CHUCK YEAGER

 

 

 

 

…en sann amerikansk hjälte har landat för sista gången.

 

 

 

 

 

 

En av de legendariska piloterna av vår tid har avlidit.

Chuck Yeager var den första piloten som bröt ljudvallen,
vilket han gjorde 1947.

Chuck blev 97 år gammal och hade levt ett minst sagt
rikt och intressant liv.

Hans militära grad var brigadgeneral och planet han
bröt ljudvallen med var Bell X-1, som var döpt till
Glamorous Glennis efter hans dåvarande fru.

Hans P-51 Mustang under Andra Världskriget var det
första plan han flög,  som hade hans frus namn målat
längs nosen.

Som du kan se på på ingressbilden ovan från  år 2000,
var även hans F-15 döpt till efter hans första fru.

Han fick utbildning till pilot under Andra Världskriget
och placerades som jaktpilot
i Europa,  där han utmärkte
sig som skicklig och oförvägen pilot.

Under konflikten i Korea tjänstgjorde han som jaktpilot,
där han flög F-86 Sabre.

Som mer än 40-årig deltog han i Vietnamkriget  och
flög 
F-4C Phantom och B-57 Canberra.

Han var anställd som Brigadgeneral i USAF på livstid
mot en lön på 1 dollar/året,  på villkoret han fick flyga.

1997 flög han sin F-15 genom ljudvallen för att fira
att det var 50 år sedan han flög sin Bell X 1
förbi Mach 1.
Han var då 74 år gammal…

Han flög F-15 själv till 2000 ! Då var han 78 år.
Sista gången han flög en F-15D,  var då han som copilot
flög planet som 87 årig…

Jag har läst alla hans böcker och jag rekommenderar
hans självbiografi “Yeager”.  Även “Det rätta virket”
är värd att läsa.
Där skriver han,  som det var och hymlar inte.

Yeager hade 15000 flygtimmar därav 12000 i jaktplan.
Sammanlagt flög 201 olika flygplanstyper under sitt liv.

På 70-talet gjorde han en visit i Sverige och fick åka
med en Viggen.

Han var sur,  för han fick åka baksits och inte sitta fram
och ratta själv.

Förståeligt…

Läs här om legenden.

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.