Kategorier
Segelflyg

HANG- OCH TERMIKFLYGNING…

 

 

 

 

…blir det Hamikflygning om man slår ihop det ?

 

 

 

P1000703

 

 

 

Som ni kanske läste i min förra post, körde jag ånyo ner till Tönnersa
Strand i dag för att försöka flyga DS och det men en enkel Zagimodell.

Den visade sig för lätt och inget bly hade jag med. Den behöll inte hastigheten,
utan den flög mer som ett flarn för vinden.

Eftersom jag var flygsugen, gjorde jag en omgruppering till Tjärby Kyrka
för att få mig en sväng på hanget där.

Det var lite vårkänsla i luften och jag hörde försynta drillar av sånglärka.

Vinden låg lite snett från VSV och styrkan var ca 4 m/sek.

Inte perfekt, men hur ofta är det perfekt ?

Så jag monterade min Spirit och kastade ut, så hårt jag vågade
för att få lite höjd.

Som vanligt vid sned vind var det turbulent närmast kanten, men
det tog sig, ju högre upp jag kom.

På ca 40 m höjd var det problemlöst att flyga. Det kan vara spännande
att flyga på ett litet hang under lite svårare omständigheter. Alla hang
har sin tjusning och kräver speciellt av piloten.

Jag märkte, att termikblåsorna kom vältrande från väster och jag lyckades
kurva upp mig ordentligt. Med sådant väder som idag, kom man upp fort,
men man kom lika fort ner.

Under turbulenta omständigheter gäller det, att styra med alla roder.

Med det menar jag, att sidorodret inte ska sitta som död last, utan man måste
använda det i turbulensen.

Styr du bara med skevroder, är det stor möjlighet du snaprollar in i en spin
och är du på låg höjd, så är det kanske kört.

Så lär dig använda ditt sidoroder. Går din modell i spin på låg höjd,
tänk inte tanken att gå ur spinnen med motsatt skevroder.

Därför, då blir det sju resor värre. Ligger du i höger spinvarv och försöker
häva spinnen med vänster skev,  vad händer ?

Höger skevroder går ner och vänster upp. Det betyder att anfallsvinkeln på
höger vinge ökar med det nedfällda skevrodret och vingen blir än mer
överstegrad.

Vad du ska göra:

Neutralt höjdroder, motsatt sidoroder, följ med i spinnen
med lite höger skev och då planet blir stabilt neutralisera skevroderna igen.

Efter lite mer än en timma i luften landade jag, packade och åkte hem.

Det gäller att passa på. Ögonblicken kommer aldrig tillbaka !

Jag hade inga flitecams med mig, så det blir bara statiska bilder…

 

P1000704

En favoritflygplats än så länge. Perfekt då man vill var ensam och flyga.

P1000718

Min Spirit som är en favoritmodell, med osedvanligt goda egenskaper.

P1000722

Det kändes som våren är och tassar i förstugan.

P1000726

Har inte naturen fått en anstrykning av klorofyll ?

P1000730Här ser ni att vinden låg i stort rakt på.

  Vindkraftverken, teknikmonoliter som förstört det
kustnära Sydhalländska landskapets miljö,
kan i alla fall visa vindriktningen.

Ett svar på ”HANG- OCH TERMIKFLYGNING…”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.