Återkomsten
I tisdags åkte vi till Linköping för att hämta min
Spirit Elite hos Sören Gustavsson.
Vi möttes av mycket kraftigt snöfall på Nissastigen
norr om Gislaved. Trafiken gick långsamt bakom
plogbilarna, men det var bara att ta det lugnt och avvakta.
Tack vare navigatorn i bilen körde vi rätt med en gång,
vilket underlättades av att Sören bodde i utkanten av
staden. Navigatorn är ett utmärkt och billigt hjälpmedel
om man håller den uppdaterad och om man litar på
dess data.
Vidare är det ett måste, att du ställt in den korrekt,
som till exempel att du valt ”Snabbaste vägen” i stället
för ”Kortaste vägen”.
Jag valde kortaste vägen en gång och hamnade ute på
en skogsstig…
Sören är en modellflygare sen många år och hade
inrett ett av sina rum som modellfabrik.
Längs väggarna hängde många års produktion av modeller
både för luft och hav.
Min Spirit låg i sin originallåda och allt var oöppnat.
Efter lite prat packade jag modellen i bilen och vi vände söderut.
Fast bara till Flygvapenmuseet där vi skulle mellanlanda
för en rundgång och lunch.
Efter vi gjort det vi skulle anträdde vi hemresan i klart
väder.
Kl 18 lade jag min Spirit i sin låda på en av hyllorna i min
modellverkstad
600 km bilkörning i delvis tjockt snöfall…vad gör man
inte för sin hobby ?
Sören Gustavsson, en ungdomlig modellflygare…
Han hade tagit fram Spiriten och den var precis som jag förväntade mig; Ny i kartong.
Has hobbyrum var fullpackat med vad 50 års modellflygande hade producerat.
Detta var en scratchbygd P-51.
En segelmodell producerad på 80-talet. Hög kvalitet med goda flygegenskaper.
En rad med lätta inomhusmodeller, av vilka Sören särskilt framhöll Pitts S-2.
Segelbåtar och en gammal Kavan ? Bell Jetranger.
Den närmsta modellen är inte att ta miste på. En Blue Phoenix konstruerad av Leif Eriksson.
Är detta världens mest byggda 2 m segelkärra ? Som då elflyget kom fick en renässans.
En parad med segelmodeller.
Kropp till Bell Jetranger.
Längst upp en komplett Lama helikopter. Under den en Schlüter Superior.
Detta är en fin modell, säger Sören.
Jag kommer med lite framtida rapporter om projektet Spirit Elite.