Kategorier
Motorsport

EN SVÄNG I DEPÅN I FALKENBERG…

 

 

 

…för att kolla under huven på Saab och Volvo.

 

 

 

_DSC0381

 

 

Eftersom man får gå runt i depån, passade vi på för att
få lite bilder och få prata med förarna.

Det var ett mycket trevligt botaniserande i teknikens värld och
vi förstod,  hur mycket tid dessa entusiaster lägger på sina fordon.

Det är ju inte helt enkelt att få tag i vissa reservdelar, utan då
måste man tillverka själv.

Om hobbyn är billig ? Allt är relativt…

Om förarna tyckte det var roligt att tävla och träffas ?

Ja,  frågan är retorisk.

Här är lite bilder på klassiska svenska ikoner och nån utländsk…

…och det kommer tre inlägg till från tävlingen… so just hold on to it !

 

 

_DSC0490Det imponerande kraftpaketet i en DKW Junior…Undrar hur mycket power där är ?
Se på detta motorrum och jämför med en bil av idag ?
Vilken vill ni helst meka med ?

_DSC0566

Jag tror 90 % av min generation känner igen denna interiör.

Kommer ni ihåg gaspedalens utformning…som en gång
då jag åkte av vägen in i ett träd vek sig uppå 90 grader
då min fot gled av och ovansidan av min fot böjde
hela mekaniken…

_DSC0567

Bränsletank och batteri i en Amazon. Framtill  bränslefilter/pumpar.

_DSC9601-001

En välbyggd, snabb och fin 142:a.

Tänk att få köra en sådan…

_DSC9607

Oxå en fin representant för 142-släktet.

_DSC9629-001

Snyggaste Amazonen.

Tänk om man haft en sådan,  när man gled längs ströget
i Skövde 1966
spelande Elvis i skivspelaren man hade
i bilen,  för detta var på den tiden då
det inte fanns
kassett- eller CD-spelare…

 

 

Jag hade själv 4 stycken Amazoner varav den sista var en 1969
123 GT, som var, trots den var ganska ny omlackerad Californiavit.

Jag satte in en alldeles för hög- och brednockad  Iskendrian
kamaxel vilket,
krävde mycket styvare ventilfjädrar för annars
stod ventilerna
och red och slöt inte.

En sådan nästan ren racingkamaxel gjorde,  att tomgången i stort
var ett minne blott. Tomgång…tja om man kallar 2500 varv tomgång
så låt gå.

Toppen frästes av för att öka kompressionsförhållande och i
cylindrarna ersatte jag originalkolvarna med Mahle smidda dito.

Förgaseriet blev dubbla Weber 40 med avstämda insugnings-
trattar.

Grenröret ersattes av ett custombyggt extractorgrenrör
i rostfritt som svetsades av en firma efter min gigg.
Två rör gick till varsin Abarthljuddämpare som var
illa omtyckt av polisen, eftersom det hördes bra då jag
kom. Speciellt om man släppte gasen efter att motorn gått
på högre varv.  Då bluddrade det bra och kunde skjuta eld
ur ljuddämparna.

Bladen på fläkten kapades med 60% för att tjäna några hästar.
Hela bilen hade jag sänkt så
mycket jag vågade genom att ta ut
fjädrarna, kapa de och
smida om de lite.

Bilen låg i mitt tycke som klistrad på vägen och i kurvorna.

På den tiden fanns inte mycket fälgar att välja mellan.
men jag kom på att Ford Customline fälgar hade samma
delning så de passade,  så de
åkte på med de då populära
Goodyear G 800 däcken.

På instrumentbrädan tillkom varvräknare i vänster A-stolpe, oljetryck
och oljetemperaturmätare. Oljetrycksmätaren hade jag köpt på
skroten och den var mekanisk. Den hade förut suttit i en urgammal
Scanialastbil. Oljekylaren var också ett skrotfynd.
Ratten byttes till en klassisk träratt, vilket då var högsta mode.

Plus mycket annat som gjordes.
Hur mycket power jag hade ? Vet ej…kanske 175 ..eller 225?
Hur fort den gick ? Lite mer än 180, jag tror inte hastighetsmätaren
gick längre. Motorn drog jag till 7500 varv, tror jag.

Den hade alltså blivit lätt omkörd av en vanlig VW Golf av idag..

Men så var det på den tiden alltså 1970, om man ville sticka ut näsan lite.

 

 

_DSC9638-001

En av de snyggaste bilarna nånsin.Volvo P 1800.

Tänk en sådan nybyggd i dag med modern teknik och modernt
material utrustad med en japansk 6-cylindrig motor på 350 bhp…?

_DSC9646-001

Saab 96 med sitt powerhouse .

Hur mycket kan man få ut av en motor med volym under 1000 cc ?
Uppskattningsvis 70-75 hk på vevaxeln. Då varvar den ca 7000 rpm !
Högre är svårt att gå på grund av exempelvis problem med
kolvringsfladder, då gaserna inte klarar
hålla kolvringarna på plats.
Att öka effekten i en förbränningsmotor finns det bara
två sätt att göra på och kom ihåg att effekt kostar !

  1.    Öka gashastigheten
  2.   Minska friktionen

_DSC9652-001

Jag vill säga en ganska typisk classic depåplats 2015.
En ombyggd buss och ordning och reda runt Saab 96:an.

_DSC9683-001

Italiensk teknik 1960-tal.

_DSC9684-001

Italienarna är bra på bilar, kläder och mat …

_DSC9688

Ungefär som i en Formula 1 depå…vem kunde tro
man skulle springa på en DKW Junior 2015 i en racingdepå ?

_DSC9710-001

Ja…vad säger ni som också körde en sådan här bil ??
Kommer ni ihåg slagen i växelspaken..man fick dra låååångt mellan lägena…
å andra sidan gick den aldrig sönder…fråga dagens ägare av Renault om
deras växellådor. Minns ni den lilla hyllan man kunde köpa och fästa på
instrument
brädans ovansida ? Kommer du ihåg att den hette:
Trivselhyllan “Jetty ?

Sälj sådant i dag med ett sådant namn…

_DSC0376-001

Känner du nostalgivibbarna, när ni skådar en B18 /B20?
Inte mycket processorer och elektronik här inte. Fläktbladen nedkapade
för att få lite extra effekt till drivhjulen.
Allt lättillgängligt.

_DSC0378

  Volvo hade SU eller Strombergförgasare.
De stora burkarna är vakuumklockorna.
Insugningstrattarna ska
  vara avstämda
egentligen för motorn ska suga maximalt.
_DSC0384-001

Är det lika lättåtkomligt,  i en vad som kallas modern bil ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.