Vi, som åkte ner till Kallinge, fick uppleva en fin flygdag
tillsammans med ca 50000 andra åskådare i söndags,
då Flygvapnet hade sin huvuduppvisning vid
Blekinge Flygflottilj med anledning av dess 70-års jubileum.
I söndags firade F 17 sitt 70-årsjubileum i samband med Flygvapnets Huvudflygdag.
F 17 är ju en av de få flottiljer, som fortfarande existerar i sinnevärlden i Sverige.
Den överväldigande majoriteten av flygflottiljer är nedlagda, skrotade.
Flygvapen har ju alltid haft god förmåga att anordna fina uppvisningar.
Uppvisningar som präglas av fart, fläkt och kreativitet.
Tillställningen i Kallinge i Blekinge var inget undantag. Från Halmstad åkte vi
strax efter 0700 på morgonen, för erfarenheten har lärt oss som åkte, att
man ska vara ute i mycket god tid för att inte fastna i eviga och sakta krypande bilköer.
Redan då vi anlände klockan 0900, var det köer till parkeringen.
Smarta människor som ägde ett grustag just jämte entrén sålde parkeringsplatser för 100 kr.
För att slippa gå 1 km svängde vi in och parkerade där, vilket var klokt,
eftersom det gav oss möjlighet att komma iväg hemåt snabbt.
Annars var den officiella parkeringen gratis och entrén var gratis.
Det kan man inte pruta på !
Som vanligt när Flygvapnet står som arrangör, uppbackad av olika frivilligorganisationer,
fungerade allt perfekt.
Allt var förberett och välordnat. VI hittade en plats i skuggan av en 20 fots container
för vår stolar och bättre plats kunde vi inte valt. Visserligen låg platsen ca 300 m
från banan, men det är ingen nackdel, då det gäller att kunna se uppvisningen,
snarare tvärtom.
Nackdelen var ju, att jag med min kamera inte kom så nära planen ,
som jag önskat. Men det får jag leva med.
Vad som fanns i programmet, kan du delvis se på mina bilder.
Annars kolla det officiella programmet.
Det som imponerade…? Den schweiziska F-18 Hornet var imponerande i sin
manövrerbarhet. Men i jämförelse med Gripen stod den sig slätt,
vad gäller rörlighet och förmåga att hålla sig inom en liten box för att genom-
föra sin uppvisning.
Annars var det, vad man kunde förvänta vid en uppvisning. Har man varit på många
uppvisningar, vilket vi har, blir man aningen kräsen. Det ska till nåt speciellt
för att vi ska lyfta ögonbrynen….
J-35 Draken och AJ_37 Viggen är ju alltid imponerande att se på.
Att se Draken prestera vad den gör, det är inte dåligt för ett 50-talsplan !
Viggen är imponerande genom sin storlek och sitt ljud !
Jag har delat upp flygdagen i ett antal delposter, som jag kommenterar
under bilderna.
Ungefär 250 bilder kommer jag att redovisa. Betänk att jag var långt
ifrån planen, vilket tvingade mig att använda ett 400 mm Zoomobjektiv
med de nackdelar det medför.
Men som jag bruka säga, huvudsaken känslan finns i bilden…
En av de tillresta…
En PBY-Catalina flygbåt.
Från vänster: Spitfire (BilTema), T-28 Trojan, P-51 Mustang (BilTema) och 3 SAAB Safir.
En T-28 Trojan, som var en Advanced trainer för US Navy
Redan 0930 var det mycket folk som kommit.
Som sagt klockan är 0930-1000.
När drog ett idrottsarrangemang lika mycket folk i Sverige som en flyguppvisning…?
Sk-39 Gripen. Föredras vid uppvisningsflygning då den har
bättre Weight/Power ratio än den vanliga Jas-39.
Det svenska nationalitetsmärket är nu aningen diskretare än förr…
Alla infobadges på utsidan är på engelska…
Gripen anpassad för Nato-lufttankningsrutiner.
Här kan ni grilla korv när man har full EBK eller…?
Kapseln under kroppen innehåller spaningsutrustning.
Man kan förmoda kameror och utrustning för att samla elektronisk information.
En av vårt danska broderfolks F-16 Fighting Falcon. Den börjar bli gammal nu konstruktionen
….flög redan 20 januari 1974 av misstag…
Googla så får ni historien om den ofrivilliga flygturen.
Fortfarande ett plan som klarar av sin uppgift.
Denna versionen tvåsitsig.
Här ser man, vilken vikt man lägger vid pilotens möjlighet att visuellt hålla sig orienterad,
vilket underlättas av huvens konstruktion.
Två svenska helikoptrar. Fabrikat ? Ingen aning med det kan ni googla upp.
Det är tydligen helt slut med kamuflagemålning av stridsflygplan i dag.
Denna nyansen påminner om den som RLM i Nazityskland
fastställde under senare delan av kriget.
RLM = ReichsLuftfahrtMinisterium.
Detta är dyra maskiner…
…denna är säkert inte heller speciellt billig.
Stjärtrotor mekaniken
Hyfsat stort lastutrymme
Vår gamla trogna SAAB 105 eller som den heter i FV, Sk 60. Motorerna är av fabrikatet General Electric J85 17B.
Från början hade man franska Turbomecamotorer, men de höll inte måttet.
En SAAB Safir reggad i Holland.
Här kan ni studera del av vingen på en SAAB 105.
Fundera över vad grejorna har för funktion…
Snyggt formgivet bakom motorns utsläpp.
Draken – Viggen – SAAB 105
Viggens bakre region där det osar hett…
En civilreggad SAAB 105. SE-DXG tillhörande Swedish Air Force Historical Flight.
AT-16 Harvard eller North American Texan.
Flög första gången 1935. Motor Pratt & Whitney R-1340-AN-1, 600 bhp
Har ni besökt detta museet ?
En Viggen nästan i överljudshastighet.
Modellflygplan fanns det oxå. Fast ingen flygning.
En mycket vacker elseglare. Säkerligen mycket dyr också.
Svensk Flygtjänsts Texan Harvard, som användes för måldragning vid luftvärnsskjutning.
Ser ni den välpolerade kärran ?
Viggen är imponerande.
Precis som ryssarnas Tupolov 95.
Världens snabbaste propellerdrivna flygplan. Benämns “Bear” inom Nato.
BilTemas Vickers Supermarine Spitfire Mk.XVI
Spitfire…kanske världens vackraste propellerdrivna jaktplan.
North American P-51D Mustang tillhörande BilTema.
Vacker kärra, men jag tycker Spitfiren är elegantare.
Propellern är stor. Det måste den vara för att kunna omsätta hästkrafterna i hastighet.
Hur mycket Autosol har det gått åt vid poleringen ?
Denna flygplantyp genererar ett typiskt spetsljud i propellern vid högre hastighet.
Det uppstår då propellerns spetsar närmar sig Mach 1.
Hjulstället på Catalinan är utomordentligt kraftig.
Catalinan är döpt efter en ö utanför Californiens kust.
SAAB Safirer taxar in.
En rote J-28 Vampire
Det kommer mer
,