IGG-TRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG. DEL 2.

 

 

 

 

 

Mera bilder för er som gillar modellflyg…

 

 

 

 

 

Här är fler bilder, för jag vet mina besökare vill ha det så.

Ja du vet, en bild säger mer än 999 ord…

Ni vet antagligen mer om detta än jag, men jag lägger
mer eller mindre vederhäftiga kommentarer för att
variera sidan och ge den lite liv…

Häng med !

Bilderna tagna med min Sony systemkamera och med
min lilla Mobius actioncam.

 

 

 

 

Bennys fina…heter den “Symphony” ?
Utomordentligt härlig motorljud.

En motorseglare med motorn i stabben…
Hur gjorde vi innan elen ?

Vilket är fullskala ?

Även storseglare kan ha elmotor för att komma upp  till termiken enkelt.

“Kolla jag flyger upp och ner  “…

En modern utformning av winglets.

När jag tog segelcert i Skövde Flygklubb 1969 talade vi alltid om:
“Mycket slit och lite släp”…Här var det inte brist på släp !

Mycket krut i motorn.

Då man studerar exempelvis denna modell,  ser man i detaljerna
varför den kostar en rejäl hög pengar.

“Gå upp och pröva dina vingar”, som den gamle idolen
Lasse Dahlqvist sjöng i filmen “Örnungar” 1944.
Ett fulländat pekoral som film, men för oss
flygintresserade ett intressant dokument från denna tiden.

Rejäla doningar vid roderhornen. Är det M4 Unbrako och låsmutter…

“Hur mycket är klockan” ??

“Nemere” en högvärdig ungersk konstruktion som byggdes
inför Olympiaden 1940 i Helsinfors. På samma sätt som Olympia
“Meise” i Tyskland. Det blev av kända orsaker ingen olympiad,
men konstruktionen lever vidare. En mycket tidstypisk och vacker modell.

Läs här om den: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotter_Nemere

Ett tidstypisk sidoroder. Inte så högt men mycket korda.

Mekaniken för ett infällbart ställ. Inte så enkelt.

Modernt flygplan vars vingar har ett stort sidoförhållande.
Vingen avslutas med
winglets som dels ökar spännvidden och dels minskar
vortexen i vingspetsen.
Stort sidoförhållande på vingarna för att få ett
högt Re-tal vilket ökar vingens
effektivitet och minskar risken för en
separationsbubbla som stör den laminära
strömningen. Jämför vilket
som skär mest tårta: En lång smal kniv eller en kort bred …

Här är en annan variant på winglets. Ser man på nya fullskalakärror i dag,
finner vi,  att konstruktörerna har sneglat på modellflygarnas koncept.
Alltså rejäla winglets, mycket stort sidoförhållande både på vingar, fena
och stabbe. Generellt sett har stabben blivit mindre och mindre. För stora
stabbar genererar skadligt motstånd och behövs inte på moderna profiler.

För 70 år sedan såg en vinge sådan ut. Skevroder ända
ut i vingspetsen. Hur mycket virvlar skapas där,  tror du?
Hur många haverier har spetsvortexen orsakat,  då den krupit
in på vingen och fixat en avlösning ?

Jag undrar…varför heter det segelplan ?
Det borde heta glidflygplan eller ?

En akrobatisk model. Det finns en högvingad akrobatisk motorkärra
som heter  “Citabria”. Läs det baklänges…

Det kan inte bli bättre, än som det var i helgen…

Marigt att klä dubbelvälvda ytor med 0.4 mm ply !

Det är 75 år mellan konstruktionerna

“Pinnen” som sitter på fenan är sensorerna för en totalkompenserad variometer.
Det vill säga variometern visar rätt värde och eliminerar spaktermik.

Ragnar, en gutt fra Norge beundrar hantverket på “Nemere”.

Ragnar med en av sina fina modeller.

Himmeln över Ålleberg…Kan  det se bättre ut om man är segelflygare ?

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.