit och bokträ.

Du ser stället fälldes rakt bakåt. Därmed slapp man förstärka vingbalken
som kostade vikt. Dessutom utfällda ställ användes som dykbromsar.

En representant för sin epok. B-17 lätt bomb- och attackplan.

 

 

 

Ställ ute och låsta. Sporrhjulet är indragbart.  

Sk-16 Texan Harvard målad i den då rådande kulören vid Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed.

Eftersom jag är en gammal…man, minns jag mycket väl ljudet från propellern,
då dess spetsar tangerade mach 1.
Ett kraftigt smattrande, dunkande ljud, som var
fysiskt kännbart på långt avstånd.

Bilden jag minns från längesen, var synintrycket av planet
underifrån med de karakteristiska hjulen till stället.

Lycklig gosse som får  ratta ett sådant plan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.