…oväntat då jag är ute och flyger….
En charmig flicka från Gävle kom och spred glädje.
Egentligen ville jag flyga hang, men med tanke på väderläget beslöt jag
att köra ner till Tjärbyhanget för en termiksväng.
Jag var där klockan 1400 och det var igengrott med cumulus.
Men solen kom igenom och termikförhållanden bättrade sig.
SÅ jag startade min Ava, den börjar bli lite sliten nu (efter 600 timmar
i termiken), så jag har beslutat klä om mittdelen av vingen, så den blir
snygg igen.
Men termik var det. Jag har aldrig vid denna platsen upplevt så våldsam,
som den var idag.
Min modell kastades upp rent ut sagt. Det var så kraftiga vertikala rörelser,
att det bitvis var svårt att kontrollera modellen.
Min flygning var förutom termikflygning också ämnad för flygfoto
av en gård i Tjärby.
Det gjorde, att jag flög väldigt långt ifrån mig. För att få bra bilder,
flög jag inte bara högt utan jag flög också lågt för att få objektet
närmare kameran.
Efter att ha genomfört en lågflygning, skulle jag göra en till.
Modellen var 300 meter från mig och på 35 m höjd…..och själv
stod jag på en ås, som är ca 20 m över omgivande mark.
Då fick jag failsafe. Modellen gick in i långsam flatspin med full
broms, men eftersom det var över kyrkogården i Tjärby, kunde jag
inte låta den komma ner där med risk för skador på modellen.
Jag slog snabbt av sändaren och sen på den igen. Sändaren och mottagaren
band efter 2 sekunder.
Efter failsafen var jag mycket lågt och när jag kommit över stora vägen och
in över ett sädesfält, så vek min Ava sig och damp ner i säden.
Snopet….
Jag tog med sändaren ner till åkern, talade med markägaren som tröskade,
om det var ok att jag hämtade min modell ute i hans åker.
Det var inga problem sa han och eftersom jag visste ungefär var modellen
låg gick jag ut i åkern.
Då jag var där modellen borde finnas, för den var totalt osynlig i säden,
då körde jag motorn lite så jag kunde höra rasslet från den.
Modellen låg i två delar. Tack och lov.
Vingen som originalt är fäst med 2 Unbrako stålskruvar hade jag
redan från första flygningen ersatt med 2 M4 polyamidskruvar.
Vid smällen slogs skruvarna av och vingen lossade utan
att det uppstod skador.
Kroppen var hel, så när som på en spricka i baldakinen, vilken håller stabben.
Det är redan fixat med en bit kolfiber som spjäla, lindning med kevlartråd
och sen Ca-lim över det hela. Det blev starkt och lätt.
Varför modellen gick i Failsafe ? jo jag har en gång förut med Avan
på Tjärby varit ute för det.
Det kom båda gångerna, då modellen var så att säga under mig i
förhållande till min sändare.
Antennerna från mottagaren går ut på sidorna i kroppen via ett
innerrör till pushrod och själva antennen sticker ut de ca 2 cm det skall.
Så antenn sitter helt fritt på båda sidor.
Men flyger jag med modellen under mig; så kommer antennerna
att skuggas av vingarna, vilka är byggda av kolfiber……så det var
upplagt för FailSafe med dessa förutsättningarna.
Jag har aldrig haft det minsta klabb med radion annars.
Nu ska jag ändra antennerna och addera en satellitmottagere;
som ska placeras på bommen bakom vingen just in case.
Annars det lättaste att undvika denna typ av FailSaife är,
att inte flyga som jag gjorde i dag.
Uppe på kanten träffade jag som vanligt trevliga människor,
som var intresserade av vad jag sysslade med.
Här kommer lite bilder som beskriver min fredag med min Ava.
Senior och Junior kollar min Ava just efter jag hämtat in den.
Sonen till vänster som ska ta över en relativt stor egendom.
Är inte detta en illustrativ bild på en lantbrukare…?
Nu ska vi göra såhär, säger fadern till ätteläggen…
En glad familj från Gävle kom på besök.
De hade parkerat sina husvagnar för att komma och se på gravfältet…
…där istället en modellflygare höll låda…
..för ett andäktigt ? lyssnande auditorium.
I morgon lördag åker vi till Elefantastiskt i Ljungby för att flyga och få inspiration.