Del 1:2 från redogörelsen av lördagens tävlingar och skeenden.
Lördagen grydde med finfint väder. Redan klockan 0900 syntes nybildade Cumulus,
vilket bådade goda förutsättningar för termik.
Men det bådade också möjlighet för sjöbris, som kunde förväntas bli relativt stark.
Fram till kl 1100 höll sig vinden på en svag nivå, men mot lunchtid ökade den upp.
Vi hade under eftermiddagen 5-7 m/sek med kraftigare byar.
Termiken var kraftig, men naturligtvis på lägre höjd sönderblåst, vilket gjorde
val av starttid vansklig.
I den relativt kraftiga vinden blev det ett par vingbrott på segelmodeller under
uppdraget på linan.
Vidare flög två modeller bort och vad jag vet nu, hittade man en på söndagen
avsevärt länge bort, än man hade antagit.
En person hade funnit den under ett träd vid kiosken i Rinkaby…som tur var
hade ägaren namnlapp på sin modell med telefonnummer angivet.
Flygandet var intensivt och vi var på samma plats hela dagen till klockan 1830.
På kvällen var det sedvanligt årsmöte i SMOS med middag.
Nu kommer hälften av lördagens bilder. Varför jag inte lägger upp alla med en gång?
Det blir för maffigt och det tar faktiskt tid att editera bilder och ladda upp och sen
anpassa bildmaterialet till bloggen.
Texten och kommentarer riktar sig till de, vilka liksom jag inte har kunskaper
eller dåliga sådana om friflyg.
Jag vet att experterna kan mycket mer, men på bloggen är det, som det är.
Vi var många deltagare i år !
Göran från Dalarnas husvagn är välkänd
Två glada västgötar, Freddy och Kjell !
En finsk modellflygare som heter Knifv, men han kanske skulle hetat Puukko i stället,
som ju är det finska ordet för kniv eller dolk.
Göran kollar fusen
Inge Sundstedt monterar
Lars Larsson, en duktig byggare, tävlingsflygare och taktiker.
Lars-Erik Fridströms fru hjälper sin man att montera.
En av det norska broderfolkets OT-flygare.
Operasångaren Boris, Finland till vänster med viss pondus…
Frede Juhl tror jag nästa heter och Karl-Erik Widell i stolen,
de sistnämnda från Danmark.
En man och hans modell,
Lars Karlsson
Det blev bra.
En av de finska flygarnas modell från 1945. Kolla fenans placering…
“Tiira” betyder tärna
Så här ser mekaniken ut för stabbe och fena med kurvroder.
Curt Sandberg förbereder….
…sin modell, som väl flög långt bort under söndagen.
Men som till all lycka återfanns igen.
Åke Gustavssons Wakefield
Nu kommer en stilstudie av Lasse Larsson då han drar upp sin modell…
Lasse Larsson in action !
Total kontroll
Koppling och där satt den !
Detta…är en vass motor !
Inge släpper…
Balanserat…
Gick fint på linan…
…men snäppte ur tyvärr…
..kanske kroken för långt bak eller…
…men modellen landade hel och kunde justeras.
Jag kan inte namnet på detta paret, men någon vet säkert.
Nu vet jag, vad de heter och vad som hände,
för jag fick ett mail från Ove Svensson, som lyder:
Hej! Paret med ”Laruska” ( som flög bort och hittades i en rödbetsåker
på söndagen, strax innan vi skulle åka hem till Nynäshamn.
Vilken röta!)
är Ove Svensson med fru Ann-Mari.
Modellen heter i alla fulla fall “Laruska”.
” Gör nu som jag säger”,
talar Ann-Marie om för sin man… Ove.
Hold on steady baby !
Off she goes !
urkoppling för tidigt…
Vi kör igen…
Ser bra ut…
Erövring av skyarna…
Nu hänger modellen kvar…
..tills den ska koppla.
Freddy med tävlingsblicken kopplad.
Det är bara lite gummiband…
…som förmår lyfta…
..lyfta modellen så högt, där det bara är skyn, som förmår sätta gränsen…
Andrea spurtar iväg efter sin modell.
Stilstudie av Freddy
Lite feltrim…
..men det löste sig till slut.
Vi släpper inte ut K-strimmor i alla fall…
Karl-Erik Widell släpper
Går upp perfekt.
..för en max.
Göran släpper och tar tid.
En något yngre generation jämfört med oss andra stofiler…
..men den yngre generation kan de oxå.
men så har han erfaren mentor, Frede Juhl .
uppdragning…
…och koppling.
Snyggt !
Ser ni…infällbart ställ…
High in the sky !
Åke har varit och hämtat.
Fruarna är skickliga mekar….
…och släppare.
…för ni ser själva hur fint modellen går på linan…
…vilket resulterar i bra höjd och fin urkoppling.
Marko från Finland, byggeniet och mästaren.
Här agerar han släppare för kompisens modell.
Som förväntat…rakt och stadig på linan.
Koppling
Marko tar tid och håller koll på modellen.
“Hämtare” och tidtagare spridda över Rinkabyfältet.
Markos mästerverk
Lite ironisk text på vingen…
Om du skulle bygga en modell med en…
…sådan vingkonfiguration, hur skulle du lägga upp det ?
En modell med helt annat koncept flugen av en norrman.
Kjell Lindkvist förbereder sin Elminator.
Nu !
Modellen som vanligt flygande perfekt !
Klart Kjell är nöjd.
Fast han håller tummarna…
…och ber kanske en stilla bön.
Kolla linan som stabiliserar vingspetsarna….
Kompen finjusteras.
Klart !
Dags att starta när luften är bra och termikrik…
Modellen klättrar som ett skolexempel.
..och flög en max.
Aktivitet på fältet hela dagen.
Lars-Erik med sin Eastwind
DieselPower !
Motorn Webra. Säkert minst 50 år gammal, men still going stronger.
Flyger man bort är en adresslapp ett måste på modellen.
Dags för start.
En flip på propellern sen…
…går motorn som en klocka…
…och medan frun håller för öronen
startar Lars-Erik kärran.
60 deltagare på SM i OT för friflygande modeller 2014.
Ett svar på ”SM I OT-FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I RINKABY 2014”
Hej! Paret med “Laruska” ( som flög bort och hittades i en rödbettsåker på Söndagen straxt innan vi skulle åka hem till Nynäshamn. Vilken röta!) är Ove Svensson med fru Ann-Mari.
Med vänlig hälsning/Ove