Friflygande OT skalamodeller
I samband med SM i Rinkaby genomfördes och en skalatävling
för friflygande OT-modeller.
De flesta modellerna hade deltagit i tävlingen vid Skånes Fagerhult
i samband med Stibners Memorial.
En ny fin och lite ovanligare modell var en An-2, vilket ju alla vet,
är en dubbeldäckad stor sovjetisk flygmaskin från 40-talet.
Modellen var utrustad med en 4-bladig propeller. Tyvärr fick jag inte
se den flyga, då jag var ute och letade modeller, men det blir fler tillfällen.
Tyko och Anders var tvåväldiga domare i den statiska bedömningen.
Jag hoppas det dyker upp fler modeller vid nästa tävling….
Här kommer några bilder.
Texten på sidan DOSAAF:
Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту
Eller :
Volunteer Society for Cooperation with the Army, Aviation, and Fleet
Vilket alla förstår.
An-2 varmkör sin 1000 hk radialmotor.
Undrar hur många som lärt sig flyga på en J-3 Cub ?
Sista versionen har amerikansk turbopropmotor.
Ger 50 % högre max cruising speed.
Tyko Andersson och Anders Sellman bedömer modeller.
Ganska blått…för ”Fred”.
Anders modell, tidigare beskriven på bloggen.
En 75 år gammal flygmaskin som fortfarande tillverkas och modifieras.
Det betyder att konstruktionen fyller ett behov.
Fallskärmsklubben hade en litauisk inhyrd maskin i Halmstad.
Befolkningen fick snabbt vänja sig vid radialmotorns mycket
typiska mullrande på lördag- och söndagsmorgnarna…
Jag vet inte, vem som byggt modellen, men säkert finns det
någon, som i kommentarsfältet längst ner kan tala om det ?
Frihjulande propeller efter att gummimotorn är förbrukad under flygning.
Närmast, Ingvar Nilssons mycket välflygande ”Slingsby Cadet”.
Skymd längst åt vänster står Thomas Pietenpol Air Camper.
Ibland undrar jag, okunnig som jag är, hur kan en sådan liten och lätt
modell flyga så bra ? Men min fråga bär väl svaret…
Inför omröstning för LE CONCOURS D’ÉLÉGANCE
3 svar på ”SM FÖR FRIFLYGANDE OT-MODELLER RINKABY 2016 (DEL 4.)”
Hej,
Det är alltid roligt när ens gärning uppmärksammas av någon annan.
Tack Mats, för fantastiska bilder i allmänhet, och för alla fina bilderna på min Antonov AN 2 i synnerhet!
Jag byggde modellen för några år sedan, och hade inte tänkt ta med den till Rinkaby. I sista stund ändrade jag mig och gjorde de reparationer som krävdes för att få henne i flygbart skick. Några av er kanske noterade ”reservhjulet” på ena sidan, jodå det riktiga hjulet ligger någonstans ute på fältet här. En alldeles för kort snodd räckte till tre korta flygningar på 20 sekunder vardera, och en tredjeplats. Väl hemma i Linköping infann sig några kvällar senare fint flygväder. Jag gjorde i ordning en betydligt längre, tvinnad och något klenare snodd. Sådär ja, två fina flygningar på 40-50 sekunder i kvällssolen. Jag vevade för en tredje riktigt lång flygning, tyvärr ett varv för mycket. Snodden brast rakt av, det blir till att reparera i vinter.
Tänka sig, DOSAAF-en sovjetisk ”frivillig”organisation, det hade jag ingen aaaning om.
Vänliga hälsningar/Hans
Hej Hans,
jag tyckte din modell var så fin ! Speciellt propellern.
Det grämer mig, att jag inte fick bilder från någon av
dina flygningar.
Men det tar vi på Stibners Memorial nästa år !
AN-2 ett fantastiskt plan. Man bygger nu en ny version
med moderna material, kolfiber, kevlar och annat kompositmaterial.
Planet utrustas med amerikansk turbo-prop motor innebärande
i stort dubbel effekt jämfört med radialmotorn.
Fabriken i Ukraina säger att landningshastigheten ”Är i stort sett 0″…
Hälsningar
mats
Hej!
Jag trodde AN-2 bara tillverkades i Polen precis utanför Krakow…
Ser man en gammal klassisk AN-2 på nära håll så är det ett rysligt fult bygge med plåtbitar litet hipp som happ. Svårt ur skalabyggsynpunkt…
JAG har iallafall sett förmodligen det fulaste flygplan som någonsin tillverkats i någorlunda stor serie – nämligen BELPHEGOR. Det finns en Belphegor i flygmuseet i Krakow. Ett dubbeldäckat jetplan med slats – En AN2 som man kapat bakom vingarna och satt i en jetmotor mitt i och satt två stjärtbommar
Bästa hälsningar / Ingvar