About myself

DEN VACKRASTE F3F MODELLEN NÅGONSIN…

 

 

 

 

…undrar jag om inte denna är.

 

 

 

 

 

kurts manta

Kurt Lennå 1974 med sin “Manta”  vid Nordiska Mästerskapen F3F Hammars Backar

För en tid sedan gick en verklig modellbyggare och modellflygareprofil
ur tiden för oss.

Den jag tänker på, är ju Kurt Lennå från Halmstad.

Man kan som modellflygkompis inte låta bli att tänka
tillbaka på Kurts konstruktioner. Alla Kurts plan var egna
konstruktioner från början till slut.
Han hade aldrig byggt en byggsatsmodell.

Kurts modeller är skingrade på olika håll, men jag har försökt
att spåra bilder på modellerna och kommer antagligen att
få tag i bilder från hans tidiga period på 40-60-talet.

Den modell jag vill visa i dag, är en hangmodell, som tävlar
i FAI-klass F3F. Det vill säga pylonracing på en 100 m
lång bana.

Kurt var en av de första, som började med hangflyg och hans
första hangmodell, var en ombyggd friflygande modell.

De första hangtävlingarna innehöll plan som Cirrus, Amigo
och andra termikmodeller.

Men man förstod snart, att det krävdes andra grejor för att
kunna flyga fort.

Det som satte fart på modellerna, var valet av profil.

På tidigt 70-tal introducerades Epplers tryckcentrumfasta
profiler, vilka egentligen var gjorda för flygande vingar.

Men det visade sig, att de fungerade bra på hangmodeller också
och de innebar en i stort fördubblad hastighet.

Modellmässigt innebar det, att man flög med de gamla kropparna,
men att man byggde nya snabbare vingar. Det blev en revolution
inom F3F flygandet.

Kurt hade en ide, hur en hangkärra borde se ut för att vara snabb
och skissade på en modell.
Efter nogsamt tänkande blev det “Mantan”

En iögonfallande modell med just ett mantaliknande utseende.

Jag ska försöka rekapitulera, det jag kommer ihåg av modellens
konstruktion.

Spännvidden var knappt 3 m. Kroppen var byggd i exopieplast
och glasfiber på en form.

Kroppen var byggd precis så stor så att servona,  just fick plats.
Kurt använde Kraftservon,  som i storlek var gigantiska. Men det
fanns inget annat på den tiden.

Stabben var en V-stabbe, som var uppbyggd med spryglar och klädd
med hemgjort glasfiberlaminat.

Jag var hemma hos Kurt,  då han tillverkade laminatet. En stor spegel
på bordet, vaxad yta och på spegeln lades
tunn glasfiberväv ut och
över väven hälldes epoxieplast, som han färgat
vit.
Sen drog han av all överflödig plast och laminatet fick härda.

Efter härdning kunde han tack vare vaxningen lätt lossa laminatet
från spegelglaset och då hade det på ena sidan en absolut jämn yta.

Samma laminat använde han till att klä vingarna.

Stabbhalvorna var lagrade där bak och rörelsen på dessa
skedde,  då en tapp från stabben löpte i en snedställd slid
i kroppen. Jag vet hur mycket tid Kurt la på mekaniken, så
det skulle bli helt glappfritt.

Kom ihåg att detta var 1973, då man inte hade servon ute vid
roderna, utan allt satt i kroppen. Det ställde stora krav på
linkage och glappfrihet.

Vingarna var uppbyggda som sprygelvingar med en laminerad
lådbalk uppbyggd av laminerad 0.4 ply och glasfiberlaminat.

Alltså balken var en fyrkantbalk, tapererad i sida och höjd.

Konventionella skevroder längst ut vid de aerodynamiskt
väl utformade vingspetsarna.

Sen på vingen en typisk Kurt-klurighet. Han hade möjlighet
att förändra vingens profil,  då han flög…

Detta genom att bakkanten var avskuren på undersidan
och spryglarna baktill var snedskurna en bit in.

När han ville dra ner bakkanten med ett servo, vek den sig
då den var lagrad på ovansidan med glasfiberklädseln.
På undersidan var laminatet delat, så då bakkanten gick ner,
gled bakkantens laminat in under vingens laminat och det blev
en helt tät spalt.

Nyttan med konstruktionen ? Tja, med tanke på det arbete som
krävdes att bygga det, undrar jag om Kurt kunde utnyttja iden.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad modellen vägde, men jag gissar
1600-1800 gram.

Profilen på vingen var Eppler 182, vilket ansågs som den snabbaste
då tillgängliga.

När Kurt skulle provflyga, var det ohyggligt spännande. Han hade ju
byggt modellen för att delta i Nordiska Mästerskapen på Hammars
Backar.

Modellen var snabb och hade stor potential.

Men…modellen hade alldeles för små skevroder, så efter en tight
sväng hade Kurt svårt att få modellen ur svängen. Vi försökte
försiktigt antyda det för Kurt, men han menade att det räckte.

Modellen var utomordentligt vacker i luften. Den hade en gracil
framtoning men en inbyggd aggressivitet.

Mantan var en crowdpleaser.

Tyvärr lyckades inte Kurt på tävlingarna med denna fina modell,
den gick i backen och Kurt la den på hyllan.

Kanske någon kommer ihåg, var modellen tog slut…?

Sen vidareutvecklade Kurt konceptet med en flat kropp på
sin nästa hangkärra, som var lättare och mera konventionell.

Om vi ska spekulera lite, så vill jag säga, att om skevroderna
varit dubbelt så stora, om man haft moderna servo ute vid roderna,
så är jag helt övertygad om, att “Mantan” skulle fortfarande, 40 år
efter dess tillkomst, vara konkurrensmässig med de moderna
kärrorna av i dag.

Kurts målning av modellen var gjord på ett sätt, som passade
till formen på planet.

Kurt lämnade inget år slumpen. Målad med supertunn akryllack
för det skulle
vara lätt.

Kurt Lennås Manta var ett estetiskt, hantverksmässigt och idemässigt mästerverk !

Jag har efterlyst bilder på Kurts Manta och fick till min glädje
bilder tillsänt av Leif Friman i Skåne, som liksom jag, var med
vid denna tiden.

Bilderna är från ett NM 1974 i Ystad. Detta NM fick en avgörande
betydelse på utvecklingen av F3F-modellerna de närmsta åren.

Så här kommer bilder med lite förklaringar, så vitt jag kommer ihåg.

Bilderna är från början litet format varför de inte är superkvalitet, men
jag tro det ger rättvisa åt modellen.

Samtliga bilder tagna av Leif Friman, som också har Copyrighten.

2014-03-16_5-c1Hammars Backar, gränsande till Kabusa Skjutfält.
Ett klassiskt ställe för hangflyg.

En modell på väg in för landning.

2014-04-06_55-c1

Kurt med sin Manta och bakom Kurt hans caller Janne Levenstam.

2014-04-06_58-c1

Mantan efter en landning.

  I sällskap med en norsk pilot, som hade svårt att slita blicken från Kurts modell.

Det var inte enkelt att landa på Hammars Backar, då det fanns
en topprotor
som gjorde bedömningen svår.

Det lärde jag mig, då jag började skärmflyga.

2014-04-06_54

En av de vackraste kärrorna, en Kestrel.

Pär Lundqvist byggde en Kestrel från scratch med glasfiberkropp
och med 0.4 mm plyklädda vingar.

Jag har alltid sagt till honom att detta var den bästa och vackraste
av hans modeller…Pärs modell var snyggare, den hade en mer
skalenlig huv och nos..

2014-04-06_56

Kärran som vann NM i F3F detta året kollas
upp av andra flygare. Alltid intressant att kolla
profiler och andra lösningar.

De andra flygarna…är och jag har fått info av Erik Dahl Christensen
från Danmark att den ljushårige är Orla Abildgren och till höger
Erik Toft.

Så här skriver Erik på den danska sidan:

                                     http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?p=663708#post663708

“Hej Mats,

På nærbilledet af KIL og hans model, ses 3 andre. De to med åben munde,
tro jeg er Orla Abildgren fra Danmark, Esbjerg (hvidt hår og striktrøje –
på facebook kan man se at han lystfisker idag ), der kigger på modellens næse,
og Erik Toft (til højre), der nærstuderer venstre vinges bagkant.
Den fjerde person til venstre, kan jeg ikke genkende.

Erik Toft var i mange år i toppen af dansk kunstflyvning
og havde også en hobbyforretning – Hobby World.

På din hjemmeside nævner du at Ottar Stensbøl fløj med en modificeret Cirrus.
Preben Nørholm nævner i sin artikel i RC-information april 1978,
at Ottar fløj med en modificeret Cirrus i 1973. Denne modificerede Cirrus
kopierede danskerne og den blev kaldt “Norsk skrænt Cirrus”
og blev senere også brugt til termik (-> F3B).
Preben Nørholm skrev om den i RC-information:
http://svendahl.dk/thyrc/RC%20inform…%201978%20.pdf

Drejevingerne blev ganske populære i norden i slutningen af
70’erne og det fortsatte på skrænt ind i 80’erne i Danmark, Thy.
Danmark: KIL’s model, Unica fra SMSK, Epsilon fra NFK, Typhon og Spica
fra Thy. Andre?

Sverige: Gilette – en fantastisk flot model med smalle vinger og spids næse.
Den er på forsiden og der er også flere billeder af Gilette inde i bladet:

http://svendahl.dk/thyrc/RC%20inform…ber%201980.pdf, Andre?

Jeg søgte selv information om de danske Unica og Epsilon drejevinge
skrænt- og termikmodeller her i vinteren 2014-15, og har fået støbeformene
til Epsilon kroppen:

http://www.modelflyvning.dk/forum/sh…ad.php?t=85774

En af de unge danskere der var med i toppen i slutningen af 70’erne
og ind i 80’erne var Peter Frank (han kitesurfer idag).

Hans første dedikerede skrænt model “Pirol” skrev han om
i RC-information i februar 1979:

http://svendahl.dk/thyrc/RC%20inform…uar%201979.pdf

vh
Erik Dahl Christensen

Anders Rättzens Gilette var väl den främsta företrädaren
för klassiska F3F modeller
sent 70-tal och tidigt 80-tal.

Med de dåvarande profilerna gick det så fort, det kunde.
Hade man haft tillgång till Martin Hepperles, Seeligs eller
Rolf Girsbergers profiler, hade man flugit ännu fortare.

 

2014-04-06_60

Sådan här modeller flög man med på ett NM 1974.

3.5 m spv och inga skevroder…

2014-04-06_62

Målmedvetet marscherande, Jan Levenstam.

Bakom kommer Bertil Beckman i sin lite lufsande stil.

Bertil som betytt mycket för modellflyget i Sverige,
genom
att han tog hem nya grejor.

2014-04-06_63

Så här såg en depå på en NM-tävling ut 1974…

Detta var långt innan, det fanns skärmflygare här

2014-04-06_64

Jag ska försöka identifiera de jag känner igen.

Det är ju några år sen nu…41 år . Hemskt vad tiden går.

Från vänster:

Först en annan nordisk deltagare,
Kurt med Mantan,
Nisse Hoffman,

den nordiska mästaren Kai Henning Nielsen,
ännu en dansk,
Preben Nörholm Danmark,
Jan Levenstam Sverige,
ännu en finländare,
en norrman, okänd,
Torbjörn Jesperssen Norge,
Ottar Stensböl Norge och tror jag
den siste

finländaren.

(Tack för hjälpen att identifiera människorna Stefan !)

Piloten från broderlandet Danmark heter Kaj Henning Nielsen aka KIL.

Han  har,  som ni ser, en kompakt modell. Det var inte den snabbaste
modellen på
rakorna, men det var han,  som flög kortaste vägen mellan
pylonerna på ett överlägset
sätt.

Varför vann han ?  Han var den bäste flygaren ! Dessutom hade han
en innovation på
modellen, han hade i stället för skevroder
helt rörliga vingar.

Alla var mycket imponerade.

Hans innovation på en F3F-modell slog igenom omedelbart
till nästa års SM.
Rörliga vingar
användes under en period, innan utvecklingen
i Sverige drog iväg åt annat håll.

 

Förra året deltog Kaj Henning i VM i F3F
och här är resultatlistan:

VM 2014:

1 Ruisl František, Slovakiet, 1000,00 point
2 Lanes Phillippe,Frankrig, 987,86 point
3 Torp Esben, Norge, 960,25 point
6 Kaj Henning Nielsen (KIL), Danmark, 954,25 point

Ni se själva…de som var med 1974….de kan än!  :lol:


                                                                         Jag tar med en bild på den modell jag tror Kaj Henning flyger med idag
                                                               för en jämförelse.

                                                                                 Tänk om man kommit med en Freestyler 1974…?

 

DSC_0046 freestyler 4

Freestyler 4.3 Pris flygklar cirka 25000 kronor.

freestyler 4 ritning

 

 

                                                                   Ottar Stensböl, majoren, var ju lagledare för norska laget.

En dynamisk människa  som betytt mycket för modellflyget i Norge.

Det var ordning och reda i det norska flocken under Ottars befäl.

Ottar och de andra norrmännen flög  Cirrus eller liknande modeller med modifierade vingar.

Det finska laget tog det ganska avslappnat. Man flög med termikmodeller i stort
sett och jag minns fortfarande deras callers kommando,  som fick rytas fram
ordentligt till de  finländska pojkarna, som på förmiddagen var ganska svårstartade:

Käänä  !

när det var dags att svänga.

En av finländarna hade en modell, där vingarna höll på att fälla ihop sig vid
varje hård sväng.

Ser ni, att modellerna på tävlingen ser ut som fullskalaplan…

2014-04-12_141-c1

Kurt vid högra pylonen.

Om ni kollar skevroderna, ser ni att han ligger med
fullt motroder efter svängen.

Det var detta, som var dilemmat med Mantan. Den var, tack vare små roder,
svår att få ur svängen. Tänk på att vinden vill pressa modellen mot kanten.

För små skevroder skapar bara turbulens och avlösning på vingen.

Man kan också lägga märke till det korta nosmomentet. För att
slippa lasta dött bly i nosen för tyngdpunktens skull,
hade vingarna kraftig pilform.

Men modellen…den är vacker  och bilden har fotografen gjort till en fullträff!

Om någon har bilder från NM 1974 eller annan fakta så mottages det tacksamt !

4 comments to DEN VACKRASTE F3F MODELLEN NÅGONSIN…

  • Stefan Wahlberg

    Hej, härliga bilder. Inte för att jag var med, men har ett par namn på personer på bilden. Det skulle kunna vara Preben Nörholm, den långa smala mannen med röd tröja och blått plan? Sen gissar jag på Torbjörn Jespersen till vänster om Ottar.

  • Joakim Ståhl

    Intressant historiskt material i text. Fina bilder på hangmaskiner och personer som utvecklat RC-segelflygetpå flera områden.
    /Joakim Ståhl

  • Erik Dahl Christensen

    Hej Mats, Det er spændende at læse om det svenske vidunderfly. Har du mere info om Gilette? Jeg har skrevet lidt i din tråd på modelflyvning.dk’s forum.

    vh
    Erik Dahl Christensen

  • mats

    Hej Erik,

    Gilette var en F3F modell konstruerad ca 1976 av Anders Rättzen boende i Kristianstad i Skåne.
    Han gjorde det ihop med sin kamrat som jag glömt namnet på.

    Modellen var överlägset det mesta under slutet 70-talet början 80-talet tills F3F i stort dog ut i Sverige.
    Gilette var vacker och optimerad så långt det gick vid denna tid.

    Jag hade själv en Gilette och det var det bästa jag flugit fram till denna tiden.

    Kroppen var glasfiber/epoxieplast och vingarna var antingen sprygelvingar eller foam klädda med 0.4 mm ply.
    Jag bifogar en länk, där du nog kan få lite mer info genom att kontakta Stefan, med E-Postadress: flajer@bredband.net

    Här är länken: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=310144&page=&CurrentMainTopic=4&replypage=99

    Vänliga hälsningar

    Mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.