…som fina modeller, fint väder
samt perfekta naturliga förutsättningar
för både hangflyg och Dynamic Soaring .
Jag fick tips om en fint redigerad hangfilm, som var relativt nytagen
och jag tror, den togs i gränstrakterna Tyskland/Österrike.
Modellerna som förekommer, är Crossfire, Viking II och Nidöl 100 DSL.
Ingen av dem är billig.
Vad som framför allt slår mig, när jag kollar filmen, är den frihet att flyga
som piloten har över stora områden. Dessutom är det perfekt för att
flyga dynamiskt bakom hangkanten i lä.
Flyger man snabbt, sker oxå en olycka snabbt. En Crossfire gick i
backen med 250 km/timman och resultatet syns på bilderna.
Stillbilderna har jag klippt ur videon, för att komplettera det hela.
Håll tillgodo och åk med !
Tack ni som gjorde filmen och la upp den för länkning !
Start 2
Lite disigt men…
Miljön är fantastisk…men det är Tönnersa Strand vid Laholmsbukten oxå.
Här flyger grabbarna DS bakom hanget där man går ner i lä.
Moderna F3F- eller F3B-modeller har ett makalöst flyt
med sin fördelaktiga polarkurva.
Alltså polarkurvan bestämmer hur mycket höjdförlust du får betala
beroende på din hastighet. Dagens profiler skapar en polar som
gör att att priset på hastighetsökningen inte blir så högt.
Alltså polarkurvan beskriver förhållandet mellan L (lift) och D (drag).
Tänk om vi hade haft alplandskap där Hallandsås nu ligger…
Här är Crossfiren på väg ner i marken med bra speed…varför…ingen aning.
Kan tänka mig, eftersom han flyger så lågt att sändarens utstrålning
reflekterades ogynnsamt mot marken och …så gick det som det gick.
The field of debris…
Vad kostar en CrossFire F3B ? Kanske 15 K med tbh ?
Bilderna visar vilken energi modellen besitter vid anslaget mot marken.
Fast ändå tycker jag den är förvånansvärt hel…
Här är vackert.
Videon