Här träffas de, som står i centrum…
Kungsbacka Modellflygklubb anordnar tillsammans med SMOS en
linflygträff och kanske lika viktigt en social träff varje år vid
kungsbackaklubbens fina fält.
Jag har besökt träffen under ett antal år och det har alltid varit
en trevlig och uppskattad erfarenhet.
Linflyg är något som den vanlige rc- och modellflygaren i dag
inte ser så ofta. Men det existerar och är på vissa orter mycket
livaktigt.
Förutom meetinget kör man en tävling “Wheatherman Speed.”
Man flyger samma typ av plan där det gäller att avverka ett visst
antal varv så fort som möjligt.
Till träffen dyker det oxo upp hembyggda motorer, som brukar vara
tekniska mästerverk. En chans att få se mycket hembyggda
motorer är på IGG-träffen på Ålleberg 16 – 17 Juni, då “Motorbyggarna”
kommer dit och visar upp de åstadkommit.
Med mig hade jag Johnny Johansson, en gammal modellflygkompis
från tidigt 70-tal, som återupptagit modellflygeriet.
Johnny ägde och flög förut sin egen full size Emeraude.
Jag tog som vanligt massor av bilder, förresten linflygmodeller
är inte lätta att plåta i luften…
Redovisar meetinget kommer jag att köra i minst 4 delar.
Jag kan lova unikt bildmaterial i form av 3 videofilmer, som jag aldrig
funnit tidigare vare sig på Google eller Youtube…Vänta och se !
I denna posten bäddar jag in en video som visar från vingens
ovansida in mot piloten.
Intressant att se på ! Det kommer ytterliga två videofilmer tagna
från modellen. Så det lönar sig att vänta.
Här kommer bilder så håll till godo !
En ganska sällsynt motor: En Komet
Tändstiftsmotor
Kolla brytarsystemet…
Weatherman Speed modell
Om jag ser rätt…Hannes modell med egenhändigt byggd motor.
Alf förbereder en flight
Kungsbacka Modellflyg Klubbs klubbhus.
Start med en stuntkärra…
…ser bra ut…
Ove Anderssons Stuka Ju 87
Sekretariatet för Weatherman Speed får se sig förbiflugna…
Ove takeoff med Ju 87
Hur många varv har Alf snurrat i cirkeln under sitt modellflygarliv ?
Till vänster Johnny Johansson till höger Lars Helmbro.
Du ser det är bara unga pojkar som är här…Sveriges framtid.
Vanligaste sättet att inleda en pratstund bland veteranerna:
Minns du…?
En ny lösning på problemet att justera bränslenålen
utan att få sina fingrar skivade som sallad…
En nytillverkad tvåcylindrig diesel.
Cylindrarna förskjutna och med dubbla vevhus.
Klart jag blev sugen på denna skönhet
Mannen i röd tröja är Ingvar Nilsson från Brämhult.
Plan vid plan….
Weatherman Speed
Till vänster Fredde, friflygare och dito Martin från Alingsåstrakten.
Nät mellan fält och depå. Inte så vanligt i Sverige
men desto vanligare i exempelvis Tyskland.
Jag är inte säker, men är detta en DuBro dämpare ?
Ännu en Weatherman Speed
En gammal Enya ljuddämpare med tillhörande välpolerad Foxmotor.
HepCat…det perfekta namnet på en slik modell.
Ett prydligt hembygge
En modellflygprofil; Tomas Natansson från Värö/Filippinerna.
Tomas, en människa med mycket kunskap om modellflyg
och modellmotorer i synnerhet.
En gracil och vacker combatkärra.
Mycket lätt.
En inline dieseltwin.
Är vevhuset gnistat ?
Homebrew tändstiftsmotor
Ove Andersson flightline
Pojkarna diskuterar
Klart folk är glada på ett meeting !
Friflyg och rc på ett linmeeting…jovisst, vi är inga åsiktstalibaner.
Tyvärr vet jag inte, ven som ägde dessa fina modellerna…
Flygplan en masse
“Denna byggde jag 1954…eller 1964…”
Stunt och tror jag semistunt
Snygg färgkombination. Måste vara en estet som sprutat.
Vi kör så det ryker !
Det kommer mera
håll ut bara !
Här är en unik video från en Cl-modell, det kan jag lova !
2 svar på ”LINFLYGTRÄFFEN I KUNGSBACKA 2018”
Åhhhh!
Tack för fina foton! Det var den 13:de träffen och generellt har vi haft tur med vädret under åren, men Kungsbacka MFK har en bra klubbstuga där man kan ta sin tillflykt när vädret är otjänligt för flygning. Varje tisdag vid 16.30 och framåt träffas linflygarna här, men många radioflygare kommer även eftersom vi brukar ha kaffe och kaffebröd.
Ja det var en varm och svettig dag. Själv kan jag glädja mig åt en 4:e plats i Weatherman. En sommarförkylning förmörkade dock min dag.
Jag lovar att återkomma med en berättelse om varför Weatherman Vintage speed har blivit så populär och varför man lätt “snöar in” på detta, men främst är det våra regler vi tillämpar i Skandinavien som tillåter proxyflygning. Alltså proxyflygning betyder att man inte behöver flyga sin modell själv – det kan någon annan göra och det finns alltid frivilliga som är sugna på några varv extra.
Extra roligt att du Mats trodde att min FOX .35 var en Enya! Foxen sitter på min Ringmaster – en modell byggd exakt enligt ritningen från från 1952 och har samma taskiga egenskaper som de flesta modeller från den tiden – man har för tunn vingprofil vilket ger modellen elaka stallproplem. Numera – 50-70 år senare så vet man att vingen skall vara tjock och präktig – då kan man flyga kontrollerat i låga farter.
Fox hade ju inga ljuddämpare och en 5,75 cc motor väsnas rätt bra. Enyas ljuddämpare passar fint på en FOX.
Så har vi denna otroliga video. Kameran satt alltså på Alf Eskilssons blåa Nobler som jag fattar det. Denna Nobler med en FOX .35 Stunt som väl är minst 40 år gammal, kan – när motorn går som den skall – flyga det internationella F2B-programmet.
För en oinvigd är stuntflyg totalt obegripligt om man står och tittar på fel ställe. Tittar man på Mats otroliga video så fattar ännu mindre.
Programmet för F2B, Storstunt, Precision Pattern Flying osv. börjar med start och några varv 1,5 m över marken. Därefter kommer första figuren som är en dubbel wingover. Detta är den enda manöver man gör med vindriktingen åt “fel håll” (man flyger normalt alla figurer så man har vinden i ryggen för att få bra sträckning av styrlinorna, som för en Nobler med FOX .35 skall vara 17,3 meter mätt från modellens centrum till handtaget) …. alltså en wingover från planflykt så gör man en skarp 90 graders sväng och flyger rakt upp och förbi högsta punkten och sedan ner. När man går neråt så kommer motorn att bromsa farten litet beroende på val av motorgång men iallafall så går man ut i ryggläge 1,5 m över marken och flyger ett havt varv och därpå upprepas wingovern med skillnaden att den avslutas med att man går ut i rättvänt läge. Detta är en svår figur att flyga snyggt och kräver massor av övning och att känna sin modell. Vindens stabilitet är också av största vikt – om riktningen ändras så blåser modellen i sidled. Gamla mästare Alf och Ove klarar att styra sig genom så det ser bra ut ändå…
Sedan blir det 3 loopingar och några varv inverterad flygning sedan några buntar (utvändig looping). Därefter kommer de fyrkantiga looparna och buntarna och…. ja det är många figurer att flyga och det avslutas med en fyrklöver.
Jag träffar Alf på tisdag så får vi se vad han säger om videon!
Jag ser med spänning fram mot fler delar! // Ingvar Nilsson, Borås
Tack för kommentaren Ingvar.
Jag lägger in ditt mail på posten.
Det kommer mer video och mer bilder.
Hälsningar
mats