Kategorier
Teknik, allmän

EN TRAILERDRAGARE PÅ UTFLYKT I NATUREN…

 

 

 

 

 

…närmare bestämt till fågeltornet Trönninge Ängar.

 

 

 

 

 

IMG_0023

 

 

 

 

 

 

I detta vackra…vårvädret for jag ner och spanade på fåglar vid Trönninge Ängar.

Solen sken och om inte sånglärkan sjöng,  så flög den i alla fall runt,
vilket jag tar som ännu ett tecken på en annalkande  vår.

En märklighet jag lade märke till,   var en trailerdragare,  som närmade sig
fågeltornet längs den smala och dåligt underbyggda vägen över åkrarna.

Jag tyckte det var konstigt, en trailerdragare befann sig på dessa vägar,
som definitivt inte tål någon större belastning.

Lastbilen stod jämte fågeltornet, eller det som är kvar av fågeltornet,
efter att tornet blåst sönder under en storm.

Jag passerade lastbilen under min hemfärd klockan 1000 och kunde konstatera,
att ekipaget satt fast och väl  förankrat i den halländska leran.

Föraren, som heter Bachir och ursprungligen var palestinier, men hade bott i Syrien,
hade arbetat för företaget som chaufför i 5 år.
Nu hade Bachir gett sig ut på en liten väg,  som inte leder någonstans mer än till

en oundviklig  fastkörning.

Så jag tänkte,  jag får ställa upp och se,  om jag kan hjälpa till på något sätt
att få loss bilen.

Det visade sig,  att Bachir  var på väg till  till Brings utlandsterminal
som ligger i närheten av Halmstad Återvinningsstation vid Villmanstrand.

Han körde med hjälp av GPS, då han aldrig varit där förut.

Men i detta fallet ska man inte lita på GPS:en. Troligtvis hade han haft
den inställd på alternativet “Kortaste vägen”,  vilket är farligt, då man kan
hamna på en skogsstig,  om det vill sig illa.

Man ska konfigurera sin GPS enligt alternativet “Snabbaste Vägen”,
då hamnar man inte på kostigar.

Den strandsatte föraren,  hade inga verktyg med sig, utan jag åkte hem och
bytade om till arbetskläder och stövlar och tog med en spade.

Dragbilen satt inte speciellt hårt fast, så vi sa,  att det ordnar vi med en spade
och lite svett…

Trodde vi ja…Vi använde all vår uppfinningsrikedom, blod, svett och tårar
men inget lyckades. Tursamt nog var 40-fots containern på trailern olastad,
varför ekipaget var relativt lätt.

Eftersom jag kört olika entreprenadmaskiner under hela mitt liv,
hade jag lärt mig några knep, 
om man körde fast. Ett knep som brukar
fungera,  är att man lägger en kraftig trädstam eller liknande
vid drivhjulen,
förankrar den i fälghålen med spännband. När man  då kör,  kommer
stammen att pressas
ner i marken, ta tag och lyfta drivhjulet  upp, så man
kan palla under och flytta stocken till startläget igen.
Detta upprepas,  tills man
tuggat sig loss.

Detta fungerade inte,  då vi saknade något stockliknande.

Efter att ha slitit från 1000 till 1400 beslöt vi oss, för att göra något radikalt.

Bachir och jag tog min bil och åkte till ett åkeri,  där jag pratade med
transportledaren och han ordnade 
en Volvo L 60 lastmaskin,  som åkte med oss.

Efter koppling av en kätting till trailern åkte hela ekipaget upp
på fast mark
från sitt nersjunkna läge lätt som en plätt.

Ju längre hans bil stod på platsen, ju mer hade den sjunkit. Men
som sagt en L 60 med 4-hjulsdrift och diff på alla hjulen, den kan dra.

Så klockan 1530 kom Bachir 5 timmar sen till Bring Cargo-utlandterminalen,
så han kunde
få sin 40-fotare lastad för vidare resa till Helsingborg.

Jag fick reda på inne på terminalen,  att det händer ofta bilarna kör in mot
fågelskyddsområdet vid Trönninge Ängar efter hänvisning från GPS.

Kanske man skulle sätta en skylt,  som säger att trailerdragare ska inte köra
här,  utan de ska  fortsätta stora vägen in mot Halmstad och ta till vänster i
första rondellen.

Förra veckan hade en trailerbil med polsk chaufför satt sig på
samma plats, men då han saknade
pengar,  fick han sitta där 36 timmar,
innan man lyckats få dit en bärgare.

Att anlita bärgare är mycket dyrt. Bachir berättade att självrisken vid en
bärgning för hans lastbil är   8000 kr…

Vid framkomsten till terminalen var Bachir lättad och både han och jag
såg ut som två som badat i lera…men vi var båda glada, att vi lyckats
få upp hans bil på fast mark igen.

Japp, som jag brukar säga, det händer alltid något då jag är ute på
expeditioner,  antingen det gäller fågelskådning eller modellflyg.

Roligt.

Jag vill bara tala om,  att efter hårt fysiskt arbete sover man utmärkt,
även om man törnar in kl 2200.

Jag hade med en enkel kamera och tog lite bilder, som dokumenterade
händelsen. Tyvärr inga bilder då lastmaskinen drog loss bilen, då jag
var upptagen med att dirigera båda förarna.

Här kommer bilderna för dig,  som visar mitt personliga
lilla bidrag för integrationsarbetet:

DCIM203GOPRO

Jag tog en bild från lite längre upp.

IMG_0014

Jaha, här står ekipaget. Såg inte alltför illa ut vid första påseendet …

IMG_0015

…i synnerhet om man kollade höger sida…

IMG_0016

..men..man såg vänster sida nersjunken i leran…

IMG_0017

..vilket vållade bekymmer med vänster framhjul, som satt lågt…

 

IMG_0018

Bachirs underpallning…

IMG_0019

När man satt sig,  gäller det att först och främst gräva bort allt,
som kan hindra en losskörning.

IMG_0020

Spåren efter den polska trailerdragaren, som satt fast 36 timmar förra veckan.
Denna bärgning blev mycket kostsam för åkaren som ägde ekipaget.

IMG_0021

Det gäller att inte var rädd för att bli skitig…och att ha mycket fysisk energi plus
fantasi,  för att kunna få loss sin bil med tillgängliga medel. Vi hade inte tillräckligt
med medel, därför var vi tvungna att få dit en maskin,  som kunde dra ordentligt.

IMG_0022

Ser lite farligt ut eller …men det gäller att gräva mycket,
för här finns inte “Nån annan”, som kan göra det !

IMG_0024

Här har vi bestämt oss att hämta en lastmaskin,
så Bachir kommer loss med sin bil.

IMG_0025

Kunde varit värre…

IMG_0027

Bachir i leran…en yrkeschaufförs vardag.

IMG_0028

Spåren som förskräcker..och hela tiden bilen stod där,
sjönk den sakta och till synes obevekligt ner i leran,  därför,
bland annat, tog vi  beslutet att ta dit en lastmaskin.IMG_0029

Ni ser i förlängningen…inte mycket till väg för ett ekipage på 35 ton…

_DSC2396

Efter kampen mot leran…

_DSC2408

…kom vildsvinen och vände på resten av jorden…

Fullskärmsinfångning 2016-02-25 083444

Karta som kan förklara GPS-misstaget.
Rött är vägen han körde och blått den väg han skulle kört.

IMG_0030

Efter recovery  äntligen hos Bring-terminalen för att få 40-fotaren lastad.

IMG_0032

Ni ser så underbyggd fronten är på moderna bilar.
Kan vara ett problem vid fastkörning.
Fronten vilade på leran som synes av leravtrycken

IMG_0033

Inte speciellt mycket lera som syns på bilen efter äventyret…

IMG_0034

Bachir öppnar dörrarna på 40-fotaren, så terminalen kan lasta den.
Vet du hur man öppnar en container ?
Just precis, lås upp båda,  sedan vrid bägge vreden samtidigt !

IMG_0035En lerig och glad  Bachir från Malmö !

Tack  EliaExpress i Halmstad som hjälpte oss !

 

 

4 svar på ”EN TRAILERDRAGARE PÅ UTFLYKT I NATUREN…”

Hemkommen och kollade vad du skrev och alla fina foto. Har inga ord att kunna tacka dig för vad du har ställt upp med idag. Du är en underbar människa och jag är glad att få träffa dig ( Särskillt en sån här dag ) Jag hade aldrig kunnat fixa det utan din hälp.
Du är alltid välkommen att höra av dig när du är i mina trakter , en fika eller vad som .
Tack ännu en gång , ha det bäst
mvh / Bachir

Snygg story! Vad säger ornitologerna? Kan ju skrämma vettet ur vem som helst att få ett sådant här åbäke nästan i knät…

Ja dom kör med Garmins GPSer – jag har haft Tomtom förut med täta kartuppgraderingar, men Garmin har efter mer än 6 månader inte rättat hastigheterna som gäller på RV40 genom Borås. Folk säger att det är bara att gå ut på internet och uppdatera… hur då? Skall man ladda hem Tomtoms uppdateringar i en Garmin?

På mitt jobb så satte man staket runt hela stället för ett antal år sedan, men det var så många GPS-förare som körde in genom grindarna så man fick lösa det genom att motorisera grindarna i andra änden av området…

Kul läsning. Men det är något mystiskt med formateringen av texten, den hamnar i en väldigt smal kolumn åt höger. Jag kör Safari ingen iPhone. Övrigtvis trillade jag in här då jag sökte på hangställen för NO och S. Istället hittade jag en blogg. Jag flyger runt Göteborg-Kungsbacka och en gång har jag flugit så långt söderut som Tångaberg om jag minns namnet rätt.

Hej Kristoffer,

ja formateringen på en blogg kan vara problematisk.

Jag kollar alltid inlägg på två oberoende datorer innan jag släpper upp posten.

Om man har fel upplösning, blir det fel, då man ska kolla bloggen.

Jag är på intet sätt datorexpert eller word press-expert, men pröva Ctrl + scrollhjulet
för att ändra skärmupplösning.

Du är alltid välkommen tillbaka till min lilla blogg !

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.