…i ett småvintrigt solbelyst Gendalen utanför Sollebrunn.
Ingvar Nilsson med sin SkyLady…tror jag modellen heter.
Jag fick ett mail av Lasse Larsson och några bilder på nybyggda
friflygande OT-modeller.
Modellerna på bilderna flögs av Ingvar, Henrik och Bosse.
Lasse berättat att det var fint vinterväder och vinden 3 m/sek.
Så ni ser, att modellflygentusiasterna sitter inte hemma och kurar
på vintern ! Det fanns även termik, för termik är inget som är
förbehållet sommaren !
Vill ni bygga en Skylady så kontakta Lasse Larsson, han har
byggsatser.
Vem som tagit bilderna vet jag inte, men jag tog mig friheten att
publicera det. Om någon har mer info så maila mig gärna.
Om någon vill ha bilder publicerade och som är av intresse för
modellflygare så skicka gärna in, så lägger jag upp de på bloggen
till nytta och nöje.
Eller om ni har ett byggprojekt på gång, så visa det här.
flyhigh snabel a bahnhof punkt se
Henrik Skogsund från Karlskoga med en Broman A2.
Ett svar på ”MODELLFLYGTRÄFF MED MFK SLÄNDAN…”
Hej!
Det är Lars Larsson som tagit bilderna. Min modell heter SKYLADY II. Avsikten med träffen var att trimflyga segelmodeller. Hade även med 2 st gummi P30 att trimma efter reparationer, men jag trassalade in mig i de alldeles för långa staglinorna till stogen (Stoge = en ställning som håller en gummimotormodell så att man utan medhjälpare kan veva in önskat antal varv i motorn) och markfästet bestående av en gammal skruvmejsel med avsvarvat skaft blev väldigt sprött i kylan och gick av.
Henrik hade kommit ända bortifrån Karlstad för detta.
Gendalen – eller väderkvarnarnas dal – har en hel del möjliga naturupplevelser. Det är gott om rådjur här, om du ser ett rådjur som är litet mörkare och ett rätt mysko horn – då är det dovhjort du ser. Det lär vara rymlingar från ett hjorthägn i Koberg. Just denna vackra lördag kom först en grann råbock skuttande och några sekunder senare så kommer dovhjortar, en bock vad jag kunde se och tre utan horn.
Lasse blir väldigt glad när intresset är så stort. Just den torra luften när det är en aning minusgrader efter en kall och stjärnklar natt ger extra fördelear för trimflyg. Luften är stilla och trevlig. Finnarna brukar alltid säga att vintern är bästa tiden på året – då kan man trimflyga…
Litet snö på marken minskar skaderisken om man landar på s.k. stubbåker.
Lektion 1 i trimflygning på vintern: Blås inte bort snön! Den skall borstas bort med en pensel. Jag blåste givetvis bort snön från timern varvid Lasse kastade sig fram och vred upp den med orden ”Blås ALDRIG. Nu har du blåst in fuktig utandningsluft i den kalla timern som är av metall och då blir det is i den direkt. Snö skall man borsta bort.”
Ja så försvann vintern i ett nafs… om det blir en riktig vinter så kan vi flyga på Hullsjön som ligger sydost om Trollhättan. Hullsjön har stora vassruggar längs sidorna och är ett naturreservat. Längs den västra stranden finns en grävd kanal som man kan läsa mer om på fornsök, Riksantikvarieämbetets förnämliga kartverk med mycket hög detaljåtergivning. Den är bara några meter djup sägs det och fryser ganska snabbt.
Att flyga över sjöis är litet speciellt, finns det ingen snö är det halt som en skridskobana, är det nysnö så kan modellerna gömma sig under snötäcket. Det lär även förekomma en sorts termik. Att veva upp en gummimotor på sjöis kräver isskruvar, sådana som man har när man klättrar på stora istappar. Segelmodeller är väldigt tacksamt på sjöis eftersom bortsett från halka är väldigt lättsprunget och inget man kan springa på om man springer baklänges med ögonen fixerade på modellen 50 eller 100 meter beroende på klass.
Bästa hälsn. Ingvar