Lite bilder från fredagen och lördagen.
Rolf-Erik utrustad för hangflygning. Skyddsglasögon eftersom ögonen tåras i den hårda vinden.
Fredagen och lördagen var väderleksmässigt likadana som torsdagen.
Det betydde nordostlig vind 6-10 m/sek, vilket innebar, vi skulle
flyga på baksidan av Hammar.
Att vi flög vid Hammar i stället för vid Sinushanget, berodde
på att det var inte lika turbulent vid Hammar. Dessutom var det
inte så långt att gå.
Lyftet var mycket bra och termikblåsorna kom rullande med jämna
mellanrum, så det var enkelt att plocka mycket höjd i termiken.
Så gott som hela tiden hade vi sällskap av gladorna, då vi flög.
Vi sa, att hade vinden varit 3-5 m/sek, hade det varit perfekt,
men vi var inte missnöjda, för flyga blev det.
Min ena kamera krånglade under lördagen, så jag fick inte
så många ombordbilder, som jag ville ha.
Kameran fixade jag till, så den var fit for fight till söndagen.
Men här några bilder:
Aris frigolikärra och Åke Junanders med en Pet-flaska ombyggda elseglare.
Här ser ni Åkes elseglare med en Petflaska i nosen…
Modellflyg över Österlen.
Ari flyger rote…
Åke Junander, även kallad Skånes siste cowboy startar sin modell.
Åke har gått nerför hanget en bit för att underlätta starten.
Davids fina kärra, som var den snabbaste på kanten.
Priset för en sådan modell är cirka 15000
Ibland var det incidenter mellan kärrorna. Åke Junande smällde sin
nyinköpta F3J-modell under provflygningen, när han kolliderade..
Otur.
Åke Junander.
Det ska till mod att gå omkring med en sådan mössprydnad…
En F3J-modell som bitit i gräset. Stabben skadad.
Här ser ni att det blåste frånlandsvind.
De först anlända på lördagen.
Ari laddar. Många bilder på Ari…Jovisst, för
han var den som flög hela tiden !
Åkes modeller är estetiska upplevelser av
den högsta digniteten…
Åkes skevroderservoinstallation och stötstången…
Vem sa man inte kan använda tape ?
Men vad är ”fönstret” i fenan till ?
Det typiska österlenska landskapet.
Rolf-Erik får hjälp med starten med sin LS4.
Roffe på väg med sin modell till kanten.
Som vanligt Kalle som hjälper till.
Iväg !
Modellen väger cirka 6.5 kg.
..och den flög mycket fint.
Modeller med stort sidoförhållande på vingen är snygga.
Rolf-Erik sitter och flyger….vilket är tillåtet.
Karl-Henrik har hämtat sin modell efter landningen.
På nosen sitter min flitecam.
Man kan inte bara leva på inspiration från flygandet,
kroppen måste ha sitt också .
Vi har alltid med grillen när vi flyger!
Det kommer mer !
mats