Spiriten lagad och jag var sugen på provflygning.
Jag har jobbat hårt i ca 25 timmar för att få ihop det som såg ut
som konfetti, då jag kom hem efter smällen på HH.
Det som såg ut som konfetti var ju min Spirt, när jag tömde ut
innehållet från två plastpåsar på bordet.
Som jag tidigare berättat har jag lagat den. Kroppen var förut klädd
med plastfilm, men det har jag tagit bort. Efter slipning och spackling
klädde jag med 25 grams glasfibeväv, som lackades fast med cellulosa-
lack. Sedan spackling, slipning mer cellulosalack och slutligen porfyllare
och slutlack.
Vikten på modellen hade inte ökat mer än mycket marginellt.
Tack vare Ca och eftertanke av han som reparerade.
Allt såg bra ut, det som fattades som sagt provflygning.
I dag fredag blåste det i Halmstad SV, men jag chansade på Tjärby.
Det visade sig, att vinden där var västsydväst ca 5 m/sek och jag
bedömde det som flygbart.
Så ihop med modellen kolla roder och iväg.
Modellen flög exakt som förut….alla roder stod exakt neutralt
när jag startade och ingen trimning behövdes.
Efter att ha stabiliserat flygbanan på hanget, det blåste ju lite
snett, spanade jag efter termik. Det var 7/8 Cu och när svalorna kom,
förstod jag, det var termik på gång.
På nåt sätt lyckades jag krypa in i botten på blåsan och sen bar det uppåt.
Att det steg så kraftigt, förvånade mig. Jag hängde med upp till 300 m,
innan jag avbröt. I min Spirit hade jag min GoPro monterad på sidan.
Då jag skulle landa, fick jag ännu en stark termikblåsa och jag kunde inte motstå
att ta den. Att ta termikblåsor på 30-40 m höjd är ju alltid en liten utmaning.
Termiken bar mig upp till 250-300 m, innan jag avbröt och planerade min
landning.
Landningen blev framför fötterna.
Resultatet av min provflygning kunde inte varit bättre. Det enda som återstår,
är att testa på HH på ett stort hang.
Så, ni ser, det lönar sig alltid att laga….även om modellen gått igenom en
flistugg….
Några bilder som visar mitt test:
Min nylagade Spirit Elite.
Om ni tycker färgerna på klädseln är lite omväxlande,
beror det på, att det var de, jag hade hemma.
..men det blev som det blev. Huvudsaken den flyger bra !
PS
Jag körde ner på eftermiddagen igen, eftersom vädret bättrade sig med fin termik.
Klockan 1500 startade jag med min Ava och efter en 5 minuters paus för att
inmundiga en flaska vatten, så landade jag slutligen klockan 1815 ganska så
slak…men nöjd.
Man kunde nog i dag flugit termik till klockan 2200 med hänsyn taget till
den cumulusbildning, som fortgick.
Ett svar på ”SPIRIT ELITE, PROVFLYGNINGEN.”
Bra jobbat Mats!