Kategorier
Flyghistoria

DE SOM INTE NÖJER SIG MED……

…att sitta på bänken och se världen flyta förbi,

utan …som vill förverkliga sina drömmar och sina idéer…

 

 

 

 

 

 

 

li-solar-plane-rtr2nkcp

 

 

 

 

…..han gör som Bertrand Piccard.

 

 

 

Att bygga ett plan som Solar Impulse är ett jättelikt
projekt,  som kräver hängivenhet och vilja.
Alla har inte det.
Men Bertrand Piccard har det.
Han har föresatt sig, att bli den förste som flyger
runt jorden med ett soldrivet flygplan.
Solar Impulse II driver sina 4 motorer med ström genererade av solceller
och som också laddar LiPobatterierna, vilka driver planets motorer under
den mörka delen av dygnet.
Här kan ni läsa om projektet:
http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/solar-impulse-2/#.U5FvJygqQxk

Kategorier
Segelflyg

STORSEGELTRÄFFEN OCH MOTORBYGGARTRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG 2014

 

 

  På lördag/söndag åker vi till Ålleberg

för att se på storseglare och hembyggda motorer….

 

 

 

 

storseglare

Den 6, 7 och 8 Juni avhålls IGG-Meetinget och motorbyggarträffen

Då kommer piloterna med sina STORA segelmodeller och de som byggt egna motorer
och visar upp sig och sina verk.

Vill ni se stora segelmodeller, upp till 9 m spännvidd och fina modellmotorer
både radmotorer, V-12, V8 och radialmotorer, då ska ni komma.

Här är ett utdrag ur IGG:s inbjudan:

 

Inbjudan till IGG-träffen på Ålleberg 6-8 Juni

 

 

IGG-Sverige hälsar alla varmt välkomna till årets träff på Ålleberg.
Vi hoppas och tror att detta blir en av årets höjdpunkter för bogser
o skalasegelvänner. Vi väntar som vanligt våra vänner från Norge,
Danmark o Finland. Från Tyskland får vi besök av Jörgen Bairle,
ägare till Rosenthal Flugmodelle.              

Av tradition kommer ”Motorbyggarna” på lördagen som ytterligare dragplåster.

Med andra ord finns förutsättningar för en mycket trevlig helg.
Må bara vädergudarna vara med oss.

Vi flyger som vanligt på historiska Ållebergs flygfält och har hangar
till förfogande där vi förvarar våra ”ögonstenar”.

Briefing fredag kl. 9.00 (kom i tid!) därefter flygning.

Paus kl. 13.00-14.00

Middag lördag (ej fredag) kl. 20.30 på Ållebergsresturangen

 

Arrangemanget som kostar 400 kr inkluderar:

Fri bogsering fredag – söndag

Middag och trivselkväll på Ållebergsrestaurangen på lördagen (20.30)

Lotteri

OBS!

Glöm inte att betala din medlemsavgift innan lördag den 31 maj,
då du också har möjligheten att vinna ett exklusivt pris på ditt
medlemsnummer i IGG-Sverige. Detta gäller naturligtvis också
de medlemmar som inte är närvarande.

Fyll också i anmälningsblanketten, svensk eller engelsk,
som du hämtar på IGG-Sveriges hemsida.

För övernattning finns sängplatser i enkel o dubbelrum.

Pris/natt 150 kr/bädd. (Medtag sängkläder)

Campingavgift/dag: Husvagn/husbil 130 kr inkl.
ström resp. 100 kr utan.

Tält 50 kr.

Toalett, dusch o bastu finns i anslutning till boendet.

Bokning för rum o camping görs direkt till Ållebergsresturangen

Tel. +46 (0)515 371 57 mellan 08.00-22.00

Resturangen öppen 07.30-21.00

 

Här kan ni läsa om tidigare Storsegelträffar och motorbyggarträffar på Ålleberg:

https://hangflygning.se/?p=14575

https://hangflygning.se/?p=6472

Kategorier
Okategoriserade

I DAG TORSDAG SKA JAG INTE…FLYGA

 

 

 

 

 

 

…det hade jag sagt till mig själv i alla fall. Men, men….

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

Eftersom jag befann mig söder om Halmstad åkte jag ner till Lagaoset
för att försöka hitta motiv för min Sony.

Motiv finns ju alltid och jag knäppte på. Vattnet såg inbjudande ut
i det varma vädret, men dock..för kallt 
för min smak just nu.

Det som väckte mitt intresse var ju att de ilandflutna alträden,
som kommit med Lagan i våras, sköt skott.

Växtligheten har en väldig kraft och anpassningsförmåga
och tar tillvara alla resurser.

På väg hem ville jag  försöka fotografera kärrhöken ute
vid Oceanhamnen. Men det sket sig.

Men några lägger jag här som lite snapshots från mina strövtåg i dag.

Håll tillgodo alla positiva människor !

 SONY DSC

Första bilden i avdelningen “Konstiga träd”…

SONY DSC

Han har munnen öppen…kanske han flämtar i värmen…

SONY DSC

Han här är bara ståndaktig…..

SONY DSC

Ett kraftfullt monster eller…?

SONY DSC

Tja, vd detta är, överlåter jag till betraktarens fantasi…

SONY DSC

Ser ni de små skotten på alen ?

SONY DSC

En som gapar stort i alla fall.

SONY DSC

Märkligt med ett par stövlar vid fiskskelettet…..all eventuell symbolik får stå för betraktaren.

SONY DSC

Jag tror inte det finns mycket, som känns torrare,
då man tar i det, som soltorkad tång på stranden.

SONY DSC

Här har ni ett bevis på naturens anpassning. Ett alträd som kom i vårfloden och strandade.
Tack vare att Lagans sötvatten finns längs kanten kan trädet tillgodogöra sig vätskan och
skjuta nya skott.

Nu säger vän av ordning att det finns fuktighet i veden som kan försörja nybildning….
men inte så länge och så mycket.

SONY DSC

En strandpipare. Jag hade bara normalobjektiv, så bilderna blev som de blev.

SONY DSC

Nä, nu sticker jag säger fågeln…

SONY DSC

Fast jag upplever inte strandpiparen som extremt skygg…

SONY DSC

SONY DSC

Men den tog en tur och kom sen tillbaka, då jag försvunnit från platsen.

SONY DSC

Han gapar över mycket…..

SONY DSC

Ingen aning vad detta är för art. Men han ser lite stöddig ut, tycker jag…

SONY DSC

Prata om livskraft…..

SONY DSC

En hydra…

SONY DSC

Ganska så behornad varelse.

SONY DSC

Nyponbuskarna har snart blommat ut.

SONY DSC

En liten sädesärla har bråda dagar med ungar i boet.

SONY DSC
Inte konstig hon har brått.

SONY DSC

Så att säga fångad i flykten…

DSC05550

Ute vid Oceanhamnen finns ett överflöd av lupiner…

SONY DSC

En sak är klar, lupiner attraherar insekter av olika sorter…

SONY DSC

Bland de blå leden smyger det in sig en  och annan vit rebell.

 

Kategorier
Airshows

F 17 – 70 ÅR

 

 

 

 

 

 

Del 4. av mitt besök vid Flygvapnets Huvuduppvisning

vid F 17 Kallinge 2014 och deras 70-årsjubileum.

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

När man som vi är intresserade av äldre militärflygplan,  finns det ju en bukett
av flygplan,  man önskar vi hade fått se i luften.

Ett av dessa är ju det svenska jaktplanet J 22. Vill ni läsa om det, så kan ni googla.

Det finns ett i bra…skick i Ängelholm tror jag. Det brukar i alla fall taxa runt på
uppvisningarna, dock inte flyga. Vad som återstår, innan det får luftvärdighets-
bevis, sägs vara, utan att jag kan vara bergsäker, en röntgen av vingbalkarna.

Hoppas man får till det, så denna helsvenska konstruktion kunde komma i luften !

Ett annat önskeplan är J 21. Har jag inte helt fel, pågår en renovering av en sådan
just nu.Hur långt renoveringen fortgått,  vet jag inte, inte heller om den ska renoveras
till flygande skick. Men det finns säkert de, som vet läget.

En B 18 kan man bara drömma om att få se i luften. Vi har en delvis renoverad B 18
på Flygvapenmuseum på Malmen och det är nog,  vad vi får nöja oss med. Denna B 18
tillhörde en av de som havererade vid hamnen i Härnösand vid en vinterflygning.

Planet bärgades omkring 1980. Flygplanen kom från F 14 Halmstad.

Jag minns då B 18 skrotades i min hemstad Halmstad genom en lokal skrotfirmas
medverkan. Skrothandlaren var god vän med min far och jag minns,  han sa, att bara
glykolen i kylarna, som han tog tillvara på, gjorde att affären gick ihop…

Hade vi haft kvar motorerna, DB-605B, kunde vi tjänat pengar i dag. De är
väldigt eftertraktade.

En annan kärra som hade varit rolig att se i luften hade varit “LillDraken”.¨Den
kärran som byggdes i halv skala för att testa olika konfigurationer på J 35 Draken.

Lilldraken hänger i taket på museet i Malmen nu.

Här kommer nu bilder, på vad som bjöds i nästa del av flygprogrammet:

 

 

 

SONY DSC
En rote, bestående av BilTemas Mustang och Spitfire, startar.

SONY DSC

Två av de yppersta kolvmotordrivna planen från WWII.

SONY DSC

Som jag sagt flera gånger, Spitfiren är elegantare.

SONY DSC

Man märker också vid passeringar,  att Mustangen har ett dovare motorljud
trots samma motor, en Rolls Royce Merlin.

SONY DSC

Man ser också skillnaden på propellrarna…

SONY DSC

Tvära spetsar på Mustangen och rundade på Spitfiren.

SONY DSC

Här delar roten upp sig, så Spitfiren fortsätter uppvisningen ensam.

SONY DSC

Undrar vad kostnaden ligger per flygtimma för ett sådant plan ? Jag tror ca 20000 kr.

SONY DSC

Det speciella hos Supermarine Spitfire är ju den elliptiska vingen.
Den var revolutionerande då den kom.
Inte var den bara elliptisk,
profilen var mycket tunn jämfört med motsvarande plan vid denna eran.

Ännu en djärv tanke av konstruktören Reginald Mitchell.

SONY DSC

Beväpningen var  2 x20 mm akan och 4 x 7.7 Browning ksp.

SONY DSC

Vi kan vara glada,  att vi får se ett plan, som är 70 år gammalt i luften
genom entusiasters försorg och idoga arbete !

SONY DSC

J 29 “Flygande Tunnan” startar och svänger omedelbart vänster.

SONY DSC

Ser ni tofsvipan på denna suddiga bild ?

SONY DSC

Här syns fågeln i alla fall. Detta var mycket nära vid denna förbiflygningen.

SONY DSC

J 29 hade ingen radar av förståeliga skäl, när ni ser hur den ser ut.
Man kan ju inte, på grund av saknaden av radar,
säga att det var ett allvädersjaktplan.

SONY DSC

Det fanns helt enkelt ingen plats att placera en radarantenn på planet.
Åtminstone inte på ett vettigt och praktiskt sätt.

SONY DSC

Om planet är vackert….Tja…?

SONY DSC

Alla   J 29 modifierades med ny vinge, som hade ett “sågjack” i framkanten,

för man skulle höja det kritiska Machtalet.

SONY DSC

Här stiger piloten under belastning.

Vid ökade G måste vingen producera mer lyft och då ökar det inducerade motståndet,
som manifesteras i form av spetsvortex
i vingspetsarna.

Tack vare det låga trycket kondenseras fuktigheten och blir till vattenånga,
som syns tydligt.

SONY DSC

En klassisk konstflygkärra Pitts Special.

SONY DSC

Denna piloten flög bra enligt min åsikt och var en av höjdpunkterna på uppvisningen.

SONY DSC

…ibland önskar man lite annan färg på röken….

SONY DSC

…men det är väl en kostnadsfråga…

SONY DSC

Viggen startar

SONY DSC

Det hörs, när detta relativt stora plan startar med full EBK.

SONY DSC

En bild man minns från många uppvisningar. Det glödande utsläppet från EBK:n i motorn.

SONY DSC

Viggen är ju ett nytänkande av sin tid med nosvingen, vilket nu nästan alla jaktplan har.

SONY DSC

Trots sin storlek accelererar planet bra tack vare en mycket stark motor.

SONY DSC

Passage i  900 km/timman

SONY DSC

Viggen kan flyga med mycket anfallsvinkel, utan att gå överstyr.

SONY DSC


Den rollar som på ett snöre, rätt flugen,.

SONY DSC

 

SONY DSC

Passage i låg fart med ställ ute.

SONY DSC

Jag minns när den visades på Le Bourget för första gången..

Direkt efter kort start rollade piloten……han blev förbjuden att göra det.
Antagligen
för fransmännens Mirage inte klarade det.

SONY DSC

Vid förbiflygningen med ställ ute visar piloten hur stabilt planet flyger
trots gungningar i rollplanet i låg fart.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Sedan in med stället, full EBK och flyg ut.

SONY DSC

En intresserad åskådare.

SONY DSC

På finalen

SONY DSC

Ni kan lägga märke till, hur hög nos han landar med.
Bra,  för då får man ner farten fort.

SONY DSC

Här kommer Mustangen tillbaka för sin enskilda uppvisning.

SONY DSC

Undrar vad man får ge för en sådan kärra på marknaden ?

SONY DSC

Piloten flög förbi flera gånger och vinggled, för att fotograferna skulle få bra bilder.

SONY DSC

Jag frågade en pilot, hur han upplevde motorkraften….han sa, att den var brutalt stark.
Ändå flög han moderna jetplan i flygvapnet.

SONY DSC

Jag tycker att Mustangen flyger något bättre aerobatik jämfört med  Spitfiren.

SONY DSC

Mustangens laminära profil var också en ny innovation,
vilket gav goda lågfarts och högfartsegenskaper.

SONY DSC

Passering i hög fart….alltid en upplevelse för öga och öra.

SONY DSC

Alltid värd att se på,  P-51 Mustang.

Kategorier
Airshows

F 17 – 70 ÅR

 

 

 

 

Del 3 av min rapportering från Flygvapnets huvuduppvisning

vid F 17 Kallinge 1. Juni 2014

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

Här kommer del 3 av mitt besök vid F 17  vid deras 70-årsjubileum.

En sak som jag och de som åkte med  la märke till, var att alla som var
funktionärer eller på annat sätt engagerade i flygdagen var mycket hjälp-
samma och vänliga. Det gjorde ett mycket gott intryck.

Alltså inga tjurskallar som glodde i marken, då man frågade dem
något och som inte sa “Nån annan får ta det”….

För de som aldrig varit på en flygvapenuppvisning och som funderar på att åka
till en sådan, ger jag tipset:

Åk tidigt. Redan när vi anlände klockan 0900 var det bilköer.

Vad brukar vi ha med oss?
Jo en bra stol att sitta i. BilTema har en stol med ett uppfällbart litet bord vid sidan.
Perfekt för ändamålet. Den är dessutom lätt.

Vi brukar ha med något ät- och drickbart och  naturligtvis kamera eller kameror.

Bra att förvara allt i, är en liten lätt ryggsäck. Finns på Rusta för mycket lite pengar.

Om du ska fotografera rekommenderas ett hyfsat zoomobjektiv, vilket ger dig möjlighet att
sitta en bra bit från banan och ändå få bra bilder. Att sitta längst fram är jobbigt, då planen
 flyger rakt över dig i sina banor. Bättre vara en bit ifrån.

Flygvapnet har alltid ett par jättelika storbildsskärmar, där man kan följa uppvisningen.

Om det är stark sol, glöm inte solskyddskräm med bra skyddsfaktor. Eller gör som
vi gjorde, vi satte oss i skuggan av en 20-fots container, vilket var perfekt.

Ett par bra solglasögon och eventuellt en kepa skyddar ögonen, när man stirrar mot en ljus  himmel hela dagen.

Om man är riktigt intresserad,  tar man med sin mottagare för flygradiofrekvenserna,
så man kan avlyssna kommunikationen mellan piloter och ATC.

Ja detta var bara några tips. Vill ni veta, var flyguppvisningar går av stapeln 2014,
kan ni klicka på länken på min blogg till vänster, där det står “Länklista”.

Klicka på Flyguppvisningar 2014, så får du all info, du kan behöva.

Jaha, deomdetta, nu kommer bilder.

 

 

SONY DSC

4 stycken, låt oss för enkelhetens skull kalla de Sk 16.

 

SONY DSC

De flög vårdat och bra. Men Sk 16 är ju inte ett plan,

som för betraktaren utstrålar kraft och fart direkt….

 

SONY DSC

…utan det är ett plan som är lite lojt i sina rörelser.

 

SONY DSC

…men ett av flygplanen var i alla fall högglanspolerat !

 

SONY DSC

Jag minns då jag växte upp, hur ofta såg man inte Sk 16 i skyn…

 

SONY DSC

Här inleder gruppen en splitup till två rotar…

 

 

 

 

SONY DSC

..Det hade väl gått att göra något bättre av avslutningen kanske…

 

SONY DSC

…men man får inte vara för kritisk.

 

DSC03233

Detta foto symboliserar den bild jag har i min hjärna av en Sk 16.

Alltså pilformade vingar med rak bakkant, propellern som på maxvarv
i spetsarna når mach 1 och dess indragna huvudställ.
Pilformade vingar har man, för att förbättra girstabiliteten.

Det är det,  som jag minns bäst av Texan Harvard.

 

SONY DSC

…och sprutar man in dieselolja i ljuddämparen…då ryker det.

 

SONY DSC

Sk 60

 

SONY DSC

SAAB 105, ett plan som gjort 50 års tjänst i FV, utan större väsen.

 

SONY DSC

Planet målat i gamla Team 60 färgerna.

 

SONY DSC

Sk 60 som är modifierad efter hand under dess servicetid.

Den fick ett bra lyft med de nya motorerna.

SONY DSC

Jag vet inte hur många Sk 60 som har havererat, men jag tror, det är en låg procent.

 

SONY DSC

Titta, jag kan flyga uppochner…

 

 

SONY DSC

…det var tur,  att det planet som över de småländska skogarna under en
förevisning för en belgisk flygvapenrepresentant
inte flög som detta,
för den stackars belgaren lyckades dra i utskjutningshandtaget ,
vilket medförde, att han ena sekunden
satt och njöt av en lugn flygtur
över det vackra svenska landskapet och i nästa sekund,  hade han skjutit
ut sig genom huven
och vaknade hängande  i skärmen över de småländska skogarna…..

…han undkom med en viss överraskning och en fraktur på ena underarmsbenet…..

…hade han flugit inverterat, hade han kanske skjutit sig rätt ner i en småländsk mosse…

SONY DSC

SAAB 105, en bra konstruktion.

 

SONY DSC

Denna tofsvipa levde farligt under hela flygdagen, för den uppehöll sig konstant över banan.

 

SONY DSC

Antagligen hade fågeln sitt bo i gräset jämte banan, vilket naturligtvis gjorde att fågeln hävdade revir.

 

 

 

 

SONY DSC

Nu lägger vi lite rök igen…

 

SONY DSC

Ser ni hur spetsvirvlarna från vingarna påverkar röken…?

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

När Team 60 fanns och alla planen hade rök, blev det väldigt rökigt minst sagt.

En doft av dieselolja och Mc 77 spred sig över fältet.

 

SONY DSC

En av storskärmarna för publiken. De båda som skötte speakersysslan skötte sig bra,
med lagom information och med en broms på konstlad hurtighet och överdrifter.

 

SONY DSC

Roligt det kom så många flygintresserade.

Vet ni, vilken tillställning i Sverige som dragit dragit mest publik vid ett tillfälle ?

Jo,  det var flyguppvisningen på F 5 i Ljungbyhed 1995, då Krigsflygskolan skulle läggas ner.

Det kom 130000 personer. Flygvapnet lät en spaningsviggen ta ett flygfoto och
räknade bilarna på parkeringen och med 3 personer i varje bil blev det ovanstående antal.

 

SONY DSC

Segelflyget var representerat. Jag tror segelpiloten helst hade velat flyga termik i det fina vädret,
i stället för att flyga aerobatik…

 

 

 

 

SONY DSC

En Sukhoi flyger sitt program

 

SONY DSC

…men man kan väl säga….

 

SONY DSC
…att det väckte ingen större uppmärksamhet.

 

 

SONY DSC

Att flyga aerobatik med en segelkärra är avgjort svårare än med en motorkärra av naturliga skäl.

 

SONY DSC

Därför försöker man förstärka den visuella effekten med rök från vingspetsarna.

 

SONY DSC

Denna piloten gjorde en bra insats och tog ut vad han kunde ur planet.

 

SONY DSC

Han visade de höga prestanda en modernt segelplan har i dag.

 

SONY DSC

…och ritade och slog knut på sina rökmönster.

 

SONY DSC

Förstår inte hur denna bilden kom med…

 

SONY DSC

En Tummelisa

 

SONY DSC

Jag antar att det var Michael Carlsson som flög kärran.

 

SONY DSC

Tummelisa även döpt till Ö1.

 

SONY DSC

En replicabyggd Focker VII

 

SONY DSC

..vilka simulerade en luftstrid modell 1. Världskriget.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

Prestandan verkade likvärdig mellan Tummelisan, Fockern och SE-5:an.

 

 

SONY DSC

Nära ögat….eller lurat öga…

 

 

SONY DSC

 

Det kommer mera

 

 

 

Kategorier
Airshows

F 17 – 70 ÅR

 

 

 

 

 

 

Flygvapnets Huvuduppvisning 2014 och

F 17 70-årsjubileum i Kallinge

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

Här kommer del 2 av min rapportering från flygdagen i Kallinge den 1. Juni.

Som jag skrivit, var det en stor succé med 50000 åskådare och flygdagen
gynnades av ett perfekt väder.

Det var 22-24 grader varmt, lite vind och 4/8 Cu, vilket skänkte skugga
åt publiken.

Denna posten visar äldre jetplan och lite annat.

Det jag minns är det höga ljudet från centrifugalkompressorena på J 28 och J 29.

Ett ljud man hörde på 50- och 60-talet, då vi hade ett stort flygvapen.
Omkring 1965 hade vi ca 650 plan i främsta linjen…..

Vet ni hur många vi har nu ? Ca 60……….och det fattas reservdelar,
så alla kan inte flyga.

Jag bara undrar,  var tar alla miljarderna vägen ?

Nåväl, här kommer bilderna och som jag tidigare påpekat, så satt vi ca 300 m
från själva banan, varför jag fick plåta med mitt zoomobjektiv med max zoom.

Det innebär, man kan tappa i skärpa. Jag hade ju min kamera i handen och inte
på något stativ.

 

SONY DSC

J 28 Vampire. Svenska flygvapnets första operativa jetplan

 

SONY DSC

Kallades i folkmun på 50-talet för “Blåslampor”.

SONY DSC

Ett relativt stort antal Vampire är fortfarande luftvärdiga,
då många flygvapen hade planet i stort antal.

SONY DSC

Kroppen var till stor del klädd med plywood.

En gammal tekniker berättade, att när inte träskruvarna drog,
som höll beklädnaden, satte man in avbrutna tändstickor
i det för stora hålet…

SONY DSC

Ett annat öknamn på Vampire var “Tvestjärtar”

SONY DSC

Här ser den stora skillnaden mellan propelldrivna plan från denna eran och
de första jetkärrorna….ställets höjd.

Jetplanen hade mycket lägre ställ,  då det inte krävdes frigång för en jättelik propeller.

SONY DSC

Många av J28 Vampire havererade. Urvalsmetoderna på piloterna var inte bra
och en jetkärra var något annat än en skramlande propellerkärra.

Vidare förekom det mera “busflygning” vid denna tid, vilket krävde sin tribut.

SONY DSC

Lite suddig bild men det får passera…

SONY DSC

Flygvapnet brukar alltid ha tur med vädret på sina flygdagar.

Dagens väder var inget undantag. Att lägga flygdagen i början av juni är klokt,
för
då har inte folk börjat åka till stranden än.

SONY DSC

Scottish Aviaton Bulldog. Skolflygplan i Sverige för GFSU

SONY DSC

Upphandlades efter mygel från de högsta beslutande.
MFI hade ett bättre plan att erbjuda, MFI 17.

SONY DSC

Dessa plan fick modifieras ordentligt, innan de blev godkända, för det de skulle göra i Sverige.

Kostade mycket pengar.

SONY DSC

J 34 Hawker Hunter startar

SONY DSC

Ett av de bästa planen någonsin att flyga enligt en berömd engelsk provflygare.

SONY DSC

Jo A32 Lansen är ganska lik Hawker Hunter…men det blir ju så,
om man utgår från i princip samma motorkoncept och man har
samma kunskap om flygmekanik och aerodynamik.

Se på F86 Sabre, Mig-15 och J 29 Flygande Tunnan. Lika som bär.

SONY DSC

Betänk att det som flyger här är 60 år gammalt….

SONY DSC

Aerobatiken som framfördes var utomordentligt skickligt flugen.

SONY DSC

Här belastar piloten kärran så fuktigheten kondenserar vid spetsvortexarna.

SONY DSC

Det fanns en uppvisningsgrupp som hette AcroHunters.
AcroHunters bildades 1962 vid Tullinge Flygflottilj F18 och man flög J34.

SONY DSC

Urgång ur looping med 4-5 G

SONY DSC

T-28 Trojan startar

SONY DSC

T-28 är ett amerikanskt plan för grundläggande utbildning.
Den har aldrig förekommit i Svenska Flygvapnet,

SONY DSC

En i två…

SONY DSCFlög ungefär som man kunde förvänta….

SONY DSC

…ungefär som en Sk16…

SONY DSC

…kanske lite livligare…

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

2 L-4 Cub

SONY DSC

Hette väl egentligen L-Cub och byggdes mellan 1937-1947. Användes som sambandsflygplan av
USA och importerades till Sverige av Albin Ahrenberg i ganska  stort antal.

Kallades i Sverige Ahrenbergcubbar.

SONY DSC

Som ni ser flygs den från baksits

SONY DSC

Det flygs ju kommersiellt från Kallinge också.

SONY DSC

Denna bild vill jag visa, för man kan se hur en modern propeller ser ut.

I alla fall om motorn är en turboprop.

SONY DSC

Catalinan lättar.

SONY DSC

Användes i Sverige som transportplan, SAR och sambandsflygplan.

SONY DSC

Planet har mycket lång räckvidd.

SONY DSC

…närmare bestämt ca 6000 km.SONY DSC

Kan landa på på land och vatten.

SONY DSC

Bulan på sidan av kroppen är for att förbättra observationsmöjligheterna.

SONY DSC

Vid landning på vatten fälls vingspetsarna ner, vilka tjänstgör som stödpontoner vid landning. Smart.

SONY DSC

Det var mycket fåglar i luften vid uppvisningen. Tur det inte skedde någon kollision.

SONY DSC

Lite olika helikoptrar.

SONY DSC

Kustbevakningens SAR-helikopter.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

 

det kommer mer

Kategorier
Airshows

F 17 – 70 ÅR

 

 

 

 

 

Vi, som åkte ner till Kallinge, fick uppleva en fin flygdag

tillsammans med ca 50000 andra åskådare i söndags,

 

        då Flygvapnet hade sin  huvuduppvisning vid

 

Blekinge Flygflottilj med anledning av dess 70-års jubileum.

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

I söndags firade F 17 sitt 70-årsjubileum i samband med Flygvapnets Huvudflygdag.

F 17 är ju en av de få flottiljer, som fortfarande existerar i sinnevärlden i Sverige.
Den överväldigande majoriteten av flygflottiljer är nedlagda, skrotade.

Flygvapen har ju alltid haft god förmåga att anordna fina uppvisningar.

Uppvisningar som präglas av fart, fläkt och kreativitet.

Tillställningen i Kallinge i Blekinge var inget undantag. Från Halmstad åkte vi
strax efter 0700
på morgonen, för erfarenheten har lärt oss som åkte, att
man ska vara ute i mycket god tid för
att inte fastna i eviga och sakta krypande bilköer.

Redan då vi anlände klockan 0900, var det köer till parkeringen.

Smarta människor som ägde ett grustag just jämte entrén sålde parkeringsplatser för 100 kr.

För att slippa gå 1 km svängde vi in och parkerade där, vilket var klokt,
eftersom det gav oss
möjlighet att komma iväg hemåt snabbt.

Annars var den officiella parkeringen gratis och entrén var gratis.
Det kan man inte pruta på !

Som vanligt när Flygvapnet står som arrangör, uppbackad av olika frivilligorganisationer,
fungerade allt perfekt.

Allt  var förberett och välordnat. VI hittade en plats i skuggan av en 20 fots container
för vår stolar och bättre
plats kunde vi inte valt. Visserligen låg platsen ca 300 m
från banan, men det är ingen nackdel, då det gäller
att kunna se uppvisningen,
snarare tvärtom.

Nackdelen var ju, att jag med min kamera inte kom så nära planen ,
som jag önskat. Men det får jag leva med.

Vad som fanns i programmet,  kan du delvis se på mina bilder.

Annars kolla det officiella programmet.

Det som imponerade…? Den schweiziska F-18 Hornet var imponerande i sin
manövrerbarhet. Men i jämförelse
med Gripen stod den sig slätt,
vad gäller rörlighet och  förmåga att hålla sig inom en liten box för att genom-

föra sin uppvisning.

Annars var det, vad man kunde förvänta vid en uppvisning. Har man varit på många
uppvisningar, vilket vi har,
blir man aningen kräsen. Det ska till nåt speciellt
för att vi ska lyfta ögonbrynen….

J-35 Draken och AJ_37 Viggen är ju alltid imponerande att se på.
Att se Draken prestera vad den gör, det är
inte dåligt för ett 50-talsplan !

Viggen är imponerande genom sin storlek och sitt ljud !

Jag har delat upp flygdagen i ett antal delposter, som jag  kommenterar
under bilderna.

Ungefär 250 bilder kommer jag att redovisa. Betänk att jag var långt
ifrån planen, vilket tvingade mig att
använda ett 400 mm Zoomobjektiv
med de nackdelar det medför.

                   Men som jag bruka säga, huvudsaken känslan finns i bilden…

SONY DSC

En av de tillresta…

SONY DSC

En PBY-Catalina flygbåt.

SONY DSC

Från vänster: Spitfire (BilTema), T-28 Trojan, P-51 Mustang (BilTema) och 3 SAAB Safir.

SONY DSC

En T-28 Trojan, som var en Advanced trainer för US Navy

SONY DSC

Redan 0930 var det mycket folk som kommit.

SONY DSC

Som sagt klockan är 0930-1000.

När drog ett idrottsarrangemang lika mycket folk i Sverige som en flyguppvisning…?

SONY DSC

Sk-39 Gripen. Föredras vid uppvisningsflygning då den har

bättre Weight/Power ratio än den vanliga Jas-39.

SONY DSC

Det svenska nationalitetsmärket är nu aningen diskretare än förr…

Alla infobadges på utsidan är på engelska…

SONY DSC

Gripen anpassad för Nato-lufttankningsrutiner.

SONY DSC

Här kan ni grilla korv när man har full EBK eller…?

SONY DSC

Kapseln under kroppen innehåller spaningsutrustning.

Man kan förmoda kameror och utrustning för att samla elektronisk information.

SONY DSC

En av vårt danska broderfolks F-16 Fighting Falcon. Den börjar bli gammal nu konstruktionen
….flög redan 20 januari 1974 av misstag…

Googla så får ni historien om den ofrivilliga flygturen.

SONY DSC

Fortfarande ett plan som klarar av sin uppgift.

SONY DSC

Denna versionen tvåsitsig.

SONY DSC

Här ser man, vilken vikt man lägger vid pilotens möjlighet att visuellt hålla sig orienterad,
vilket underlättas av huvens konstruktion.

SONY DSC

Två svenska helikoptrar. Fabrikat ? Ingen aning med det kan ni googla upp.

SONY DSC

Det är tydligen helt slut med kamuflagemålning av stridsflygplan i dag.
Denna nyansen påminner om den som RLM i Nazityskland
fastställde under senare delan av kriget.

RLM = ReichsLuftfahrtMinisterium.

SONY DSC

Detta är dyra maskiner…

SONY DSC

…denna är säkert inte heller speciellt billig.

SONY DSC

Stjärtrotor mekaniken

SONY DSC

Hyfsat stort lastutrymme

SONY DSC

Vår gamla trogna SAAB 105 eller som den heter i FV, Sk 60. Motorerna är av fabrikatet General Electric J85 17B.

Från början hade man franska Turbomecamotorer, men de höll inte måttet.

SONY DSC

En SAAB Safir reggad i Holland.

SONY DSC

Här kan ni studera del av vingen på en SAAB 105.

Fundera över vad grejorna har för funktion…

SONY DSC

Snyggt formgivet bakom motorns utsläpp.

SONY DSC

Draken – Viggen – SAAB 105

SONY DSC

Viggens bakre region där det osar hett…

SONY DSC

En civilreggad SAAB 105. SE-DXG tillhörande Swedish Air Force Historical Flight.

SONY DSC

AT-16 Harvard eller North American Texan.

Flög första gången 1935. Motor  Pratt & Whitney R-1340-AN-1, 600 bhp

SONY DSC

Har ni besökt detta museet ?

SONY DSC

En Viggen nästan i överljudshastighet.

SONY DSC

Modellflygplan fanns det oxå. Fast ingen flygning.

SONY DSC

En mycket vacker elseglare. Säkerligen mycket dyr också.

SONY DSC

Svensk Flygtjänsts Texan Harvard, som användes för måldragning vid luftvärnsskjutning.

SONY DSC

Ser ni den välpolerade kärran ?

SONY DSC

Viggen är imponerande.
Precis som ryssarnas Tupolov 95.
Världens snabbaste propellerdrivna flygplan. Benämns “Bear” inom Nato.

SONY DSC

BilTemas Vickers Supermarine Spitfire Mk.XVI

SONY DSC

Spitfire…kanske världens vackraste propellerdrivna jaktplan.

SONY DSC

North American P-51D Mustang tillhörande BilTema.

SONY DSC

Vacker kärra, men jag tycker Spitfiren är elegantare.

SONY DSC

Propellern är stor. Det måste den vara för att kunna omsätta hästkrafterna i hastighet.

SONY DSC

Hur mycket Autosol har det gått åt vid poleringen ?

SONY DSC

Denna flygplantyp genererar ett typiskt spetsljud i propellern vid högre hastighet.
Det uppstår då propellerns spetsar närmar sig Mach 1.

SONY DSC

Hjulstället på Catalinan är utomordentligt kraftig.

Catalinan är döpt efter en ö utanför Californiens kust.

SONY DSC

SAAB Safirer taxar in.

SONY DSC

En rote J-28 Vampire

Det kommer mer

,

Kategorier
Airshows

I DAG SÖNDAG ÅKER VI SOM ANDRA FLYGINTRESSERADE….

 

 

…till F 17 70-årsjubileum och

 

Flygvapnets Huvudflygdag 2014.

 

flygdag

 

Självklart vill man inte missa detta !

 

 

Så håll ut !